är det molly eller platy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emman
    • March 2007
    • 213

    är det molly eller platy?

    var i en zoobutik och såg några små jättefina fiskar som jag bestämmt mins att det stod korall xxx på. de såg ut exakt som black molly fast i en djup helt enfärgad korallröd färg men när jag nu söker hittar jag ingen sån fisk. däremot så hittar jag korall platy men de har juh samma form på kroppen som alla vanliga platy och så såg inte dessa ut.
    vad kan det ha varit jag såg? finns det korallröda molly?
    100L asien projekt
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det var nog Korallplaty du såg.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Emman
      • March 2007
      • 213

      #3
      kan de ha kroppar som black molly? har läst att de är lite mindre men molly är lixom som en ihoppknögglad platy
      100L asien projekt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tycker nog att Molly är längre i kroppen än vad platy är, och att det istället är platy som är ihoppknögglad.
        Här har du Korallplaty: http://images.google.se/images?hl=sv...-8&sa=N&tab=wi
        och här tex Black Molly: http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&q=black+molly
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Emman
          • March 2007
          • 213

          #5
          de jag tänker på såg mer ut som dessa. oxå black molly (varför ser de så olik ut? )

          100L asien projekt

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det är en bild på en sk. Ballongmolly.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Simon H
              • January 2008
              • 515

              #7
              platy är inte så långa och har inte lika stora fenor som molly har och molly har lite
              störe kropp en platy har.

              Kommentar

              • Emman
                • March 2007
                • 213

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det är en bild på en sk. Ballongmolly.
                jaha okay. jag har alltid trott att detta är molly "normal" lixom. det är en sån som är på bild när man söker på black molly här på zoopet men det står inget att det är bild på ballongmolly...lite felvisande kanske
                100L asien projekt

                Kommentar

                • Simon H
                  • January 2008
                  • 515

                  #9
                  Mollysar är rundare än platy för jag har molly och platy i mitt akvarie. Läs på lappen som sitter på akvariet i en zooaffär.
                  Senast redigerad av Simon H; 24 June 2008, 09:38.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Simon H
                    Mollysar är rundare än platy för jag har molly och platy i mitt akvarie. Läs på lappen som sitter på akvariet i en zooaffär.
                    Du menar förståss tvärtom? Mollysar har mera av svärdbärarhonornas kropp, platy är däremot mera ihoptryckta i kroppsformen.

                    MEN det finns platystammar med stora inslag av svärdbärare också, de liknar lite "korta svärdbärare" fast utan svärd. Därför kan korallplaty vara av lite olika "stil" om man säger så. Fast den klassiska korallplatyn likanr den här väldigt mycket, speciellt den översta och understa.:
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...