Vad göra med yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppie
    • June 2008
    • 145

    Vad göra med yngel?

    För nån vecka köpte jag tre guppies, en hane och två honor och en mal.
    Hanen dog tyvärr redan dagen efter, vet inte vad det beror på men dom andra två och malen verkar vara pigga och friska så jag tror inte det har med mitt akvarium och göra. Men på ett eller annat sätt lyckades en utav honorna bli gravid under den här natten som hanen levde. Och det är jättekul tkr jag och har läst mkt om vad man ska göra när man får ynglen, men det verkar så mkt och jag är inte speciellt insatt i att avla utan bara få lite mer fiskar.

    Så jag undrar om jag kan ha kvar ynglena i samma akvarium som honorna och malen (har även nu två väldigt små vildguppiehanar)? Eller om jag måste lägga dom i ett separat akvarium. Jag vet att dom kan lägga mellan 10 och 80 yngel och jag tror liksom att mer än tio guppies i mitt lilla 60-liters akvarium är för mkt. Plus att jag ska köpa mer fiskar, andra arter.

    Hur många rekommenderar ni att jag behåller då? Och när kan jag ge iväg dom andra ynglena? Tänkte se om zoo affären där jag köpte dom kanske vill ha dom.
    Fem såna där guppies och påökning snart!

    Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg
  • Simon H
    • January 2008
    • 515

    #2
    Hur stort är dit akvarie och vad har du för fiskar och hur många fiskar har du.

    Kommentar

    • Guppie
      • June 2008
      • 145

      #3
      Det är ett 60 liters akvarie och just nu har jag bara två guppie honor och en vild endlers hane och en mal.
      Fem såna där guppies och påökning snart!

      Även en sån här liten en tuffing, men han är lite feg

      Kommentar

      • Simon H
        • January 2008
        • 515

        #4
        Jag tror inte att de va nån mal som dödade guppyn jag tror att den va gammal
        hur länge har du haft guppy hannen.

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av Simon H
          Jag tror inte att de va nån mal som dödade guppyn jag tror att den va gammal
          hur länge har du haft guppy hannen.
          Kan du inte läsa? en vecka skrev h*n.

          Kommentar

          • Simon H
            • January 2008
            • 515

            #6
            jo

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Simon H
              jo
              Simon, du har lite väl brottom att svara ibland, läs hela tråden och skriv sedan, det sparar många trötta kommentarer, tro mig, skriv heller inte inlägg som inte leder vidare.

              Guppie:
              Dina guppyhonor var redan befruktade, de har förrådsbefruktning och det kan vara vilken hane i affären som helst som är pappa till dina yngel. (att din hane dog kan bero på att han var gammal redan när du köpte honom, ibland har man otur och köper individer som passerat "bäst fördatum" redan innan man får hem dem, då klarar de sig sällan någon längre tid efter flytten)

              Skall du skaffa fler fiskar så fråga först i "Mix fisk frågor"-forumet vilka som kan passa ihop med dina fiskar, med rätt mix så kommer du inte behöva göra något åt dina guppyyngel, "lagom" många kommer bli uppätna och du kommer få livskraftiga pigga guppy som överlever.

              Din ensamma endlerhane är en god ersättning för din döda "vanliga" hane, kalla bara inte ynglen efter denna korsning för endler framöver, även om det dyker upp yngel i senare kullar som liknar rena endler så bär de ändå på blandade gener och kan inte avlas rena i fortsättningen. Däremot kan du se fram emot livskraftiga blandguppy som kommer föröka sig bra utan några större problem.

              Sök här i forumet för mer guppy-info, det finns massor om man ger sig tid till det......
              Senast redigerad av tummen; 26 June 2008, 10:29.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...