yngel skillnad *?*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    yngel skillnad *?*

    Har ett frågetecken angående de här med att kunna bedömma kön skillnaden på sina guppy yngel.

    Har hört att man ser skillnaden lätt efter 3-4 veckor.
    Men har aldrig läst hur man ser skillnaden.

    Men jag tror jag vet, men jag vill ju vara säker. De flesta av mina yngel har 3 kantiga ryggfenor, därav tror jag de är honor, men 2-3 st har inga rygg fenor utan är bara utdraga, det är de jag tror är hanar? rätta mig om jag har fel.

    Mvh Emil

  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    Vilken sorts fisk är det till att börja med?
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • Simon--B
      • May 2008
      • 720

      #3
      Han skrev guppy yngel

      Kommentar

      • XenOn
        • March 2008
        • 1008

        #4
        Oj sorry! Nja, man brukar kunna se skillnaden på dem efter 4-5 veckor. Honorna har då fått sin mörka dräktighetsfläck vi analfenan samt att hanarna i regel är mindre.

        Lycka till!
        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av beerzon
          Men jag tror jag vet, men jag vill ju vara säker. De flesta av mina yngel har 3 kantiga ryggfenor, därav tror jag de är honor, men 2-3 st har inga rygg fenor utan är bara utdraga, det är de jag tror är hanar? rätta mig om jag har fel.

          Mvh Emil
          Menar du inte analfena?
          Ryggfenan har inte så mycket med könsbestämning att göra, däremot har honorna analfena medans hanarna får gonopodium där istället. Men det brukar man se först vid ett par månaders ålder ungefär.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Det första tecknet är dräktighetsfläcken. Ett tränat öga kan urskilja könen redan efter 2-3 veckor men efter 4 veckor syns det väldigt tydligt.

            När de blir könsmogna ser man det på att hanarna får gonopodium istället för analfena.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Nja asså, jag menar formen på rygg fenan och anal fenan, de är som honornas, alltså "trekantiga" men 2-3 st av yngelerna har inte de här fenorna utan simmar endast med bakfenan om ni förstår. Därav tror jag det är hanar.

              EDIT: har matat de med fryst artemia 2 ggr om dagen senaste dagarna och de har växt en hel del redan.

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av beerzon
                Nja asså, jag menar formen på rygg fenan och anal fenan, de är som honornas, alltså "trekantiga" men 2-3 st av yngelerna har inte de här fenorna utan simmar endast med bakfenan om ni förstår. Därav tror jag det är hanar.

                EDIT: har matat de med fryst artemia 2 ggr om dagen senaste dagarna och de har växt en hel del redan.
                Du kan inte se skillnad på kön med hjälp av ryggfenan utan de 2-3 som du tycker ser ut som hanar är förmodligen missbildade.

                Kolla ist om de har dräktighetsfläck. Det är det allra säkraste och det enda sättet när de är yngel.

                När analfenan ändrar form och bildar gonopodium (penis) är de inte yngel längre utan könsmogna små "tonåringar"

                Artemia är bland det bästa du kan ge dina yngel så fortsätt med det, men glöm inte att de behöver annan mat oxå ibland. Rätta mig om jag har fel någon men Guppy behöver väl Spirulina (grönfoder) oxå.. har iaf fått för mig det
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Du kan inte se skillnad på kön med hjälp av ryggfenan utan de 2-3 som du tycker ser ut som hanar är förmodligen missbildade.

                  Kolla ist om de har dräktighetsfläck. Det är det allra säkraste och det enda sättet när de är yngel.

                  När analfenan ändrar form och bildar gonopodium (penis) är de inte yngel längre utan könsmogna små "tonåringar"

                  Artemia är bland det bästa du kan ge dina yngel så fortsätt med det, men glöm inte att de behöver annan mat oxå ibland. Rätta mig om jag har fel någon men Guppy behöver väl Spirulina (grönfoder) oxå.. har iaf fått för mig det
                  Kunde inte sagt det bättre själv!
                  Spirulina är BRA men inte helt nödvändigt. Däremot; om man matar med mycket olika fodersorter så kommer de växa bättre och bli friskare, och DÄR har spirulinan en roll att fylla. Glöm för all del inte bort att byta vatten ofta när du har mycket yngel....det påverker också tillväxten.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Jag matar med Artemia, 2 olika flingfoder, yngel foder och mal tabletter. Byter vatten varnan dag. ca 25%. Har gjort detta sen jag fick ynglen.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Kunde inte sagt det bättre själv!
                      Spirulina är BRA men inte helt nödvändigt. Däremot; om man matar med mycket olika fodersorter så kommer de växa bättre och bli friskare, och DÄR har spirulinan en roll att fylla. Glöm för all del inte bort att byta vatten ofta när du har mycket yngel....det påverker också tillväxten.
                      Tack för att du fyllde på mina kunskaper lite till tummen
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      Arbetssätt...