yngelakvarium, bra eller dåligt köp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    yngelakvarium, bra eller dåligt köp?

    heej, idag hittade mamma ett konjakglas på second hand, och tyckte de skulle bli jätte fint och ha fiskar i. och de tyckte självklart jag med, men kampifisken mår inte bra av att bo i sånt så jag tänkte att mina yngel till levande födare kan leva där, e de bra eller dåligt? de är 16st dom e 5-6 veckor, och en som e 1 vecka, och sen har jag även fiskar som e gravida, och kommer att föda när som helst. så de kommer att bli mera dom åker ner. den är på 4 liter, e de bra eller ska dom åka ner i stora i yngelkassen?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Låt de föda fritt i akvariet!! Och låt glaset funka som vas istället. Ska du skaffa yngelakvarium ska du skaffa ett på 20-30L minst för att det ska löna sig. I ett 4L får det knappast plats med pump tex.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • SandraPandra
      • June 2008
      • 142

      #3
      neej de e inte pump på de, och jag har testat att släppa ut dom, tyvärr så e mina stora fiskar för glupska och äter upp dom. så jag kan inte, jag har de tänt dygnet runt för bebisarna för jag har hört att de ska vara bra. och mammorna födder i de stora akvariumet, och sen plockar jag upp dom bebisar som har klarat sig och så. så dom stora fiskarna föder inte i de 4 liters, där e BARA bebisarna!

      Kommentar

      • SandraPandra
        • June 2008
        • 142

        #4
        jag har även bild på den.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Jättefint, men utan pump mår inga fiskar bra.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • SandraPandra
            • June 2008
            • 142

            #6
            jag har alltid fött upp så här, och alla fiskar har överlevt, jag rengör ofta och byter vatten ofta, så dom klarar sig, jag bara undrar om de e bra plats och så.

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Att de överlever är sin sak men de behöver inte må bra för det. Nåja, det är ju ditt val. Platsen funkar ju temporärt men jag skulle ändå satsa på ett yngelakvarium istället.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • SandraPandra
                • June 2008
                • 142

                #8
                jaa, men dom mår bra. dom ska snart ner i stora igen, i yngelkassen, men den e tyvärr upptagen, så snart har dom pump och allt som en fisk behöver. jag har också tänkt på att skaffa ett akvarium för yngel, eftersom jag får så många hela tiden. och sen även ha de akvariumet till växter.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Låter som en utmärkt idé
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Simon H
                    • January 2008
                    • 515

                    #10
                    de är inte dåligt att köpa ett yngel akvarie för jag har ett yngelakvarie..

                    Kommentar

                    • XenOn
                      • March 2008
                      • 1008

                      #11
                      Ursprungligen postat av Simon H
                      de är inte dåligt att köpa ett yngel akvarie för jag har ett yngelakvarie..
                      Halvera den meningen tack :P
                      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                      Kommentar

                      • Simon H
                        • January 2008
                        • 515

                        #12
                        ok

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ett riktigt yngelakvarie är alltid ett bra köp, men då skall det också innehålla tillräckligt med vatten, minst 40 liter tycker jag, gärna mer, samt att det behövs ett filter av något slag, inte bara en luftpump, utan ett filter som renar vattnet. "yngelakvarier" som man hänger in i akvariet eller som flyter omkring i akvariet är inga akvarier, det är "födkassar" eller yngelkar, förväxla inte detta!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...