hjälp med svärdbärare!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    hjälp med svärdbärare!!

    heej, jag undrar om min hona e gravid? och hur länge hon ska vara de. hon har varit de runt 3 veckor nu, när föder hon? bilderna är tagna igår, och inte va de bästa, men jag tycker hon e lite smalare idag, men jag ser inga bebisar, visst kan dom ha blivit uppätna, som min andra guppy honas bebisar blev, hitta bara en av dom. ska jag skaffa ett yngelkar som har galler så bebisarna ramlar ner, eller ska jag låta henne vara? alla mina fiskar e jätte glupska och äter ALLT!


  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det ser ut som födseln är ganska nära i antågande, skulle tippa på bara någon/några dagar kvar när bilden togs.
    Med de fiskarna du har i karet, med så sparsamt med växtlighet skulle jag tyvärr bli förvånad om det överlever ett enda yngel.
    Skaffa ett separat akvarium till födselkar så mår både honan och ynglen bäst, då en födokasse inte är kanske det bästa man kan önska sina fiskar.
    Även om du skulle plantera tätare med växter så har du en del fiskar som kommer att leta efter yngel att äta och jag vet inte vilken som är värst, Zebrafisk, Kampfisk, Svärdbärarna själva eller Sorgmanteltetrorna.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • SandraPandra
      • June 2008
      • 142

      #3
      jag har tyvärr inga växter dom kan fixar som flytande, och sen så har jag inte råd att skaffa de häller, och yngelkar som dom födder i kanske e en idé att skaffa.. men de blir inte förens på måndag, och jag tycker hon har blivit lite samlare, och sen har jag sett ett yngel, men de e från en tidigare kul.. den e lite större än va nyfödda är. ska jag kolla till henne hela tiden? och ur beteer hon sig när hon föder?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        När hon börjar dra sig undan i karet så är det läge för att flytta henne, om det nu är det du ska göra. Ibland ser man att könsöppningen blir lite större precis innan födseln, och då är det bara att bänka sig framför karet och kolla in när hon föder fram ynglen.
        Har hon inte fött ännu så är det som sagt snart dags, eftersom de går med yngel i ungefär en månad och det var ca 3 veckor sedan senast hon ynglade eller blev på tjocken.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • SandraPandra
          • June 2008
          • 142

          #5
          jaa okej, men de ser nästan ut som om hon har fött.. men hon har inte dragit sig tillbaka eller nått sånt, hon e lika pigg hela tiden. och jag har kollat till henne nästan helatiden.. förutom när jag har skrivit här..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Eller i natten som gick då du kanske hade huvudet på kudden?
            När de föder så kommer ett och ett yngel lite då och då, och inte som på ett löpande band så det kan faktiskt vara lätt att missa hela spektaklet.
            Har hon fött så är det bara att räkna ner ca en månad i almanackan tills det är dags igen, och då kan du vara mer förberedd!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • SandraPandra
              • June 2008
              • 142

              #7
              jaa, de kan nog vara de. får köpa yngel kar på måndag, som honorna kan föda i. så kanske jag har få några bebisar.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Låter som en bra idé, och lycka till!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Simon H
                  • January 2008
                  • 515

                  #9
                  Lycka till hoppas att de blir yngel till dig.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av SandraPandra
                    jaa, de kan nog vara de. får köpa yngel kar på måndag, som honorna kan föda i. så kanske jag har få några bebisar.
                    Det blir nog ännu bättre om du låter bli och satsar på mer växter istället från botten upp till ytan skall växterna räcka, glöm inte heller att skaffa någon bra ytväxt som kan funka som ygelgömställe. Flytormbunke är extremt bra för detta ändamål. Annars är ett separat YNGELAKVARIUM (välplanterat och med filter) ett väldigt bra alternativ när man har glupska fiskar i det ordinarie akvariet.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...