kan man ge frysta räkor till levandefödare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    kan man ge frysta räkor till levandefödare?

    jag undrar om man skulle kunna ge ner frysta räkor som man har köpt i affären och tinat upp till mina levande födare? och de jag har e guppy, svärdbärare och dalmatinmolly, och sen har jag även sorgmanteltetror och neon tetror. e de bra för fiskarna?
  • LenoreH
    • April 2008
    • 107

    #2
    Ger ibland mina räkrom och det uppskattas
    ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

    Kommentar

    • SandraPandra
      • June 2008
      • 142

      #3
      okej, jag tänkte mer på att man kunde mosa räkorna så dom får i sig, och om de e bra för dom. vissa flingfoder ger inte de vitaminer och näring dom behöver, så jag tänkte om man kunde ge räkor nån gång ibland.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Visst kan du göra det, men skala räkan först och ge den hel, så kommer du snart att se på slagsmål bland fiskarna för alla vill ha tag i den största biten.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • SandraPandra
          • June 2008
          • 142

          #5
          okej, tack. tycker inte om att skala, så jag köper färdigskalade. mycke enklare, vet ni några andra tips på mat man kan köpa i en vanlig affär man skulle kunna ge fiskarna?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            De färdigskalade som ligger i saltlag är inte på lång vägar lika goda för fiskar att äta som de som är färska eller frysta styckvis.
            Andra saker du kan lägga till på inköpslistan på fredag är grönsaker som tex Broccoli som gillas av många fiskar om den är förvälld.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • SandraPandra
              • June 2008
              • 142

              #7
              okej, bra att veta, får väl be nån annan skala dom då. :P kan min kampfisk också äta broccoli? skulle vilja göra hans färger starkar, tycker dom har blivit lite bleka.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är tveksamt att kampisen käkar broccoli, men har du en damm i närheten kan du kanske fånga levandefoder till Kampis och även de andra fiskarna?
                Fryst Artemia är annars ett bra foder till de flesta fiskarna och brukar vara väldigt uppskattat.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • SandraPandra
                  • June 2008
                  • 142

                  #9
                  okej, jag får testa mig fram helt enkelt, men jag har så svårt att ge dom levande föda, jag e själv vegetarian. så de känns som man jag mördar dom, men får de fiskarna att må bättre så får jag väl göra de då. jag har hört att man kan ge gurka, funkar de? och sen en gång råka jag e min dalmatin molly en bit ost, dom mår väl inte dåligt av de?

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av SandraPandra
                    okej, jag får testa mig fram helt enkelt, men jag har så svårt att ge dom levande föda, jag e själv vegetarian. så de känns som man jag mördar dom, men får de fiskarna att må bättre så får jag väl göra de då. jag har hört att man kan ge gurka, funkar de? och sen en gång råka jag e min dalmatin molly en bit ost, dom mår väl inte dåligt av de?
                    Noga räknat borde denna fråga ha ställts i "mat tråden" eller så hade du kunnat söka där för svar, frågor som denna är vanliga i den tråden.....men nåväl, här kommer mitt bidrag ändå:
                    Bara för att du själv är vegetarian så kan du ju inte "tvinga" dina fiskar att bli det, att de äter levandefoder (dafnier, cyklops och mygglarver) är bara naturligt. Ta och låna en bok (eller sök på nätet) och läs där vad de olika arterna kräver för foder, är de mestadels vegetarianer så kan man ge förvälld broccoli, skalade ärtor, skalad/ekologisk gurka, mm. Är de mestadels "köttätare"/karnivora, så är det bästa kompletterande fodret att gå ut i skogen/till närmaste damm och fånga vatteloppor och mygglarver till dem. Glöm inte heller bort alla bra frysfoder man kan köpa!

                    Var försiktig när du matar med grönsaker; ta bort det som inte blir uppätet och köp helst ekologiska grönsaker, "konvetionellt" odlade grönsaker kan innehålla spår av bekämpningsmedel som skadar fiskarna.

                    Men det bästa tycker jag egentligen ändå är de olika torrfoder som finns att välja på, t.ex. finns det foder avsett för tanganyika och malawiciklider som innehåller mycket alger, det är ett ypperligt foder även för levandefödare och andra fiskar. Detta kombinerat med olika frysfoder/egenfångat levandefoder behövs det inte några experiment med grönsaker! Lycka till!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Visst kan du göra det, men skala räkan först och ge den hel, så kommer du snart att se på slagsmål bland fiskarna för alla vill ha tag i den största biten.
                      Jag skulle nog ha tipsat om att hacka den i mindre bitar....lättare för alla fiskar att få tag i en mumsbit då. Men visst, frysta upptinade och skalade är mycket bättre än färdigskalade i saltlag. För säkerhets skull bör man nog också skölja räkan lite lätt innan man ger den till fiskarna.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Jag skulle nog ha tipsat om att hacka den i mindre bitar
                        Det har jag provat och det var ingen bra idé eftersom en fisk satte biten i halsen och det blev munmotmun metoden på den rackaren.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det har jag provat och det var ingen bra idé eftersom en fisk satte biten i halsen och det blev munmotmun metoden på den rackaren.
                          Ojdå, glupsk rackare, den som gapar över mycket sätter ofta i halsen-vanligt Varbergsordspråk numera alltså? Då är det alltså antingen hel skalad räka eller MIXAD skalad räka som gäller för säkerhets skull.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...