Gigantisk platy.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • figo
    • October 2004
    • 480

    Gigantisk platy.

    Hej.

    Sitter här med en grymt uppsvälld platyhona. Har aldrig sett något liknande under mina fyra år som akvarist! Fjällen står ut, och hon mäter säkert dubbelt så mycket över ryggraden än innan. Plus en bra bit på andra ledden också. Inga andra fiskar i akvariet är drabbade, men det luktar ändå bukvattensot om det hela. Jag vet inte om fjällen står upp pga att hon bara har svällt upp. Jag har sett två platyyngel i tanken, men jag har dock flera honor. Kanske kan vara förstoppning också. Hon bajsar inte så väldigt tjocka trådar, men ändå ganska smala. Brukar iofs inte iakta detta normalt. Hon äter sådär, spottar ut ibland. Annars är hon hyfsat pigg på maten.

    Vad ska jag göra? Det börjar nästan luta lite mot avlivning. Tyvärr.

    Hoppas att ni kan hjälpa mig, och ha en schysst dag hursomhelst.(Natt)

    Tack på förhand. //figo
    m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Om du har misstanke om bukvattensot så är det medicinering som gäller om du vill rädda fisken, men det kan även vara för sent och sjukdomen är för långt gången.
    Skulle det vara i mitt kar skulle jag ta bort den sjuka fisken och sedan hålla ögonen öppna så inte fler fiskar drabbas.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • figo
      • October 2004
      • 480

      #3
      Jopp. Det får nog bli något sådant. Här är en bild. Bilden längst ned. http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...495&gid=428609
      m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ta bort den då jag inte tror att den mår särskilt väl.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • figo
          • October 2004
          • 480

          #5
          Mm. Det får nog bli så. Hon är groteskt stor nu. Tack för hjälpen, och ha en trevlig morgondag.

          //figo
          m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

          Kommentar

          • figo
            • October 2004
            • 480

            #6
            Dock så händer det att hon ibland ställer sig i födoposition. Kan det vara så att fjällen har rest sig pga att hon är gravid? Hon är å förbannat stor om magen. Att fjällen har rest sig bidrar ju också till att hon ser tjock ut framifrån. Har ni nåot mer tips?

            //figo
            m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Hon kanske är gravid, men det är inte det som är problemet i hennes fall. Är Platy med yngel så ser de absolut inte ut på det viset utan tyvärr är hon sjuk.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ja jag instämmer, avliva henne snarast och hoppas att de andra inte blivit sjuka också. Tvätta håven NOGA efter att du har fångat henne......
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Vic
                  • November 2006
                  • 1533

                  #9
                  Om du bestämmer dig att avliva henne, prova att öppna upp henne så kanske du finner anledningen. Man borde lätt se om det är bukvattusot, då är allt bara ett stort gegg.
                  Mvh Viktor


                  Apistogramma för hela slanten!

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av Vic
                    Om du bestämmer dig att avliva henne, prova att öppna upp henne så kanske du finner anledningen. Man borde lätt se om det är bukvattusot, då är allt bara ett stort gegg.
                    Jag kan tänka mig att det finns flera olika sjukdomar som ger den effekten, men visst, vill man så kan man kolla upp det....vill bara varna för att om man "öppnar" en fisk som har bukvattensot så splashar innehållet ut på ett ganska slemmigt och brutalt sätt.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • soffan96
                      • February 2008
                      • 495

                      #11
                      Om du ska öppna henne så gör det UTE
                      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                      Kommentar

                      • XenOn
                        • March 2008
                        • 1008

                        #12
                        Har aldrig riktigt förstått vad bukvattensot är. Någon som kan förklara? Tummen kanske?
                        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av XenOn
                          Har aldrig riktigt förstått vad bukvattensot är. Någon som kan förklara? Tummen kanske?
                          Googlade på bukvattensot och fick en del info där
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av XenOn
                            Har aldrig riktigt förstått vad bukvattensot är. Någon som kan förklara? Tummen kanske?
                            Jag är ingen sjukdomsexpert sådär, det finns betydligt mer kunniga på det området som svarar på så´nt, i SJUKDOMSFORUMET!!!!!
                            I sjukdomsforumet finns det som sagt säkert mycket information, gå dit och sök där så får du se, eller gå ut och googla som Nina82 säger..... Lycka till
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • XenOn
                              • March 2008
                              • 1008

                              #15
                              Ursprungligen postat av tummen
                              Jag är ingen sjukdomsexpert sådär, det finns betydligt mer kunniga på det området som svarar på så´nt, i SJUKDOMSFORUMET!!!!!
                              I sjukdomsforumet finns det som sagt säkert mycket information, gå dit och sök där så får du se, eller gå ut och googla som Nina82 säger..... Lycka till
                              jajaja Skulle bara se om jag kunde få info den lata vägen
                              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...