kan svärdbärare och guppy para sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    #16
    okej, låter bra. men jag tänkte att honorna som nu e gravida, ska jag flytta över dom till nått annat ställe och födda på och sen flytta tillbaka, eller ska jag låta dom vara i de stora tills dom har fött och sen ta över bebisarna i yngelkaret, jag har alltid tagit över dom till yngelkaret, men vilket är bäst?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Har du ett helt eget kar för yngel så kan du låta honan föda i tex en yngelkasse för att sedan flytta över de små.
      Ju mindre honan stressas innan födseln desto bättre är det, då det annars finns risk att hon föder outvecklade yngel för tidigt.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ursprungligen postat av SandraPandra
        men om både guppyhanen och svärdbärar hanen har parat sig med henne, finns de då chans att jag får både och? eller blandat? eftersom båda två har lekt med henne under en period.
        Artegen sperma har företräde. Det är naturens sätt att rensa bort "onaturliga" korsningsprodukter.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av SandraPandra
          okej, låter bra. men jag tänkte att honorna som nu e gravida, ska jag flytta över dom till nått annat ställe och födda på och sen flytta tillbaka, eller ska jag låta dom vara i de stora tills dom har fött och sen ta över bebisarna i yngelkaret, jag har alltid tagit över dom till yngelkaret, men vilket är bäst?
          Jag skulle ha flyttat honan till ett eget (välplanterat)yngel akvarium där hon får föda ynglen, sedan flyttar du tillbaka henne till sitt vanliga akvarium igen när hon fött klart. Om man nu måste spara så många yngel som möjligt, har du platsen för 30 nya fiskar när de växt klart? Om inte så blir det bäst att låta honan föda fritt och låta de yngel som är smarta/snabba nog klara sig på helt egen hand, utan hjälp.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...