kan svärdbärare och guppy para sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    kan svärdbärare och guppy para sig?

    hej, min guppy hane har gått på min hona, svärdbärare, och nu e hon gravid, funkar de och hur kommer bebisarna se ut? jag har aldrig varit med om att dom har gått på varanndra, e de vanligt? min svärdbärarhane har också gått på henne och hon blir bara större för varje dag.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är med all säkerhet din svärdbärarhanne som är far till den blivande kullen med yngel.
    Att guppy och svärdbärare skulle para sig och det skulle bli resultat av den leken är inget som jag någonsin sett eller kommer att få se.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • SandraPandra
      • June 2008
      • 142

      #3
      tack, neej jag har inte heller sett att de skulle kunna bli nått, men jag blev så paff att dom lekte. men nu tror jag guppy hanen har gått på en av mina guppy honor, och sen har jag yngel sen innan, så jag får väl fullt upp fram över. och sen odlar jag även kampfiskar. så jag har mycke att göra, men tack att du kunde hjälpa mig. har du några tips på att odla levande födare?

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        Mycket växter, flytväxter är bra, jag skaffade de i onsdags, fick yngel i torsdags, har sett 7 totalt, 5 av dem la jag i yngelburen, resterande två lever fortfarande efter 4 dagar, dem gömmer sig mest i flytväxterna.

        Kommentar

        • SandraPandra
          • June 2008
          • 142

          #5
          okej, jag har dom i yngel kar, och senast jag fick guppy yngel, som fortfarande lever så va de 17st. som ligger i en liten "kasse" så dom man se varanndra, och dessutom så när jag vakna idag så va min svärdbärarhona där i, jag vet inte om hon hoppa i själv och hur hon gjorde de. och inga yngel e borta, alla 17st e kvar. så jag vet inte varför hon gjorde så, vet ni kanske? hon e ju otroligt svullen och ser ut att föda när dom helst. och så e de även med min guppy hona. men hon har fått bebisar förut och hon vet hur hon ska betee sig, de e hennes 17st bebisar som nu e 3 veckor gammla. e de normalt att dom kan få bebisar så fort igen?

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            jag tror också att svärdbärarhanen är far, vill man av någon outgrundlig anledning hybridisera mellan SÅ olika arter så behöver man experimentera med detta utan inblandning av svärbärarhanar, alltså, sätta ihop en jungfrulig svärdbärarhona och en VÄLDIGT PILSK guppyhane i ett eget akvarium. DÅ kanske det går att få fram "guppy-bärare", vad man nu skall med sådana till.....? Det troligaste resultatet av en sådan korsning blir dock antagligen svaga, kortlivade hybrider, som troligen också är sterila.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • SandraPandra
              • June 2008
              • 142

              #7
              men om både guppyhanen och svärdbärar hanen har parat sig med henne, finns de då chans att jag får både och? eller blandat? eftersom båda två har lekt med henne under en period.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Den chansen/risken ser jag som noll.
                Att Guppyn såg ut som han lekte med henne var nog en olycka som bara blev i farten, att inte ha något annat i huvudet än att ragga brudar gör att det ibland kan ske sådana misstag.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • SandraPandra
                  • June 2008
                  • 142

                  #9
                  hehe, okej. men dom lekte i ungefär en halvtimme och sen tröttnade guppyhanen och gick över till guppyhonan. och sen undrar jag om hanen väljer ut hona, tex om man har en hona som har fått bebisar innan och en jungfru, vilken väljer han? eftersom jag har två st, och en av dom e gamla och har fått bebisar innan med en annan hane. och min nya hane har inte änns rört den andra honan som inte fått bebisar. varför de?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Det kommer, sanna mina ord.
                    Eftersom den ena honan inte fått ungar ännu är det lämpligare för hannens fortlevnad att para sig med henne eftersom den andra honan redan är parad tidigare, och de har förrådsbefruktning som gör att det bara behövs en "påsättning" för ett antal kullar med ungefär en månads mellanrum.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • SandraPandra
                      • June 2008
                      • 142

                      #11
                      okej. hon som nu e gravid igen, födde ungarna för 3 veckor sen, och jag tycker de e lite tidigt för henne att bli gravid igen, men man kan ju inte heller hinda dom. och imorse hade min svärdishona hoppa in i bebis karet. varför gjorde hon de? hon åt inte upp nån bebis, men ändå? har aldrig varit med om att dom har gjort så. vet ni varför? hon kanske blev rädd? men för vad? hon e den kaxigaste av alla fiskar i akvariumet.

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Haha, vet inte varför hon hoppade in. Men det låter ju som du hade tur om hon inte åt upp någon. Fast är dem 3 veckor? då borde du ju låta dem gå med dem andra fiskarna. Dem borde vara tillräckligt stora då.

                        Min guppy hona blev gravid och fick yngel efter 3,5 vecka. Så det ska nog gå att hon får yngel snart igen.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Det tar ungefär 4 veckor mellan födslarna och eftersom de har förrådsbefruktning kan du inte stoppa deras ynglande på ett bra tag ändå.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • SandraPandra
                            • June 2008
                            • 142

                            #14
                            hehe, ja, jag har testat men mamman jagar dom. men hon han inte äta nån. så dom åkte tillbaka ner igen. dom får vara där i några veckor till tycker jag. jag hade förut dalmatinmolly som blev ungefär 2 månader. men dom dog av att kampfiskhonorna gick på honom. och sen va han ganska liten, typ en halv cm. :P va ska man ge ynglena för att dom ska växa och bli stora? jag ger dom flingfoder och mygglarver? funkar de eller ska man ge nått mer? för jag tycker inte dom växer så mycke.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Testa att mata med nykläckt eller frusen artemia, gör regelbundna vattenbyten på minst 30% i veckan så ska du se att de tar fart i växten.
                              Att ynglen även får gå i en yngelbox är inget som befrämjar tillväxten, så kan du släppa ut dem i karet så gör det.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...