guppy hona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    guppy hona

    En av mina Guppy Honor ligger bara vid ytan och ser "sjuk" ut, hon har fenan på ryggen nere.

    Vad kan jag göra åt saken? .. Några andra har också betet sig så tidigare igår och idag, jag gjorde ett 50% vattenbyte förut, men hon ligger fortfarande kvar..

  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Har du kollat nitrit-värden? Hur varmt är det? pH-värde?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Har du kollat nitrit-värden? Hur varmt är det? pH-värde?
      Jag har kollat pH och värmen. Men jag har aldrig kollat nitrit. Dem andra verkar ju må bättre, kan det verkligen vara de då?

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        BUMP, hon beter sig fortfarande likadant, hänger vid ytan..

        Kan det vara så att hon håller på och föder? (hon har varit jätte tjock på senaste tiden, men nu idag så har hon blivit mycket smalare)
        Hon har även haft en del slags mål med en annan guppy hona.

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Det låter inte som om det vore nitrit om de andra mår bra, nej. Jag tänkte också på att syrehalten kan vara låg om det är för varmt i akvariet, men även det faller ju på allt annat är bra....
          Möjligen kan hon vara stressad efter slagsmålen. Jag har dock ingen jättekoll på hur guppys gör när de föder, så jag hoppas att någon kan fylla den kunskapsluckan.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Kan faktist vara värmen, Guppys klarar av 22-28 *C, karet ligger på 28*C, är skit varmt ute idag.

            1. Finns det nått bra tips för att få ner tempraturen?
            2. Det är väl enklare att hålla en lägre tempratur med ett stort akvarium?

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Bumpar igen, jag vill gärna ha svar på frågorna innan mina fiskar dör av värmen. Går det att sänka på något sätt?
              Har en doppvärmare, kan man använda den för att sänka tempraturen?

              Snälla svara.

              Mvh Emil

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av beerzon
                Bumpar igen, jag vill gärna ha svar på frågorna innan mina fiskar dör av värmen. Går det att sänka på något sätt?
                Har en doppvärmare, kan man använda den för att sänka tempraturen?

                Snälla svara.

                Mvh Emil
                Om du tänker efter själv så faller det där med VÄRMARE på sin egen orimlighet eller hur?
                Du kan göra delvattenbyte med svalt vatten varje eftermiddag, det sänker temperaturen, inget annat. Dessutom kommer dina fiskar ÄLSKA dig för att du byter så ofta. I ett mindre akvarium skulle jag byta 10-25% vatten och hälla i så kallt vatten jag kunde få fram ur kranen, det motsvarar ett "skyfall" så det borde göra susen utan att det skadar fiskarna. Det funkar för mig i alla fall. I ett större akvarium kan man byta mer. Är man osäker på hur mycket man vågar byta så kan man ta en hink i taget, töm en varm, fyll en kall osv. tills önskad temperatur uppnåtts. Släck också belysningen dagtid så sänker man temperaturen en aning.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  Fick några bra tips här om dagen.
                  Att man kan lägga in 2 petflaskar med vatten i kylen, och så lägger man i en i akvariet, och sen när tempraturen börjar stiga igen så byter man bara ut den i kylen mot den i akvariet.
                  Har också tagit bort halva täckglaset.
                  Kom också på en idé själv eftersom det inte är någon "genom drag" i våran lägenhet (iaf inte tillräckligt). Så jag har suttit en stor fläkt precis vid dörren brevid akvariet så att varmluften från mitt rum åker ut i hallen mot balkongen.

                  Tack för tipset tummen, jag ska nog testa de, ska endå göra vattenbyte strax, vattnet har börjat bli gult igen, j*vla rott som fortfarande färgar av sig!

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Ett tips för att sänka vattentemp är att rikta luftströmmen från en simpel bordsfläkt (inköpt på Rusta) mot vattenytan i ett öppet akvarium. Nedkylning genom avdunstning är väldigt effektivt.
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av beerzon
                      Fick några bra tips här om dagen.
                      Att man kan lägga in 2 petflaskar med vatten i kylen, och så lägger man i en i akvariet, och sen när tempraturen börjar stiga igen så byter man bara ut den i kylen mot den i akvariet.
                      Har också tagit bort halva täckglaset.
                      Kom också på en idé själv eftersom det inte är någon "genom drag" i våran lägenhet (iaf inte tillräckligt). Så jag har suttit en stor fläkt precis vid dörren brevid akvariet så att varmluften från mitt rum åker ut i hallen mot balkongen.

                      Tack för tipset tummen, jag ska nog testa de, ska endå göra vattenbyte strax, vattnet har börjat bli gult igen, j*vla rot som fortfarande färgar av sig!
                      Jag som tycker att lite färgat vatten är snyggt ibland....
                      Tycker tipset med petflaskorna verkar överjobbat, varför inte bara byta till kallt vatten istället, nytt friskt vatten har ingen fisk dött av!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      Arbetssätt...