Första ynglerna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Första ynglerna

    Fick mina första Guppy yngel idag

    Har sett två samtidigt och dem har jag fångat och lagt i yngelburen. En av dem stora honorna försökte äta upp en av dem.

    Hoppas det blir mer, honan som har fött ser fortfarande tjock ut (jag tror iaf det är hon).

  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    #2
    GRATTIS GRATTIS, Alltid kul med yngel
    Men om du tror att det är den honan som har fått ynglen och du tror att hon har kvar så fånga in hon och sätt hon i yngelburen och klåt hon föda där istället för att du sen ska fånga upp ynglen

    Kommentar

    • beerzon
      • May 2008
      • 877

      #3
      Tror faktist inte det är hon som fött längre, köpte 3 nya Guppys igår, 1 hane och 2 honor, jag ville ha 2 honor som såg lite gravida ut, men dem var inte så tjocka, men jag tror faktist nån av dem har fött ut sina sista yngel i kullen.

      Har iaf lyckats fånga 5 st, har sett 6 st samtidigt.

      EDIT: någon som vet hur många dagar det tar tills ynglerna är stora nog att släppas ut från yngelburen?

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ursprungligen postat av beerzon
        Tror faktist inte det är hon som fött längre, köpte 3 nya Guppys igår, 1 hane och 2 honor, jag ville ha 2 honor som såg lite gravida ut, men dem var inte så tjocka, men jag tror faktist nån av dem har fött ut sina sista yngel i kullen.

        Har iaf lyckats fånga 5 st, har sett 6 st samtidigt.

        EDIT: någon som vet hur många dagar det tar tills ynglerna är stora nog att släppas ut från yngelburen?
        Vänta tills de är stora nog att inte få plats i mammans mun.

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Jao det är ju klart Men jag undrar hur stora det brukar bara då (i mm).

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            #6
            Ursprungligen postat av beerzon
            Jao det är ju klart Men jag undrar hur stora det brukar bara då (i mm).
            Tja.., kolla hur stor munnen är när hon äter också lägg på lite så ska det nog vara ok.
            1,5 cm borde vara ok, kanske mindre också.
            Har du många yngel så kan du ju prova dig fram

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Bästa är ju förståss om de får vara med de vuxna hela tiden

              Då brukar de komma fram ur sina gömmor efter en vecka eller två.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • NIC
                • January 2008
                • 5121

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Bästa är ju förståss om de får vara med de vuxna hela tiden

                Då brukar de komma fram ur sina gömmor efter en vecka eller två.
                Nina är klok!
                Lyssna på henne..

                http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av NIC
                  Nina är klok!
                  Lyssna på henne..


                  NIC är klok, lyssna på honom

                  Skämt å sido. Alla är vi extra exalterade över de första ynglen men alla som har kommit över det kan intyga att det allra bästa för både mamma och yngel är att föda fritt. Att använda yngelbox kan vara väldigt stressande för mamman och ger inte så stor möjlighet för ynglen att gömma sig.

                  Sen kommer du inte orka hålla koll på när det är dag för yngel heller . Du kommer se nya yngel varje vecka så det blir en del av vardagen .
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • NIC
                    • January 2008
                    • 5121

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82


                    NIC är klok, lyssna på honom

                    Skämt å sido. Alla är vi extra exalterade över de första ynglen men alla som har kommit över det kan intyga att det allra bästa för både mamma och yngel är att föda fritt. Att använda yngelbox kan vara väldigt stressande för mamman och ger inte så stor möjlighet för ynglen att gömma sig.

                    Sen kommer du inte orka hålla koll på när det är dag för yngel heller . Du kommer se nya yngel varje vecka så det blir en del av vardagen .

                    Helt rätt som du skriver Nina, jag har satt över honan i ett yngelkar och efter hon har fött har hon fått gå tillbaka till huvudkaret och det är väl ok, men då ska man först stressa upp henne för att få ner henne i yngelkaret och sen samma visa igen för att få ner henne i andra karet igen..
                    Låter de numera få föda i huvudkaret, har en hona som föder snart igen som jag inte har flyttat till yngelkaret, både för att hon ska få föda i det stora karet plus att jag har ca 50 yngel i yngelbaljan..
                    Problemet är att jag har en glupsk scalare som nyligen käkade upp ett par 3 cm yngel som jag precis flyttat över...

                    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                    Kommentar

                    • beerzon
                      • May 2008
                      • 877

                      #11
                      Jag har inte flyttat över honan till yngelkaret, jag fångade 5 st med håven.
                      Den sista såg jag i liv fortfarande igår kväll, får hoppas den över lever också.

                      Det räcker att 5 yngel över lever för mig, jag har ju dem i ett 60L just nu, vill inte att det blir allt för över befolkat.

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av NIC

                        Helt rätt som du skriver Nina, jag har satt över honan i ett yngelkar och efter hon har fött har hon fått gå tillbaka till huvudkaret och det är väl ok, men då ska man först stressa upp henne för att få ner henne i yngelkaret och sen samma visa igen för att få ner henne i andra karet igen..
                        Låter de numera få föda i huvudkaret, har en hona som föder snart igen som jag inte har flyttat till yngelkaret, både för att hon ska få föda i det stora karet plus att jag har ca 50 yngel i yngelbaljan..
                        Problemet är att jag har en glupsk scalare som nyligen käkade upp ett par 3 cm yngel som jag precis flyttat över...
                        Scalarer är lömska. Svårt att ha yngel ihop med dem, men sen å andra sidan kommer det inte bli överbefolkat .
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av beerzon
                          Jag har inte flyttat över honan till yngelkaret, jag fångade 5 st med håven.
                          Den sista såg jag i liv fortfarande igår kväll, får hoppas den över lever också.

                          Det räcker att 5 yngel över lever för mig, jag har ju dem i ett 60L just nu, vill inte att det blir allt för över befolkat.
                          Du menar att de 5 yngel du fångat går i yngelkassen i ditt 60-liters och de vuxna i samma akvarium? Du får tänka på att det är lika stressande för YNGLEN att gå i yngelkasen som för honan. Ynglen mår alltid bättre av att bo direkt i akvariet, skaffa i stället fler växter (i täta snår) så överlever de "smartaste"/snabbaste....

                          Javamossa och flytormbunke är två heta tips som yngelgömställen, hornsärv/vattenpest/cabomba är inte heller fel. Eller alla växterna i kombination....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Du menar att de 5 yngel du fångat går i yngelkassen i ditt 60-liters och de vuxna i samma akvarium? Du får tänka på att det är lika stressande för YNGLEN att gå i yngelkasen som för honan. Ynglen mår alltid bättre av att bo direkt i akvariet, skaffa i stället fler växter (i täta snår) så överlever de "smartaste"/snabbaste....

                            Javamossa och flytormbunke är två heta tips som yngelgömställen, hornsärv/vattenpest/cabomba är inte heller fel. Eller alla växterna i kombination....
                            Det känns som det kvittar hur mycket vi förespråkar att föda fritt och låta ynglen växa upp med de vuxna. NÄSTAN alla levandefödarenybörjare ska tvunget trycka i stackarna i yngelbox ändå .
                            Nu är det ju såklart upp till var och en hur de vill göra, självkart.
                            Men man ska veta att har man bara växter eller andra bra gömställen kommer lika många överleva i akvariet som i yngelboxen. Man slipper tänka på när de ska släppas tillbaka till de andra och ingen blir stressad.
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • beerzon
                              • May 2008
                              • 877

                              #15
                              Jag vill att ynglerna ska överleva från första kullen. Dem är ca 2 mm långa och är 5 st i yngel akvariet. Dem ser inte stressade ut på något sätt.

                              Det ynglet jag inte lyckats fånga än lever fortfarande. Den gömmer sig i min flytväxt mossa jag köpte i onsdags.

                              Jag vill inte köpa massa nya växter eftersom jag ska snart starta igång mitt 300L och jag har inte pengar till att handla in massa onödiga saker. Det mesta jag har kommer gå åt till dem nya pumparna, växterna, grus, nya fiskar osv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...