guppyhona i yngelburen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    guppyhona i yngelburen

    Jag har lagt en av mina honor i yngelburen för det ser ut som om hon ska föda vilken sekund som helst.

    Om hon inte föder inom 1-2 dagar, kan man mata lite extra så att födelsen går snabbare eller något liknande?

    Mvh Emil

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det går inte att skynda på födseln med att mata lite extra utan tiden måste ha sin gång.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Det allra bästa är såklart att du låter din stackars hona komma tillbaka till sitt hem. Ingen vill väl bo i en låda. Har du bara växter och rötter så kommer några yngel överleva varje månad. Risken är stor att hon plockar ynglen direkt om hon föder i yngelboxen eftersom hon blir stressad och ynglen inte kan simma och gömma sig.
      Som du kanske märkt är jag emot yngelboxar, speciellt till levandefödare eftersom de ändå ynglar så ofta. Bättre att ha ett yngelakvarium om man nu måste låta ynglen växa upp utan vuxna.
      Men du gör ju förståss som du vill.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • beerzon
        • May 2008
        • 877

        #4
        De kanske ynglar av sig ofta om man har många, jag har endast 1 hane 2 honor. Men ska köpa 1 hane och 2 honor till snart.

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Om man räknar att dina två honor får ca 15 yngel/mån (vilket är ett ungefär eftersom de lätt kan få uppemot 50 yngel utan problem), det vill säga 30 yngel totalt/mån. Om 6 månader har du alltså minst 180 yngel och eftersom de då börjar bli könsmogna och kanske får sina första yngel då någon gång kommer du snart upp i tusentalet yngel så håll du dig till dina 2 honor och en hane . Jag lovar, du behöver inte fler
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Jag har inga direkta kalas bra gömställen i mitt akvarie just nu. Men när jag sätter upp mitt 300L så kommer jag köpa enormt mycket växter.

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av beerzon
              Jag har inga direkta kalas bra gömställen i mitt akvarie just nu. Men när jag sätter upp mitt 300L så kommer jag köpa enormt mycket växter.
              JAG skulle inte kunna ha ett 300-liters stående utan att använda det till något.
              Hur länge dröjer det innan det kommer igång då?
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Nina82
                Om man räknar att dina två honor får ca 15 yngel/mån (vilket är ett ungefär eftersom de lätt kan få uppemot 50 yngel utan problem), det vill säga 30 yngel totalt/mån. Om 6 månader har du alltså minst 180 yngel och eftersom de då börjar bli könsmogna och kanske får sina första yngel då någon gång kommer du snart upp i tusentalet yngel så håll du dig till dina 2 honor och en hane . Jag lovar, du behöver inte fler
                I teorin har du rätt, men i praktiken kommer det bli så att mängden överlevande yngel blir mindre och mindre eftersom utrymmet inte medger en sådan expansion som i ditt räkneexempel.... men jag håller med om att en hane och två honor räcker till att börja med....man blir oftast självförsörjande efter ett tag.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  JAG skulle inte kunna ha ett 300-liters stående utan att använda det till något.
                  Hur länge dröjer det innan det kommer igång då?
                  Inte jag heller.. men jag vill inte sätta upp det och göra det snyggt för att sedan plocka ner det igen. Ska flytta i jul-aug nån gång.. ingen datum bestämt än. :/

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av beerzon
                    Inte jag heller.. men jag vill inte sätta upp det och göra det snyggt för att sedan plocka ner det igen. Ska flytta i jul-aug nån gång.. ingen datum bestämt än. :/
                    DET är ju ett skäl att vänta med det förståss....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Freddan!
                      • January 2008
                      • 163

                      #11
                      Lånar tråden lite hoppas de är okej.

                      Jag har en jätte tjock hona som simmar i yngelbur fast hon en flytväxt så ligger i buren så ynglerna ska kunna gömma sig,Men när hon föder kommer bara ett yngel.Sen blir hon inte mindre utan är lika tjock sen innan.Någon som har tips på varför?
                      //Fredddan!
                      Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Sätta munkavel på henne!
                        Skämt åsido, risken att honan äter upp ynglen lika fort som de kommer ut är överhängande och det bästa är att låta henne föda fritt i akvariumet och istället ha det lite tätare planterat. Det kommer förvisso att bli ett och annat yngel som går åt ändå, men de snabbaste och starkaste överlever och du kommer ändå snart att ha fler Guppy än vad du vill ha.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • beerzon
                          • May 2008
                          • 877

                          #13
                          Köpte 3 st vanliga guppys till idag på zooet på backaplan. Deras endlers kostade 49kr st eller nått, skit dyrt. Jag köper endlers på herkules eller kungälvs zoo nästa gång det blir nya fiskar, nån gång i jul-aug när jag startat mitt nya 300L.

                          Kommentar

                          • Freddan!
                            • January 2008
                            • 163

                            #14
                            Jag var på Herkules igår och tycker inte att deras endlers riktigt höll "standarn"

                            //Fredrik
                            Lev livet idag, igår har redan varit & imorgon finns inte än.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Freddan!
                              Jag var på Herkules igår och tycker inte att deras endlers riktigt höll "standarn"

                              //Fredrik
                              Hur menar du då? För stora färgglada fenor som drog åt triangelstjärt? För stora hanar? Eller vad? (Har du möjligen en bild? Eller kan du åka tillbaka och smygfota en?) Det finns ju som sagt flera olika färgvarianter av äkta endlers, för den "oinvigde" KAN det vara svårt att veta säkert.....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...