När blir Guppy könsmogen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nallef
    • April 2008
    • 107

    När blir Guppy könsmogen

    Har försökt kolla i artbeskrivningen om när en gyppy hona blir könsmogen och kan befruktas av en hanne, men hittar ingen relevant upplysning om detta. Kan det möjligen vara så tidigt som när färgerna visar sig?
    Vill inte att "fel guppyhanne" befruktar dom unga honarna då jag vill odla på en viss färg.
    Kanske någon kan svar på denna fråga som vet.
    Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    En guppyhona blir könsmogen efter 2-3 månaders ålder En hane efter 3 eller mer.
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      För att vara säker ska du nog flytta henne så fort du vet att det är en hona. Om du odlar på viss färg antar jag att du har ett antal kar
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • nallef
        • April 2008
        • 107

        #4
        Ja jag har fler kar, och kommer att dela könen så fort det bara går att könsbestämma dom. Därefter tänker jag göra färgutval på fiskarna när dom färgat ut ordentligt.
        vet inte om detta projekt lyckas men jag tänker i alla fall försöka.
        Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av XenOn
          En guppyhona blir könsmogen efter 2-3 månaders ålder En hane efter 3 eller mer.
          Fel, hanarna blir könsmogna tidigare än honorna....mellan 1-3 månaders ålder, ofta innan de färgat ut. Honorna blir könsmogna kring 2-4 månader. Allt beror på vilken stam du fått tag i.

          Läs mer här:





          Hopas dessa länkar besvarar de flesta frågor du har. Lycka till!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av nallef
            Ja jag har fler kar, och kommer att dela könen så fort det bara går att könsbestämma dom. Därefter tänker jag göra färgutval på fiskarna när dom färgat ut ordentligt.
            vet inte om detta projekt lyckas men jag tänker i alla fall försöka.
            Det låter som att du har en hyfsad idé om vad du vill uppnå, fråga gärna mer om du behöver fler tips. Eller sök i det här forumet, kanske det redan besvarats det du undrar? I seriös guppyavel är det bästa tipset att satsa på KVALITET istället för kvantitet, man måste gallra HÅRT för att uppnå sina avelsmål, men det är du redan inne på att göra märker jag. Lycka till så mycket!!!!!
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • nallef
              • April 2008
              • 107

              #7
              Hej Tummen. Jo jag vet vad jag vill göra har min tanke/idé klar.
              Tackar dig för svar och länkarna, har i och för sig läst dom tidigare men har läst om dom igen. En komentar om dom bara, ibland tycker jag att dom spårar ur,(inte nödvändigtvis dessa utan trådar i allmänhet) dels därför att frågeställaren inte begriper svaret eller att den som svarar är snorkig i tonen. men allt det där hör till ett annat forum.
              Tillbaka till ordningen, eftersom jag inte har testat detta med selektiv avel tidigare vet jag inte riktigt hur jag skall göra rent praktiskt med en del saker. Som sagt idén är klar skall bara omsätta det i praktiken blir nog en del missar där men man får ju lov att lära sig (alla har börjat någonstans)
              Mvh nallef
              Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av nallef
                Hej Tummen. Jo jag vet vad jag vill göra har min tanke/idé klar.
                Tackar dig för svar och länkarna, har i och för sig läst dom tidigare men har läst om dom igen. En komentar om dom bara, ibland tycker jag att dom spårar ur,(inte nödvändigtvis dessa utan trådar i allmänhet) dels därför att frågeställaren inte begriper svaret eller att den som svarar är snorkig i tonen. men allt det där hör till ett annat forum.
                Tillbaka till ordningen, eftersom jag inte har testat detta med selektiv avel tidigare vet jag inte riktigt hur jag skall göra rent praktiskt med en del saker. Som sagt idén är klar skall bara omsätta det i praktiken blir nog en del missar där men man får ju lov att lära sig (alla har börjat någonstans)
                Mvh nallef
                Eftersom du verkar vara inne på ett mer "seriöst" spår än de flesta så tycker jag du borde bli medlem i svenska guppysällskapet, kolla in deras sida så kan du få fler tips, eller försök först med att mejla någon ansvarig hos dem. Eller pm:a mig så kan vi fundera lite mer "privat" om detta.... lycka till med aveln!!!!
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • nallef
                  • April 2008
                  • 107

                  #9
                  Hej igen Tummen.
                  Tackar för hjälp kommer att höra av mig till dig senare som du föreslår.
                  Mvh nallef.
                  Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av nallef
                    Hej igen Tummen.
                    Tackar för hjälp kommer att höra av mig till dig senare som du föreslår.
                    Mvh nallef.
                    Du är välkommen att fråga (nästan) hur mycket du vill.....
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...