Iakttagelse i yngeltillväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Iakttagelse i yngeltillväxt

    Det sägs ofta här att det allra bästa är att låta yngel födas i akvariet blnd de stora och hoppas på att de klarar sig (och är alternativet yngelkasse så stämmer det säkert).
    Nu har jag hur som helst två kullar som är födda den 1 resp. den 2 maj.
    Den första kullen är födda i mitt 21L yngelakavarium och den andra i hanarnas 60L, då jag ville hålla mamma nr.2 från kull nr 1 och inte visste på dagen när hon skulle ha.

    Utvecklingen har varit den att de med "eget rum" (21L) har vuxit avsevärt bättre är de som delar med guppyhanarna (Jag kanske ska påpeka att det handlar om guppyyngel)
    Min teori är att den första gruppen har en mycket jämnare tillgång av mat än den andra som måste konkurrera, trots att de vuxna hannarna inte är särskilt många.
    Är det någon som kan bekräfta eller bestrida detta, och kanske sett samma skillnad hos sina egna jämgamla kullar?

    Nu har jag flyttat över de minsta till 21 L också, och förmodligen skaffat mig en rejäl överbelastning, då jag även har några mellanhonor där på tillväxt för att flytta till 100L. Men det handlar ju inte om så lång tid, så jag hoppas att det funkar
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Det är inte alls förvånande att de som haft 21 liter för sig själva växer bättre an de som har vuxit upp i ditt 100-liters, de har ju inte haft nå´n konkurrens alls. dock så tror jag att skillnaden hade jämnats ut ganska snart beroende på att utrymmet blir för litet så småningom, och då skulle de andra ha växt ikapp sina större kompisar. Det ultimata vore att ha två 100-liters, ett där de vuxna går, ett där honorna flyttas över för att föda ynglen sedan får de flytta tillbaka till det "vuxna" akvariet, likaså alla yngel som blivit kring centimetern i längd, de växer bättre på den något "grövre" maten i de vuxnas akvarium....överbelastade yngelakvarier (som t.ex. ditt 21-liters) resulterar oftast/ofta i katastrof, så jag skulle ha flyttat alla de största ynglen till 100-litaren NU om jag var du.....
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Det allra bästa i jämförelsen mellan att använda yngelkasse eller att låta honan föda fritt är fortfarande att låta henne föda fritt, men ÄNNU bättre är det att använda ett yngelkar i början som honan får föda i som du gjorde.....

      Dock är det inte alltid så att man har ett akvarium över som man kan använda till bara yngel, och även ditt 21-liters är egentligen i minsta laget....minst 50 liter är en bra standardstorlek att ha till yngel....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Mina yngel i 250 L karet simmar fritt utan att gömma sig och jag matar ganska mycket... de växer 3 gånger så snabbt som de som går i småkar.. Storleken på de vuxnas kar spelar också roll...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Mina yngel i 250 L karet simmar fritt utan att gömma sig och jag matar ganska mycket... de växer 3 gånger så snabbt som de som går i småkar.. Storleken på de vuxnas kar spelar också roll...
          Ja storleken HAR betydelse...men mest handlar det nog om att man i större akvarier har möjlighet att hålla en bättre vattenkvalitet.... fast matningsintervall spelar också stor roll, tillsammans med andra faktorer.

          Det enda man kan vara säker på är att om man klämmer in för många fiskar i ett för litet akvarium (och matar med fel foder?) och missköter vattenbytena så går det åt helvete, bildligt talat....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är mestadels fodertillgång och temperatur som avgör tillväxten hos yngel, i alla fall om inte vattnet är jätteskitigt. Vill du ha maximal tillväxt, tryck i ynglen högproteinfoder 5-10 gånger per dag och håll temperaturen runt 30.

            Anledningen till att många låter de vuxna gå kvar hos ynglen trots att det leder till mindre mat åt ynglen är dels att det är jobbigt att flytta fisk, dels att det är besvärligt att ha flera akvarier igång - och dels att man får färre men förhoppningsvis starkare yngel.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              ...och gör dagliga vattenbyten så växer de så det knakar.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • AllaFiskar
                • September 2007
                • 294

                #8
                Tack för alla tips. Anledningen till att merparten av alla yngel nu går i 21L är att jag fått fenröta i 100L. De som är där är nu under behandling, och så fort jag ser att det är bra så kommer de stora honorna att flytta över.

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  ...och gör dagliga vattenbyten så växer de så det knakar.
                  Ynglen avsöndrar väl en del hormoner som kan hämma tillväxten, därför växer de bättre om man bytar vatten dagligen, eller hur är det

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av NIC
                    Ynglen avsöndrar väl en del hormoner som kan hämma tillväxten, därför växer de bättre om man bytar vatten dagligen, eller hur är det
                    Jag tror nog det mest hanlar om det undermåliga utrymmet att göra....och därpå följande dålig vattenkvalité mm.....vid överbefolkning stressas fiskarna också ganska mycket, vilket dels leder till hämmad tillväxt, dels till nedsatt motståndskraft och ibland sjukdomsutbrott.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...