metallicfläckar på molly

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wiloboken
    • May 2008
    • 10

    metallicfläckar på molly

    Har nyligen skaffat ett 100 liters akvarium som vi haft mycket problem med. Nya fiskar gav vita prickar och vi förlorade cardinaltetra malar hälften av guppisarna och en black molly. Vattenkvaliteten djupdök och alla fiskarna mådde mycket dåligt. Behandlade med fauna mor-P och återställde vattenkvalitet med nitrivec och aquatan. Kvar finns 5 guppy, 2 slöjstjärtar (som jag trodde skulle dö först) och 3 mollies. Alla fiskarna mår bättre. Fenorna på slöjstjärtarna växer tillbaka. De är pigga, aktiva och matglada allihop. Men två av mollisarna är missfärgade och har fläckar med en metallicliknande grön färg (vid gälarna och upp på ryggen). Är det något jag bör oroa mig över eller kommer även detta att gå tillbaka efterhand som de hämtar sig. Vad bör jag annars göra för att hjälpa dem? Tycker synd om dem för den tuffa starten och vill göra allt för att de ska må bra.
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    #2
    Jag har haft mitt kar i 1 månad nu och körde in den med mina 4st mollys. Dom yngla av sig 2 gånger, andra gången kunde jag fånga in yngel och behålla det så att säga.

    Efter andra födseln började mina stora fiskar bete sig väldigt konstigt, honan gömde sig bakom doppvärmaren med en annan firre. Efter ett tag så fick en annan hona en sådär "metallic" liknande belägning som syntes väldigt mycket när fisken stog lutat mot lyset. Stog fisken så att man såg hela dess sida så syntes det inte mycket. Åkte till zoo affären och där fick jag lite salt som jag hälde i. Köpte även medicin för att jag viste inte vad det var och inte zoot heller.

    Man ska tillägga att fiskarna var matglada förutom den där honan som gömde sig. Efter ett par dagar med behandlig så har jag 3st yngel kvar och 3st stora mollys. En molly dog precis innan behandlig och småttingarna dog under behandligen antar att dem var inte tåliga än då.
    Så mitt förslag är i med lite salt.
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Var försikitg med SALT, många andra fiskar klarar inte salt, sök här i forumet på "salt" så kan ni läsa mer om detta. Mina erfaernheter säger att det ofta blir problem med molly i blandade akvarier, det bästa är att ha dem separat, med "lättsaltat" vatten (jodfritt salt).
      Slöjstjärtar tillsmmans med guppy låter som en dålig idé, de kommer glufsa i sig alla yngel de kommer åt, och när de blir större kommer de även ta de vuxna guppysarna. Mitt tips är att flytta slöjstjärtarna till ett annat (stort, kring 200 liter) akvarium och hålla guppysarna för sig i det akvarium du redan har.

      Problemet du beskriver berodde nog på för hög belastning i ett för nystartat akvarium, samt att du troligen har matat för mycket i början.

      Ta det nu lugnt i någon månad och köp sedan till mer fisk i en lugnare takt. Sköt vattebytena NOGA under tiden, och du kan testa att ha mollysarna där i med, lägg i ett par bitar kalksten, det kan höja hårdheten något och det gillar både guppy och molly, dessutom kanske du slipper salta akvariet då.

      Lycka till!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Wiloboken
        • May 2008
        • 10

        #4
        Tackar för tipsen!

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Lycka till!
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...