Hopp om muppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Hopp om muppy

    Har införskaffat 2 silvermolley samt 3 blackmolley till mitt 70 l. I detta 70 liters har jag även 4 guppyhonor samt 2 guppyhanar. Finns det stor chans att de korsar sig så att man får lite muppys?
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    PM:a mig när du fått muppys haha

    Jag tror inte dem korsar sig så iaf

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      har hört att det går HAr t.o.m sett bilder på sådana
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Guppy och Molly kan korsa sig, ja

        Vet dock inte hur stor chansen är men den finns där. Däremot brukar de bli sterila om jag inte har helt fel för mig.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • XenOn
          • March 2008
          • 1008

          #5
          Hehe Undrar hur en blandning av silvermolley och orange guppy ser ut
          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Och jag har fortfarande inte efter mer än 30 år inom akvaristikens bana sett resultat efter en sådan blandning, trots att både platy, svärdbärare, guppy och molly simmat i samma kar ett flertal perioder.
            Jag är personligen väldigt tveksam till både molly/guppyblandningen och även andra inom ungfödargränserna.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • planetaryice
              • December 2003
              • 74

              #7
              Jag hitta denna bild. Vad tror ni om det? Är det en riktig hybrid?

              420 liter

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av planetaryice
                Jag hitta denna bild. Vad tror ni om det? Är det en riktig hybrid?

                http://forums.aquariumhobbyist.com/v...id=13667,13961
                Det KAN vara en riktig hybrid, osäkert vilka arter som ingår....

                Har man både guppy och molly av båda könen i akvariet tror jag nog att rätt spermier har FÖRETRÄDE, och då "slås" hybriderna ut från början om man säger så.... Vill man se äkta hybrider skall man istället ta en mollyhona och sätta henne tillsammans med en guppyhane, honan måste vara "jungfru" d.v.s. oparad. sedan får man ge dem tid att sällskapa och se vilket resultat det blir.

                Personligen tror jag inte ynglen blir särskilt livsdugliga efter en sådan korsning, och om de överlever till vuxen ålder så är de med största säkerhet sterila....
                Spontana korsningar kan man se i vissa fall, det gäller OFTAST olika mollyarter som korsar sig med varandra, samt korsning mellan platy och svärdbärare, men där kan man diskutera om det verkligen är så stor skillnad genetiskt; de fiskar man normalt hittar i affärerna är nämligen oftast inte rena arter, de är utvecklade från både svärdbärare och platy, korsade fram och tillbaka så färganlag flyttats mellan olika arter och sedan "renodlade" till svärdbärare och platy igen.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...