Segelfensmolly i räkkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Holymaco
    • August 2006
    • 33

    Segelfensmolly i räkkar?

    Jag undrar om man kan släppa i den snart födande segelfensmollyhonan i ett sexkantigt kar på ca 60 liter utan att hon äter upp yngel och räkor... hade scalarer för några år sedan som åt upp ägg och yngel när de blev pressade i "sitt" hörn, eftersom jag inte då hade något yngelkar.

    Är det samma med molly´n? Äter den upp ynglen när den är stressad eller kan den göra det ändå? Och som sagt äter den upp red crystal räkorna också... har inte haft molly förut, men de verkar ju lite glupska och har relativt stor mun.

    Tcksam för svar
    Carpe diem - "Fånga karpen" --->
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Holymaco
    Jag undrar om man kan släppa i den snart födande segelfensmollyhonan i ett sexkantigt kar på ca 60 liter utan att hon äter upp yngel och räkor... hade scalarer för några år sedan som åt upp ägg och yngel när de blev pressade i "sitt" hörn, eftersom jag inte då hade något yngelkar.

    Är det samma med molly´n? Äter den upp ynglen när den är stressad eller kan den göra det ändå? Och som sagt äter den upp red crystal räkorna också... har inte haft molly förut, men de verkar ju lite glupska och har relativt stor mun.

    Tcksam för svar

    de tar nog sine egna yngel, har sett vanliga mollys slafsa i sig sina
    egna yngel i en kasse, såg ganska sjukt ut, ut i ena ändan, in i andra.
    bästa sättet att skudda ynglen är MYCKET växter.

    räkyngel kommer de nog att ta, inte fullvuxna, men väl yngel.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Segelfensmolly rör INTE sina yngel om du inte utsätter dom för stress!
      Så låt hon gå kvar i det ursprungliga akvariet.

      Kommentar

      • Holymaco
        • August 2006
        • 33

        #4
        Tack för svaren... det var väl mest räkorna jag undrade på egentligen... yngel blir det ju så det räcker och blir över ändå.

        Tack än en gång
        Carpe diem - "Fånga karpen" --->

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Honan kan nog ge sig på vuxna räkor också om den är hungrig.....och ett litet räkkar är nog mer stressande för honan än att föda i sitt eget akvarium.....man får riskera att förlora några yngel, så är det bara....
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...