Endlers Har Kommit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jorgner
    • April 2008
    • 153

    Endlers Har Kommit

    hej nu har jag fått mina endlers ca 13 vuxna 8 yngel som jag köpte av en igår skickades igår och fick dom idag det gick jättebra för er som undrar använde breathing bags och plastbyttor, och en låda där det stod ömtåligt glas på, men jag funderar kan pansarmal äta ynglen? ska jag ha ynglena i mitt räkkar sålänge?
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #2
    Det enda jag kan säga/konstatera är att du aldrig mer kommer att lida brist på endlers
    Men jag skulle nog, vid närmare eftertanke, ha ynglen i räkkaret bara för att vara på säkra sidan.

    Kommentar

    • jorgner
      • April 2008
      • 153

      #3
      Ursprungligen postat av AllaFiskar
      Det enda jag kan säga/konstatera är att du aldrig mer kommer att lida brist på endlers
      Men jag skulle nog, vid närmare eftertanke, ha ynglen i räkkaret bara för att vara på säkra sidan.
      hoppas det för mina andra guppy's fick 6 yngel 1 gång sen aldrig mer typ och dom va väldigt känsliga, aa får ha det med tanka på neontetrorna knaprar också i sig nyfödda såg när flera stycken mördades av dom. men men räkkaret duger fint.nu ligger endlersarna i påsen i vattnet och väntar på att vänja sig hoppas dom blir fina =)

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av jorgner
        hej nu har jag fått mina endlers ca 13 vuxna 8 yngel som jag köpte av en igår skickades igår och fick dom idag det gick jättebra för er som undrar använde breathing bags och plastbyttor, och en låda där det stod ömtåligt glas på, men jag funderar kan pansarmal äta ynglen? ska jag ha ynglena i mitt räkkar sålänge?
        Corydoras (pansarmalar) äter inte guppyyngel.
        Däremot äter guppy gärna räklingar, så jag vet inte om det är nå´n bra idé med att ha ynglen i räkakvariet....skaffa mer växter till det andra akvariet så får de smartaste endlersynglen någonstans att gömma sig. Då får du LAGOM många yngle att överleva också. Skulle det visa sig att tetrorna ändå äter för mycket yngel kan du ju alltid göra dig av med tetrorna istället.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • jorgner
          • April 2008
          • 153

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          Corydoras (pansarmalar) äter inte guppyyngel.
          Däremot äter guppy gärna räklingar, så jag vet inte om det är nå´n bra idé med att ha ynglen i räkakvariet....skaffa mer växter till det andra akvariet så får de smartaste endlersynglen någonstans att gömma sig. Då får du LAGOM många yngle att överleva också. Skulle det visa sig att tetrorna ändå äter för mycket yngel kan du ju alltid göra dig av med tetrorna istället.
          japp men nu har jag endlersarna i det stora med tetrorna sen dem minsta ynglena e i räkkaret =) har inte fått några räklingar än tyvärr

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av jorgner
            japp men nu har jag endlersarna i det stora med tetrorna sen dem minsta ynglena e i räkkaret =) har inte fått några räklingar än tyvärr
            ...och du lär inte få några heller när guppyynglen väl växt till sig lite, om det inte finns EXTREMT mycket gömställen där vill säga....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • jorgner
              • April 2008
              • 153

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              ...och du lär inte få några heller när guppyynglen väl växt till sig lite, om det inte finns EXTREMT mycket gömställen där vill säga....
              har flyttat dem innan ja får räklingar

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av jorgner
                har flyttat dem innan ja får räklingar
                Misstänkte detta.... Annars kan man göra som jag: lägg i en bit filtermatta direkt i akvariet, gömmes lämpligen bakom växter eller annan inredning, där i kan räklingarna gömma sig tills de blivit stora nog att klara sig från guppysarna. Visst, idiotsäkert är det inte, men mina 200stycken+++ WP-räkor förökar sig i lagom takt ändå, och guppysarna (endlers) mår bra! Lite levandefoder skadar ju aldrig....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • jorgner
                  • April 2008
                  • 153

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Misstänkte detta.... Annars kan man göra som jag: lägg i en bit filtermatta direkt i akvariet, gömmes lämpligen bakom växter eller annan inredning, där i kan räklingarna gömma sig tills de blivit stora nog att klara sig från guppysarna. Visst, idiotsäkert är det inte, men mina 200stycken+++ WP-räkor förökar sig i lagom takt ändå, och guppysarna (endlers) mår bra! Lite levandefoder skadar ju aldrig....
                  hehe hoppas verkligen på mina första räklingar snart, såg ju en med rom i och så la den ut dom, så dom misslyckades men nu har jag inte sett nån med rom så det lär ta några veckor antar jag

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av jorgner
                    hehe hoppas verkligen på mina första räklingar snart, såg ju en med rom i och så la den ut dom, så dom misslyckades men nu har jag inte sett nån med rom så det lär ta några veckor antar jag
                    Det är ju "fördelen" med räkorna, man kan rätt lätt förutse när det dyker upp småttingar eftersom de har så många "steg" på vägen i sin utvecklig av rommen.....fast detta börjar likna en räktråd och det var väl inte meningen?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...