Bakfenor som "bleknar" på guppys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnnLo
    • October 2007
    • 40

    Bakfenor som "bleknar" på guppys

    Ja, några av mina guppysar har fått bakfenor som blir genomskinliga längst ut. Jag har ingen aning om detta är något man behöver vara uppmärksam på eller om det är ofarligt. Någon som vet?

    Har nyss flyttat akvariumet och en guppy har redan lämnat in, den såg bakfenan skadad ut på. Har flera som ser lika ut nu med, och det ser ut som att en till är på väg. Har kollat alla värden idag, både med teststicka och nitrit med dropptest också. Allt var normalt.

    Har en fråga som inte hör till just levandefödare, men innan jag flyttade akvariumet hade jag aldrig bubblor efter akvariekanterna, men det har jag nu. Kan det bero på att det är olika vattenkvalité eller är det något annat som ligger bakom?

    Tacksam för svar!
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #2
    Är dessa guppysar yngel? Isåfall brukar de vara bleka i början längst ut. Färgen kommer när de blir äldre . Anledningen till att du har bubblor längs kanten är att du precis har flyttat det. När du häller ivatten blandas det med syre som vattnet tar med sig ner i akvariet. Dina bubblor är förmodligen utspridda vid olika nivåer...dessa (bubblenivåer) uppstod då du senast hällde i vatten. Ta ner håven och slå bort dem sedan är det klart
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      Bubblorna brukar försvinna av sig själv men som sagt ovan om du stör dig på dom så vifta bort dom.

      Ang guppysarna du har inga andra fiskar i karet som kanske biter på deras fenor?
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av tobias.nero
        Bubblorna brukar försvinna av sig själv men som sagt ovan om du stör dig på dom så vifta bort dom.

        Ang guppysarna du har inga andra fiskar i karet som kanske biter på deras fenor?
        Samma tanke slog mig med, de kan ha blivit nafsade på fenorna tidigare, och när fenan sedan växer ut igen så brukar den vara färglös.
        Men samtidigt kan det vara så att du har fått in någon sjukdom i akvariet eftersom alla inte är riktigt pigga.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • AnnLo
          • October 2007
          • 40

          #5
          De guppysar som det börjat bli bleknade fenor på är cirka 6 månader gamla och är sådana som jag själv fött upp. Jag har bara guppysar i akvariumet tillsammans med två ancistrus. Alla andra fiskar verkar vara pigga och äter som vanligt.

          Jag har inte reagerat tidigare på att de varit så bleka och sett "trasiga" ut.

          Bubblorna var mer en tanke om de var nå konstigt.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av AnnLo
            De guppysar som det börjat bli bleknade fenor på är cirka 6 månader gamla och är sådana som jag själv fött upp. Jag har bara guppysar i akvariumet tillsammans med två ancistrus. Alla andra fiskar verkar vara pigga och äter som vanligt.

            Jag har inte reagerat tidigare på att de varit så bleka och sett "trasiga" ut.

            Bubblorna var mer en tanke om de var nå konstigt.
            Har de dessutom sett trasiga ut innan de ser färglösa ut så har de säkerligen blivit "nafsade på", sedan har det växt ut färlös ersättning istället för de bitar som saknas.... Har du sett någon av de andra guppysarna nafsa på dem?

            Luftbubblorna kommer ibland när man fyller på vatten, kanske lite oftare när man inte har riktigt samma temperatur som på det gamla vattnet. Inget att oroa sig för. Lycka till.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • AnnLo
              • October 2007
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Har de dessutom sett trasiga ut innan de ser färglösa ut så har de säkerligen blivit "nafsade på", sedan har det växt ut färlös ersättning istället för de bitar som saknas.... Har du sett någon av de andra guppysarna nafsa på dem?

              Luftbubblorna kommer ibland när man fyller på vatten, kanske lite oftare när man inte har riktigt samma temperatur som på det gamla vattnet. Inget att oroa sig för. Lycka till.

              Jag kan inte påminna mig att det sett trasiga ut innan. Men det kan ju hända att de naffsat under transporten kanske. Jag har inte sett någon nafsa på någon annan faktiskt.

              Då kommer säkert luftbubblorna av den anledningen.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                NÅGOT måste ha hänt, annars skulle de inte plötsligt ha ofärgade fenor, om det nu inte är honor vi pratar om? DET har jag aldeles glömt fråga, då kan det dyka upp idivider som har hyfsat ofärgade fenor, det är bara normalt och inget att oroa sig för.

                Over and out.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • AnnLo
                  • October 2007
                  • 40

                  #9
                  Ursprungligen postat av tummen
                  NÅGOT måste ha hänt, annars skulle de inte plötsligt ha ofärgade fenor, om det nu inte är honor vi pratar om? DET har jag aldeles glömt fråga, då kan det dyka upp idivider som har hyfsat ofärgade fenor, det är bara normalt och inget att oroa sig för.

                  Over and out.

                  Det är inte honor vi pratar om. Det är möjligt att de naffsat på varandra, det är ju inte så att jag sitter och stirrar på fiskarna hela dagarna. Jag har varit borta flera dagar under några veckor nu med så jag har inte haft hundra koll på vad som sker, men när jag vart på samma ställe som akvariumet har jag inte sett något.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ja men då är det säkert det som hänt; de har knaprat lite på varandras fenor (hyfsat ovanligt men det händer) och sedan har fenorna växt ut igen. Lycka till i fortsättningen.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...