Sjuk guppyhona

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malu
    • February 2008
    • 127

    Sjuk guppyhona

    Har en hona som inte äter, när de får mat simmar hon håglöst omkring och ser ibland ut som att hon försöker ta en flinga men ger liksom upp innan hon har nått fram till den. Hon har magrat av ganska mycket nu och håller för det mesta till ovanför pumpen eller vid botten. Vad kan det vara för fel på henne? Vad jag har läst om sjukdomar i artiklarna här så låter det mest som bukvattensot men det skulle visst vara vanligast på Malawi, kan det ändå vara det hon har?

    Kan detta vara ålderstecken? Jag har inte haft henne så länge men jag vet ju inte hur gammal hon var när jag köpte henne...

    /malu
    -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tyvärr är det säkerligen kört för henne då det låter som om hon drabbats av torpedsjukan som ibland drabbar ungfödare.
    Hon kommer antagligen snart inte att orka simma mer utan vilar mot botten och då är det lindrigast att ta bort henne så hon slipper plågas.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Vad menas med torpedsjukan??
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Fisken ser ut som en torped.
        Varför en del fiskar drabbas av detta kan man tvista om, men jag tror att kanske lite för hård avel kan ha en bidragande orsak. Fisken slutar äta, blir håglös för att sedan inte orka simma som tidigare och man ser den ofta vila mot botten eller något blad för att till slut tyna bort och dö.
        Mig veterligt finns det inget botemedel, men salt i vattnet kan ha en uppiggande effekt ett tag, men att de till slut dör ändå.
        Skulle nu någon veta om ett botemedel mot detta så är denna person mer än välkommen att komma med sina hypoteser!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • malu
          • February 2008
          • 127

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Tyvärr är det säkerligen kört för henne då det låter som om hon drabbats av torpedsjukan som ibland drabbar ungfödare.
          Hon kommer antagligen snart inte att orka simma mer utan vilar mot botten och då är det lindrigast att ta bort henne så hon slipper plågas.
          Vad är detta för något då? Det smittar väl inte?

          Hon simmar ju inte omkring som förr men det ser ändå ut som att hon försöker ta sig lite mat... Ryggfenan ligger ned mot ryggen

          Hård avel? Väldigt naturlig avel... Tror att hon har fått 2 kullar sedan hon kom till mig. Menar du att man skulle hålla hanarna ifrån honorna för att minska risken för torpedsjuka?

          malu
          -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ansjo menar att hon kanske är resultatet av hård avel. Alltså inavel. Gör ett vattenbyte och ha i lite Ektozonsalt eller annat jodfritt salt. Kanske blir hon piggare då.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Där satte du huvudet på spiken, Nina!
              malu, om hon börjar klibba ihop med stjärtfenan med är det ingen höjdare, men gör hon inte det så får du hoppas på det bästa och skriv gärna hur det gick sedan.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Fisken ser ut som en torped.
                Varför en del fiskar drabbas av detta kan man tvista om, men jag tror att kanske lite för hård avel kan ha en bidragande orsak. Fisken slutar äta, blir håglös för att sedan inte orka simma som tidigare och man ser den ofta vila mot botten eller något blad för att till slut tyna bort och dö.
                Mig veterligt finns det inget botemedel, men salt i vattnet kan ha en uppiggande effekt ett tag, men att de till slut dör ändå.
                Skulle nu någon veta om ett botemedel mot detta så är denna person mer än välkommen att komma med sina hypoteser!
                Jag PERSONLIGEN lutar åt att detta med "torpedsjuka" kan vara förknippat med någon bakterie/svamp/virusinfektion...vad tror du? Bara en lätt variant i så fall alltså, som visar sig hos individer med nedsatt immunförsvar, eller gamla individer....eller så...
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Angående inavel så borde det ha visat sig tidigare i så fall, jag lutar mera åt att den sista "graviditeten" sugit musten ur henne, och att hon helt enkelt har gjort sitt, en sorts ålderssjukdom alltså.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Jag PERSONLIGEN lutar åt att detta med "torpedsjuka" kan vara förknippat med någon bakterie/svamp/virusinfektion...vad tror du? Bara en lätt variant i så fall alltså, som visar sig hos individer med nedsatt immunförsvar, eller gamla individer....eller så...
                    Då borde den gå att bota, och det har inte jag eller någon jag hört talas om klarat ännu iaf.

                    Ursprungligen postat av tummen
                    Angående inavel så borde det ha visat sig tidigare i så fall, jag lutar mera åt att den sista "graviditeten" sugit musten ur henne, och att hon helt enkelt har gjort sitt, en sorts ålderssjukdom alltså.
                    Tror jag inte heller, även hannar av ungfödare drabbas på detta viset och de föder mig veterligen inte så många kullar yngel:P.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Då borde den gå att bota, och det har inte jag eller någon jag hört talas om klarat ännu iaf.


                      Tror jag inte heller, även hannar av ungfödare drabbas på detta viset och de föder mig veterligen inte så många kullar yngel:P.
                      1)Att det inte går att bota behöver ju inte betyda att jag inte har rätt; när det visar sig kan det vara försent....

                      2) Nej, om det är så kallad "torpedsjuka" så stämmer det, men jag har haft honor som "gett upp" straxt efter en födsel, mer än en gång har detta hänt. Och då i princip bara med lite äldre honor....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • malu
                        • February 2008
                        • 127

                        #12
                        Honan är död nu men blev aldrig så dålig att hon låg helt stilla. Inte någon längre stund i alla fall. Hoppas att det inte är smittsamt, jag har förlorat en unghona också som är helt borta, eller så har hon bytt färg... (?)

                        malu
                        -90 L med massa guppy, 1 pleco och två siamesiska algätare

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Vi får hoppas på det bästa.....lycka till.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...