Black Molly i 63L ett tag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #16
    Kön?

    Så, nu har de flyttat in också! Fick hem dem i söndags. Trodde en hade försvunnit idag, men den hade bara lyckats ta sig in i innerfiltret.

    När kan man se vilkt kön det är? De är 2-3 cm nu. Hos föräldrarna och syskon hade tydligen honorna lyrstjärtar, men vet inte om man vågar lita på "stjärtmetoden".

    Två av dem har två små ljusa "svansar" vid analen, kan det vara någon ledtråd?

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av Salta Katten
      Så, nu har de flyttat in också! Fick hem dem i söndags. Trodde en hade försvunnit idag, men den hade bara lyckats ta sig in i innerfiltret.

      När kan man se vilkt kön det är? De är 2-3 cm nu. Hos föräldrarna och syskon hade tydligen honorna lyrstjärtar, men vet inte om man vågar lita på "stjärtmetoden".

      Två av dem har två små ljusa "svansar" vid analen, kan det vara någon ledtråd?
      På blackmolly blir det SVÅRT, eftersom du inte kan gå efter (den osynliga) dräktighetsfläcken i det här fallet, du får nog helt enkelt vänta tills hanarna ombildar sin analfena till gonopodium. De ljusa "svansarna" vid analfenan låter som lite trådigt bajs, inte helt ovanligt, och oftast ofarligt.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #18
        Det är inte bajs!

        När jag kollar lite närmre ser det ut att vara någon sorts ofärgad förlängning från bukfenorna, fast ibland syns inte bukfenorna utan bara de här ljusa grejerna. Ser ut ungefär som långa smala pyttefenor, det är alltså två på varje fisk. Men på någon såg det ut som om spetsarna på bukfenorna var lite utragna och ljusa. Det är lite knepigt att få en ordentlig titt, de är för snabba och gömmer sig bakom växterna och håller på.

        Får väl se så småningom om det blir killar eller tjejer.

        Allt väl hittills, fast de skräms lite ibland! Jag trodde en, den minsta, hade försvunnit. Men sedan hittade jag den i innerfiltret, där fanns några stora hål jag inte tänkt på, har satt igen dem med svampbitar nu. Dagen efter trodde jag den hade dött, då låg den vid botten vid värmaren, helt stilla. Gick och hämtade håven, men när jag kom tillbaka simmade den runt som vanligt!

        De är ju lite puckade när de får mat... Fyra sticker ner till motsatta hörnet och hänger på botten. EN fattar vad som är på gång, simmar upp och frossar helt ensam. Men de har ju lite alger om de blir hungriga.

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #19
          Kan man inte se kön skillnad på fenan på ryggen? Får inte honan en sån där stor "schal" fena? akta särstavning

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #20
            Ursprungligen postat av beerzon
            Kan man inte se kön skillnad på fenan på ryggen? Får inte honan en sån där stor "schal" fena? akta särstavning
            Det är nog segelfensmolly du menar .
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #21
              Ursprungligen postat av beerzon
              Kan man inte se kön skillnad på fenan på ryggen? Får inte honan en sån där stor "schal" fena? akta särstavning
              Sjal? Jag har sett på bilder att en del verkar ha "slöjigare" ryggfena, inte så stor och upprättstående som segelfensmolly, men jag undrar om det inte har mer med fentyp än kön att göra. Fast det verkar ju som om lyrstjärt är vanligare bland honor, kanske "sjalfenorna" också?

              Annars får jag väl ge mig till tåls ett tag och kolla vilka som blir jättetjocka och helt plötsligt har smalnar av samtidigt som det har dyker upp småfiskar.

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #22
                Ursprungligen postat av tummen
                Var mollyarterna kommer ifrån mer precist får du fråga någon annan, men de har i varje fall lite annorlunda krav än t.ex. guppy och de flesta tetror.
                Du får gärna utveckla lite! Med tanke på att ganska många verkar ha, eller få råd om att ha, mollys tillsammans med både guppys, tetror och allt möjligt i sällskapskaren... Är det olämpligt att ha dem ihop?

                Som sagt är jag inte så himla noga med att ynglena klarar sig, (även om det vore kul om några gjorde det) men jag vill ju inte att det ska bli överbefolkat. Antar att du menar att de vill ha olika vattenvärden? Har kollat runt lite på div. sidor, och det verkar som om det skulle vara helt okej med ett pH på ca 7-7,5 och temp på 25-26 grader till både dem och flera andra sorter jag är intresserad av. Eller? Skulle gärna vilja ha lite olika sorters fisk tillsammans, men jag vill ju så klart att alla ska trivas ihop!

                Hur viktig är hårdheten på vattnet, har förstått att de gärna vill ha ett lite hårdare vatten? Här i Göteborg har vi ju mjukt neutralt. Å andra sidan är de uppfödda i gbg-vatten, så det kanske är bra att det är samma... Eller borde man börja mixtra lite med det?

                Mycket frågor blir det...

                Kommentar

                • noisy
                  • October 2006
                  • 338

                  #23
                  Kan du låta dem gå i vatten som är så likt det vatten dom är vana vid som möjligt är det bäst.
                  Var noga med att koppa in ny fisk och kontrollera gärna ph värdet på vattnet den kommer i.
                  Ju större skillnad mot ditt vatten det är ju längre tid skall inkoppningen ta.
                  Var bara noga så det inte blir syrebrist.
                  Om det tar lång tid kan man koppa in fisken i en hink där man först släpper i den med vattnet från affären och sedan fyller på med eget akvarievatten i flera omgångar.
                  Sedan bör man sträva efter att få så lite förändringar på vattnet som möjligt och göra vatten byten med vatten som har samma värden som vattnet i akvariet.
                  Vid behov (klor, metaller) tillsätt vattenberedningsmedel,och byt hellre vatten ofta och lite än sällan och mycket (det gäller speciellt nystartade akvarium).
                  Om du vill få ett stabilare vatten och förebygga ph fall kan du lägga i en eller ett par kalkstenar i akvariet.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Du får gärna utveckla lite! Med tanke på att ganska många verkar ha, eller få råd om att ha, mollys tillsammans med både guppys, tetror och allt möjligt i sällskapskaren... Är det olämpligt att ha dem ihop?

                    Som sagt är jag inte så himla noga med att ynglena klarar sig, (även om det vore kul om några gjorde det) men jag vill ju inte att det ska bli överbefolkat. Antar att du menar att de vill ha olika vattenvärden? Har kollat runt lite på div. sidor, och det verkar som om det skulle vara helt okej med ett pH på ca 7-7,5 och temp på 25-26 grader till både dem och flera andra sorter jag är intresserad av. Eller? Skulle gärna vilja ha lite olika sorters fisk tillsammans, men jag vill ju så klart att alla ska trivas ihop!

                    Hur viktig är hårdheten på vattnet, har förstått att de gärna vill ha ett lite hårdare vatten? Här i Göteborg har vi ju mjukt neutralt. Å andra sidan är de uppfödda i gbg-vatten, så det kanske är bra att det är samma... Eller borde man börja mixtra lite med det?

                    Mycket frågor blir det...
                    Jag gav upp att hålla på med blackmolly för länge sedan, de blev sjuka (vitaprick) som ett brev på posten när jag försökte; de flesta mollyarter jag läst om vill ha lite bräckt vatten, och ibland lite varmare än övriga arter av levandefödare. Så ja, att blanda blackmolly med andra arter KAN resultera i problem, men det BEHÖVER inte göra det. Snälla är de i alla fall så det är inget problem med att hålla dem tillsammans med andra arter för den skull. Vill man ändå blanda dem med annan fisk så kan man inreda med kalkhaltiga stenar och sand, då får man automatiskt ett hårdare vatten, utan att man behöver mixtra så mycket med det.

                    Är de uppfödda i vanligt vatten så kan ni ju alltid testa att köra på som "vanligt", verkar de vara känsliga så släng i lite kalksten. Men det kan vara svårt att alltid veta vart de är odlade, om man nu inte köper privat.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Salta Katten
                      • March 2008
                      • 740

                      #25
                      Noisy: Ungefär så tänker jag också! Att det inte ska bli för abrupta ändringar...

                      tummen: Suveränt att kunnigt folk som du (och många andra här på forumet) ställer upp och svarar på alla dumma nybörjarfrågor!Tack för att du tar dig tid, det uppskattar jag verkligen!

                      Måste skaffa lite mer tester så jag kan se vad det är för värden i akvariet egentligen! Har bara nitrittest.

                      Då kör jag nog "som vanligt". Får väl hoppas mina är av den okänsligare sorten... Annars får jag väl skaffa ett kar till! Alla är pigga och glada än så länge i alla fall, men det är väl om ytterligare någon vecka den fruktade nitriten ska dyka upp, om den nu gör det...

                      På sätt och vis är det himla bra att man inte ska släppa i för många fiskar på en gång, att det tar lite tid att få allt klart liksom... Då får man lång tid att planera vad man vill göra sen, och planera tycker jag är himla trevligt! Då vet man ju att det roliga inte är slut!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #26
                        Ursprungligen postat av Salta Katten
                        Noisy: Ungefär så tänker jag också! Att det inte ska bli för abrupta ändringar...

                        tummen: Suveränt att kunnigt folk som du (och många andra här på forumet) ställer upp och svarar på alla dumma nybörjarfrågor!Tack för att du tar dig tid, det uppskattar jag verkligen!

                        Måste skaffa lite mer tester så jag kan se vad det är för värden i akvariet egentligen! Har bara nitrittest.

                        Då kör jag nog "som vanligt". Får väl hoppas mina är av den okänsligare sorten... Annars får jag väl skaffa ett kar till! Alla är pigga och glada än så länge i alla fall, men det är väl om ytterligare någon vecka den fruktade nitriten ska dyka upp, om den nu gör det...

                        På sätt och vis är det himla bra att man inte ska släppa i för många fiskar på en gång, att det tar lite tid att få allt klart liksom... Då får man lång tid att planera vad man vill göra sen, och planera tycker jag är himla trevligt! Då vet man ju att det roliga inte är slut!
                        Tackar för berömmet! Just den senaste veckan har jag haft rätt stort tålamod, men skulle nog ändå bli ännu gladare om alla "nybörjare" och andra som ställer nybörjarfrågor kunde lära sig att söka i forumet lite oftare...
                        Lycka till, och nya argument för att skaffa fler akvarier är ju aldrig fel!
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...