Black Molly i 63L ett tag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Black Molly i 63L ett tag?

    Hej svejs!

    Kom ju för ett tag sedan på att mitt lilla akvarium som stod och skräpade på vinden skulle vara till mer nytta fyllt med vatten, växter och djur. Eftersom jag har lite svårt att bestämma mig är det bara vatten och växter i än så länge. Under tiden har jag börjat planera för att skaffa ett större, 100-200liter, troligtvis efter sommaren... Så kan det gå när man hänger för mycket på internet!

    Nu har jag blivit erbjuden några Mollys av en kompis som fått yngel, och det verkar ju vara trevliga fiskar... Lite extra kul att få från någon man känner också, och svenskfödda ska ju tydligen vara lite härdigare. Fast mitt akvarium är ju lite i minsta laget... Är väldigt sugen på att tacka ja, men vill ju inte att de ska vantrivas i 63an. Hur lång tid tar det innan de är färdigvuxna? Vad tycker ni jag ska göra?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tror nog du kan ha dom där tills du fått igång de andra. Beror ju lite på hur många det är men som sagt, jag tror att det funkar
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Fanbyalperna

      • September 2005
      • 752

      #3
      Ja är det yngel och det bara är över sommaren så är det inga problem.
      Har inte alltid rätt, men fel ibland

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Va bra! Då har jag ju en anledning till att jag MÅSTE skaffa större sen, hehe... Bra argument för att övertyga sambon!

        Nä, så många blir det inte, tänkte börja med 3. Fast efter ett tag blir de väl fler... När blir de könsmogna?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Har ingen egen erfarenhet av Molly, men kan tänka mig att det är samma som Guppy ungefär. Isåfall är det efter ca 2-3 månader.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av Nina82
            Har ingen egen erfarenhet av Molly, men kan tänka mig att det är samma som Guppy ungefär. Isåfall är det efter ca 2-3 månader.
            nja, det dröjer lite längre för molly, kring halvåret skulle jag tro....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              nja, det dröjer lite längre för molly, kring halvåret skulle jag tro....
              Ojdå
              Då var jag helt ute och cyklade ju
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #8
                Mera frågor...

                Tjoho, ska hämta dem till helgen hade jag tänkt, så kul! Tänkte ansa några av växterna lite, men det får nog vara, de kanske gillar lite långa polyspermor att gömma sig i? Tänkte skaffa ett gäng småtetror senare, kanske bättre att fixa med växterna då?

                Något särskilt man ska tänka på? Vattnet är samma som de är vana vid, tänkte kolla vilken temp de har gått i så det inte blir för stor skillnad heller. Och slå i nitrivec någon dag innan. Lite mat varannan dag. Behövs täckglas?Någon medicin man bör ha hemma? Akvariet har ju varit fyllt och stått med växter, pump och lyse (och små sniglar) ett par månader, bör man byta en del vatten innan så det blir "nytt och friskt" (blir vatten gammalt i ett "tomt" kar?) eller är det bättre att låta det vara?

                (Usch, jag har läst för många trådar om nyuppstartade akvarium där alla fiskarna bara dör...)

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Salta Katten
                  Tjoho, ska hämta dem till helgen hade jag tänkt, så kul! Tänkte ansa några av växterna lite, men det får nog vara, de kanske gillar lite långa polyspermor att gömma sig i? Tänkte skaffa ett gäng småtetror senare, kanske bättre att fixa med växterna då?

                  Något särskilt man ska tänka på? Vattnet är samma som de är vana vid, tänkte kolla vilken temp de har gått i så det inte blir för stor skillnad heller. Och slå i nitrivec någon dag innan. Lite mat varannan dag. Behövs täckglas?Någon medicin man bör ha hemma? Akvariet har ju varit fyllt och stått med växter, pump och lyse (och små sniglar) ett par månader, bör man byta en del vatten innan så det blir "nytt och friskt" (blir vatten gammalt i ett "tomt" kar?) eller är det bättre att låta det vara?

                  (Usch, jag har läst för många trådar om nyuppstartade akvarium där alla fiskarna bara dör...)
                  Skaffa täckglas, mata lite och sällan i början, gör ett LITET vattenbyte, du behöver INTE nitrivec om det varit igång så länge, skippa tetror om du vill ha överlevande yngel. Detta är nog det enda som du behöver göra för att det skall gå hyfsat, men några garantier kan jag inte ge. Lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Salta Katten
                    • March 2008
                    • 740

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Skaffa täckglas, mata lite och sällan i början, gör ett LITET vattenbyte, du behöver INTE nitrivec om det varit igång så länge, skippa tetror om du vill ha överlevande yngel. Detta är nog det enda som du behöver göra för att det skall gå hyfsat, men några garantier kan jag inte ge. Lycka till!
                    Tack!
                    Men, jag trodde att det bara räknades som igång om det var fisk i, och det har det ju inte varit? Iofs har jag haft i lite sköldpaddsbajsvatten för att gödsla växterna, men det var ett tag sedan... Filtergojs har jag haft i också.

                    Gömmer sig inte ynglen då? Är inte så noga med yngel i detta lilla karet, men när jag får större plats vill jag gärna ha både mollys, något stim, kolglödstetra kanske, och några andra sydamerikaner. Vore ju kul om några klarade sig, även om jag inte ämnar bedriva uppfödning i större skala.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Salta Katten
                      Tack!
                      Men, jag trodde att det bara räknades som igång om det var fisk i, och det har det ju inte varit? Iofs har jag haft i lite sköldpaddsbajsvatten för att gödsla växterna, men det var ett tag sedan... Filtergojs har jag haft i också.

                      Gömmer sig inte ynglen då? Är inte så noga med yngel i detta lilla karet, men när jag får större plats vill jag gärna ha både mollys, något stim, kolglödstetra kanske, och några andra sydamerikaner. Vore ju kul om några klarade sig, även om jag inte ämnar bedriva uppfödning i större skala.
                      Ditt akvarium är ett SKOLEXEMPEL för att på ett bra sätt få igång filerbakterierna (nitrifikationsbakterier). Man behöver inte ha fisk i från början, nu får du bara ta det lugnt när du börjar mata innan fitret kommer igång och lyckas "vänja sig" vid din fiskbelastning om du förstår vad jag menar, mata försiktigt i början....

                      Mollys är centralamerikaner, inte sydamerikaner, du kan satsa på någon guppy till den blandningen istället....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Ditt akvarium är ett SKOLEXEMPEL för att på ett bra sätt få igång filerbakterierna (nitrifikationsbakterier). Man behöver inte ha fisk i från början, nu får du bara ta det lugnt när du börjar mata innan fitret kommer igång och lyckas "vänja sig" vid din fiskbelastning om du förstår vad jag menar, mata försiktigt i början....
                        Vad bra! Då skippar jag nitrivecet!

                        Ursprungligen postat av tummen
                        Mollys är centralamerikaner, inte sydamerikaner, du kan satsa på någon guppy till den blandningen istället....
                        Det står faktiskt "centralamerika och norra sydamerika" på både mollys och guppys artbeskrivning. Det kan väl inte vara fel, det står ju på internet...
                        Senast redigerad av Salta Katten; 19 May 2008, 21:10.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Salta Katten
                          Vad bra! Då skippar jag nitrivecet!


                          Det står faktiskt "centralamerika och norra sydamerika" på både mollys och guppys artbeskrivning. Det kan väl inte vara fel, det står ju på internet...

                          Ja jag kan ju ha fel ibland, men du har inte hört talas om begreppet "källkritik"? Står det verkligen så här på z-pet?
                          Guppy finns i båda områdena, samt i Asien och Afrika utplanterade, samt säkert på massor av ställen i Europa också. Det blir nästan lättare att säga var de INTE finns....
                          Var mollyarterna kommer ifrån mer precist får du fråga någon annan, men de har i varje fall lite annorlunda krav än t.ex. guppy och de flesta tetror.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Salta Katten
                            • March 2008
                            • 740

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Ja jag kan ju ha fel ibland, men du har inte hört talas om begreppet "källkritik"? Står det verkligen så här på z-pet?
                            Ja, det gör det faktiskt, kolla själv!



                            Edit: FishBase håller med: Central and South America: Mexico to Colombia. (Black Molly)
                            Senast redigerad av Salta Katten; 20 May 2008, 17:36.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              OK! NORRA Sydamerika....

                              Man kan undra om den verkligen har varit så spridd från början......eller om de "fått hjälp" av oss människor.....
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...