Avbröt födande Black Molly. Vad händer nu?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Avbröt födande Black Molly. Vad händer nu?

    Efter att haft en Black Molly i ynkelkasse/BB i 2 dagar så skulle jag göra rent i det.

    Kollade att det inte var några yngel, flyttade den smällfeta honan som sist ynglade ifrån sig 35-40 yngel och minst lika stor denna sången.

    Sen när jag tog upp yngelkassen så såg jag ett enda litet mollyyngel i ena hörnet.

    Jag tog reda på det och snabbt rengjorde kassen och placerade honan åter i den.

    Nu har det gått nästan 10 timmar sedan dess. Förr har hon fött alla yngel från ena stunden till den andra.

    Troligen så blev hon störd i födandet och jag funderar om det kan vara skadligt

    Troligen måste det vart 1a ynglet i morse för hon är lika stor. Hon har dock skitit mycket och verkar mycket stressad.

    Jag har släckt lyset nu men vad tror ni om att ge några droppar aquatan då det ska verka avstressande?!.

    Nu är hon helt hysterisk och simmar så det smäller i plasten så fort det rör sig i resten av akvariet.

  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Kan det väl också vara så att du avbröt honan i uppätandet av sina egna yngel...
    Om hon behöver föda gör hon nog det iaf...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • AllaFiskar
      • September 2007
      • 294

      #3
      Jag törs inte säga något om hur din molly kommer att gå vidare, men droppa i lite aquatan, det har fungerat väldigt bra på mina guppyhonor när jag flyttat dem fram och tillbaka mellan yngel/BB-kar och ordinarie kar

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Låt henne föda fritt i fortsättningen, det är yngelkassens ytterst begränsade storlek som stressar henne.....INGEN mår bra av isoleringscell.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • Martin85
          • February 2008
          • 465

          #5
          Hej igen.

          Jag droppade i lite aquatan direkt i kassen och släckte ner så gott jag kunnat.

          Dagen efter, altså igår lördag så hade hon fött klart när jag tände lyset på morgonen.

          Hon hade nog hunnit tugga i sig några då jag bara hittade 10-12 levande och 5 döda.

          Kommentar

          • Martin85
            • February 2008
            • 465

            #6
            Ursprungligen postat av tummen
            Låt henne föda fritt i fortsättningen, det är yngelkassens ytterst begränsade storlek som stressar henne.....INGEN mår bra av isoleringscell.
            Jo det måste bli någon ändring av detta.

            Yngelkassen är för liten. Faktiskt så har de tagit det så bra innan och fött stora kullar utan några döda.

            På senare tid så har det inte gått lika bra trots att det är samma honor som innan. Några gånger har det resulterat i döfödda och gången före denna så hittade jag 20-25 romliknande ägg som hon tryckt ut sig i förtid.

            Det blir nog att avsätta ett 60 liters för växt/BB-akvarium

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Martin85
              Jo det måste bli någon ändring av detta.

              Yngelkassen är för liten. Faktiskt så har de tagit det så bra innan och fött stora kullar utan några döda.

              På senare tid så har det inte gått lika bra trots att det är samma honor som innan. Några gånger har det resulterat i döfödda och gången före denna så hittade jag 20-25 romliknande ägg som hon tryckt ut sig i förtid.

              Det blir nog att avsätta ett 60 liters för växt/BB-akvarium
              Det behöver ju i och för sig inte vara yngelkassens fel att de föder för tidigt, och även släpper ägg innan de blivit färdigutvecklade, det kan också komma med stigande ålder. Vad jag menar är att det är djurplågeri att hålla den även en liten stund i en yngelkasse. Oavsett om det leder till att fler yngel överlever på det sättet.
              Men det verkar ju bra med att sätta av ett 60-liters om det finns att tillgå.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              Arbetssätt...