Black Molly "White"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Black Molly "White"

    Mina Black Molly-yngel blir för det mesta helsvarta men del är lite spräckliga.
    Men nu har jag till min förvåning fått ett "White Molly"-yngel!

    Den har färg som en guppy men med en liten svart fläck på vardera sidan av fisken.
    Just nu är den ca 1,5 cm så det verkar som om den tänkt sig bli guppyfärgad...

    Hur vanligt är det att mollysar blir vita?

    En fråga till:
    Går det att sälja spräckliga Black Molly eller ska dom vara helsvarta?
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Ursprungligen postat av Birgitta W
    Mina Black Molly-yngel blir för det mesta helsvarta men del är lite spräckliga.
    Men nu har jag till min förvåning fått ett "White Molly"-yngel!

    Den har färg som en guppy men med en liten svart fläck på vardera sidan av fisken.
    Just nu är den ca 1,5 cm så det verkar som om den tänkt sig bli guppyfärgad...

    Hur vanligt är det att mollysar blir vita?

    En fråga till:
    Går det att sälja spräckliga Black Molly eller ska dom vara helsvarta?
    Det går att sälja fläckiga molly, en del affärer säljer dem som dalmatinermolly. Att du har fått ett yngel som är ljust beror nog på att ursprungsgenerna börjar att slå igenom. Det är den naturliga färgen.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Ciwa
      • March 2008
      • 120

      #3
      Ursprungligen postat av Birgitta W
      Hur vanligt är det att mollysar blir vita?
      Nu är det faktiskt så att det finns en mollyvariant som kallas Silvermolly, dom är vita.
      / C i w a.
      s i m m a l u n g t .

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #4
        Ah! Tack för svaren!
        Har kollat lite mer på mollysar, finns ju flera varianter.

        Festligt att ursprungsfärgen ÄR vit egentligen! Det hade jag ingen aning om. Har inte haft mollysar så länge.

        Snyggt med "Silvermolly"!
        Fast min lilla bleknos har en svart prick på var sida så den kan väl inte riktigt gå som "silvermolly" då.

        Så då kan mina fläckiga säljas som "Dalmatiner"? Vad bra, jag trodde jag var tvungen behålla alla som hade "fel" färg!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • Ciwa
          • March 2008
          • 120

          #5
          haha, jarå, på mitt akvarieställe sälja silvermolly, dalmatin molly, och alla svarta sorter, med olika stjärtar, finns hur mycket som hellst!
          / C i w a.
          s i m m a l u n g t .

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungsfärgen går väl mer mot "olivgrönt-grå-silverfärgad", eller vad säger du Guy?

            Sedan så finns det spräckliga vildformer också om jag inte missminner mig, och i sådana biotoper förekommer säkert helsvarta individer också....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av tummen
              Sedan så finns det spräckliga vildformer också om jag inte missminner mig, och i sådana biotoper förekommer säkert helsvarta individer också....
              Det är jag lite skeptisk till, sådana färger på fiskar skulle göra dem ganska synliga för rovfisk som skulle få en snabb lättlunch.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Det är jag lite skeptisk till, sådana färger på fiskar skulle göra dem ganska synliga för rovfisk som skulle få en snabb lättlunch.
                Ja jag har inte sagt att det händer....

                Dock vet jag att det i vissa vatten förekommer nästan helt svarta platypopulationer.
                (Tidskriften akvariet, "Svärdbärare och platy" Meyer & Wischnacht, ISBN 91-85406-06-6, sidan 29)

                Men med mycket gömställen så kan ju även helsvarta individer överleva. Och de kan ju färga ut sent också så de hinner para sig innan de blir helsvarta. Alternativt är vattnet i sådana biotoper grumligt nästan jämt.
                (Vi sitter visst och nattsuddar båda två du och jag....)
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...