Första ynglen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    #31
    Tur för dig att jag kom etta Annars hade jag ställt högre krav på din endlers utdelning
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #32
      Skryt
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • XenOn
        • March 2008
        • 1008

        #33
        Haha Ja, det var det värt, endlers är bra att ha
        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

        Kommentar

        • Nervado
          • May 2008
          • 3

          #34
          tja, jag fick 40 st :''D

          Kommentar

          • zezzan_linn
            • November 2007
            • 132

            #35
            jag har som sagt ingen möjlighet att flytta över till annat kar.
            Dessutom så tycker jag det vore alldeles lagom med ca 3 yngel kommer bli överbefolkat jättesnabbt annars ju?

            Hur/när kan man se vilket kön fiskarna har?

            Tycker nästa kunna se det största ynglet skifta lite åt lila hållet men det kanske bara är jag som önskar det hur tidigt kan man se färg?

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #36
              Redan efter några veckor kan du se vilket kön din Guppy har. Mata dem så de blir ganska tjocka och se sen om de har dräktighetsfläck eller inte. Har de det är det en hona.
              Färgen börjar oxå sakta men säkert komma efter några veckor. Sedan tar det ett tag innan de är helt utfärgade. Min hane på 2½ månad har inte färgat ut helt än. Har precis börjat få snakeskinteckning, snyggt
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #37
                Ursprungligen postat av zezzan_linn
                jag har som sagt ingen möjlighet att flytta över till annat kar.
                Dessutom så tycker jag det vore alldeles lagom med ca 3 yngel kommer bli överbefolkat jättesnabbt annars ju?

                Hur/när kan man se vilket kön fiskarna har?

                Tycker nästa kunna se det största ynglet skifta lite åt lila hållet men det kanske bara är jag som önskar det hur tidigt kan man se färg?
                Du har uppenbarligen inte sökt i forumet och hittat min tråd ännu, här kommer en länk till den:
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002:)

                Där kan du läsa det mesta du kan tänkas undra över.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • zezzan_linn
                  • November 2007
                  • 132

                  #38
                  Ynglen mår fin fint fortfarande

                  Har några frågor:

                  1. Vad ska man göra om alla 3 ynglen blir hanar? Då blir det nämligen 4 hanar till 2 honor.

                  2. Hur många guppys kan jag ha i mitt 60l utan att det blir överbefolkat?
                  (Jag ska bara ha guppy i.)

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #39
                    Chansen att alla ynglen är hanar är nog ganska så liten om man ska gå efter mina erfarenheter iaf. Själv fick jag ca. 10 yngel totalt på ca 3mån och 2 av 10 blev hanar.
                    Sen kommer du inte kunna behålla alla dina yngel utan någon gång kommer du få börja ge bort/sälja och då väljer du ju de du inte vill ha.

                    Hur många du kan ha i ditt 60L beror lite på vad för slags pump du har tex. En del faktorer som spelar in.
                    Det viktigaste tycker jag är att vattenkvaliten håller sig bra och det är väl där du kommer märka om det blir för mycket fisk. Det gäller bara att hitta det läget så det inte blir dålig vattenkvalité. Däremot om du rensar ut (säljer/ger bort) efterhand så kan det gå. Personligen har jag dock upptäckt att det är svårt att hålla Guppy när man endast har ett akvarium. Själv vill jag kunna skilja honor och hanar åt.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #40
                      Dessutom kommer de gamla fiskarna att dö också så småningom, så det där kanske löser sig "på vägen" om man säger så.

                      Att skilja honor och hanar åt är ett väldigt jobb, och det kräver många fler akvarium(åtminstone ett till), något man inte alltid har tillgång till. Nyttan är också högst diskutabel, men var och en gör naturligtvis som den själv vill.

                      Angående antal guppy i ett 60-liters akvarium så skulle jag säga kring 20-talet vuxna samt ett gäng yngel, men då måste man vara beredd på att gallra bort fiskar ofta. Dessutom krävs det ordentligt nogrann skötsel av akvariet, det blir lätt problem med vattnet och därpå följande sjukdomsutbrott vid "överbefolkning", gallra alltså bort så man alltid har "lagom många" vuxna samt var pedantisk med skötseln.....

                      Som komplement till "bara guppy" skulle jag hålla ett litet gäng pansarmalar samt någon algätande mal, då sköter sig akvariet nästan själv, förutom vattenbyten, filtertvätt och matning....malarna äter överbliven mat och algätarmalen fixar till rutorna....
                      Senast redigerad av tummen; 12 May 2008, 20:35.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #41
                        Ett annat tips är att köpa ny hane lite då och då så du får in nytt blod i generna.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • zezzan_linn
                          • November 2007
                          • 132

                          #42
                          Ursprungligen postat av tummen
                          Som komplement till "bara guppy" skulle jag hålla ett litet gäng pansarmalar samt någon algätande mal, då sköter sig akvariet nästan själv, förutom vattenbyten, filtertvätt och matning....malarna äter överbliven mat och algätarmalen fixar till rutorna....
                          Jo... det låter ju smart
                          Vad jag har hört vill ju malar leva i stim, hur många ska man då ha? 5 - 10 st?

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #43
                            6st Corydoras (pansarmal) av något slag och en algätare som inte blir för stor tror jag är ganska lagom, eller vad säger du tummen?
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #44
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              6st Corydoras (pansarmal) av något slag och en algätare som inte blir för stor tror jag är ganska lagom, eller vad säger du tummen?
                              Det kan funka bra även med en mindre grupp Corydoras, typ 3-4 stycken, även om de blir ännu roligare om de är fler, någon UTPRÄGLAD stimfisk är de inte, men de vill inte heller vara själva. Det MÅSTE inte heller vara 4 stycken av samma art, det går fint att mixa, de uppskattar släktingars sällskap likaväl som artfränders.
                              Till detta skulle jag välja en liten ancistrus, visst den blir större, men är den van brukar det inte bli nå´t problem med att de "växer ur" akvariet. Är man osäker så är ett litet gäng Otocinklus (3-4 stycken) ett bra alternativ.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #45
                                Ursprungligen postat av Nina82
                                Ett annat tips är att köpa ny hane lite då och då så du får in nytt blod i generna.
                                Ha ha ha, precis vad jag brukar säga...... Man kan naturligtvis också komplettera med honor, bara man köper till nytt blod av en ny variant.....
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...