För mycket med 3 guppies i 200l nystartat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    För mycket med 3 guppies i 200l nystartat akvarium?

    Jag startade upp akvariumet igår och gjorde rent ett akvaium som jag ska sälja. Har tre "vanliga" guppies som jag fick av en bekant som jag därför idag hade ner i det nystartade akvariumet, då de inte passar in i de andra akvariumen då de är för små och då blir uppätna av mina scalarer.
    Kan de göra att det blir nitrit även om jag undviker att sätta in nya fiskar/malar först om tre veckor?
    Har läst också i en annan tråd att i ett nystartat akvarium är det bra med växter men jag har än så länge bara tre stänglar cambomba, ca 15 stänglar hornsäv och lite vallisineria...behöver jag mer nu på en gång eller kan jag vänta någon månad innan jag sätter i mer?
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Du kan vänta någon månad med att sätta i mer växter, i med lite växtnäring så kommer dina växter sticka iväg i längd och du kan ta sticklingar och stoppa ner i sanden så får du mer växter=) Snabbväxande växter är perfekta i nystartade kar och det har du ju lyckats stoppa i.
    3 Guppys låter lagom och gör som du säger och vänta i iaf 3-4 veckor innan du introducerear fler individer. Mata sparsamt varannan/var tredje dag under första månaden
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Det där med att ta det lugnt i början är ju ett bra råd, om man har tid, vilket jag aldrig har, så jag brukar köra igång med mycket mer fisk än så och det har ALLTID gått bra hittills, men då vet jag ju vad jag håller på med och vilka riskerna är och vad jag skall kolla efter för tecken om det skulle uppstå problem.

      Du har gjort helt rätt enligt skolexemplet, men jag tycker nog att du kan börja sätta i mer fisk (helst malarna) om kanske redan en vecka, en månad är nog överdrivet skulle jag säga, speciellt som du kan ta vatten från ditt andra (inkörda) akvarium för att starta upp det nya snabbare, då kommer nitrifikationsbakterierna igång mycket fortare.
      Det enda du skall tänka på är att mata försiktigt!!!!!!
      Hellre för lite än för mycket så här i början.

      Lycka till.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Ursprungligen postat av tummen
        Det där med att ta det lugnt i början är ju ett bra råd, om man har tid, vilket jag aldrig har, så jag brukar köra igång med mycket mer fisk än så och det har ALLTID gått bra hittills, men då vet jag ju vad jag håller på med och vilka riskerna är och vad jag skall kolla efter för tecken om det skulle uppstå problem.

        Du har gjort helt rätt enligt skolexemplet, men jag tycker nog att du kan börja sätta i mer fisk (helst malarna) om kanske redan en vecka, en månad är nog överdrivet skulle jag säga, speciellt som du kan ta vatten från ditt andra (inkörda) akvarium för att starta upp det nya snabbare, då kommer nitrifikationsbakterierna igång mycket fortare.
        Det enda du skall tänka på är att mata försiktigt!!!!!!
        Hellre för lite än för mycket så här i början.

        Lycka till.


        Ja problemet är att akvariumet som jag nu har en köpare på innehåller endlers yngel som jag inte kan ha i mitt andra stora akvarium där jag har ciklider..så då hade jag tänkt att flytta över mina "vanliga" guppies som är fullvuxna till scalarerna och endast ha black molly, platys och endlers i mitt nystartade akvarium på 200l. Tror du att jag alltså kan ha i alla fiskar i mitt nystartade och min ancistrus och resten av växterna dit??
        Vad är första tecknet på nitrit? Har aldrig haft det under alla år som jag har hållit på..är det att de kan kippa efter andan eller?

        Kommentar

        • cikliden2
          • January 2005
          • 434

          #5
          Glömde tillägga att jag första dagen hade i vattenberedningsmedel och idag kan jag ju hälla i vattnet från mitt 96l akvarium och krama ur filtrerna i vattnet och ta ur lite ur det nya vattnet i det nystartade. Tror ni då att jag kan ha i alla fiskarna då idag?

          Kommentar

          • Fanbyalperna

            • September 2005
            • 752

            #6
            "Alla" låter väldigt mycket, men är det inte så många så kan du göra som tummen säger och köra på lite fortare. I med det gamla vattnet och filtretgrejset så kan du nog köra på, men var observant.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

            Kommentar

            • cikliden2
              • January 2005
              • 434

              #7
              Det är ca 4 fullvuxna endlers och ca 30 små yngel och en ancistrus på ca 5cm...blir det för hård belastning?

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av cikliden2
                Det är ca 4 fullvuxna endlers och ca 30 små yngel och en ancistrus på ca 5cm...blir det för hård belastning?
                Nej, det tror jag inte, men vill du ha "rena" endlers i fortsättningen så skulle jag inte blanda dem med de tre vanliga som går där nu.
                EDIT; jag läste just längre upp i texten att du skulle flytta dem innan du släpper dit endlersarna.

                Du behöver nog inte ta alla 96 litrarna för att starta upp det nya, har du dessutom redan använt vattenberedningsmedel så kan du bara krama ur lite gojs i ungefär en-två liter av det gamla vattnet och hälla i sörjan i det nya akvariet. Sedan kan du lätt flytta de fiskar du önskar dit. Håll sedan NOGGRANN uppsikt över hur de mår (troligen prima) men som sagt så måste du mata sparsamt de närmaste veckorna, INGEN mat får bli liggande.

                Håll koll på ancistrusen efter flytten, jag har oförklarligt förlorat ancistrusar just när jag flyttat dem, men när de väl etablerat sig i akvariet så är de härdiga som bara den.
                Senast redigerad av tummen; 02 May 2008, 23:25.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...