måste ha hjälp snabbt!! :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ANELIA
    • April 2008
    • 7

    måste ha hjälp snabbt!! :(

    Jag köpte mina älskade fiskar för ungefär 3månader sedan. Dom fick VITA PRICKSJUKAN för några veckor sedan och jag köpte medicinen Punktol1000. Jag har behandlat dom 3gånger men ser ingen skillnad. Eller jo, men en SÄMRE skillnad. Dom har fått vitt slem på sig och dom mår inte alls bra. Vissa har inga stjärtfenor för jag antar att några biter på dom som mår sämre. Jag har 28grader i vattnet. Jag har ingen pump för jag har en rund skål, men jag har ändå en syreslang. Vad har hänt? jag har hett i rätt mängd som det står. Men jag fattade ingenting om det som stod nånting om kol? men dom på affären sa att det behövde man inte bry sig om. VAD SKA JAG GÖRA?
    Kan det vara att jag stressar upp dom? kanske därför att dom blir sämre. Men jag gör inget speciellt för att stressa upp dom?
    Eller det kanske inte är bra att jag har dom här bredvid dataskärmen? brukar lyssna på rätt så hög musik också.. eller vad tror ni ?

    orkar fan inte. Blir jämt såhär då jag skaffar djur. Är så ledsen svara snälla.

    ps! jag har guppys, svärdfiskar och en mal.
    Senast redigerad av ANELIA; 27 April 2008, 00:21.
  • Guest

    #2
    Hur stor är skålen och hur många fiskar har du i den?
    Vad är det för mal?

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Du ska absolut INTE använda aktivt kol UNDER behandling med Punktol. Gjorde just det misstaget med våra i början. Står med små bokstäver längre ner på instruktionen.
      Aktivt kol skall endast användas EFTER avslutad behandling.

      Jag tycker du ska byta medicin och prova något annat märke.
      Förmodligen har de dragit på sig lite följdsjukdomar oxå så som fenröta och svamp. Därför tror jag det kan vara lite kört för dessa stackars fiskar.

      Skaffa ett akvarie och använd din skål som yngelkar istället
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av ANELIA
        Jag köpte mina älskade fiskar för ungefär 3månader sedan. Dom fick VITA PRICKSJUKAN för några veckor sedan och jag köpte medicinen Punktol1000. Jag har behandlat dom 3gånger men ser ingen skillnad. Eller jo, men en SÄMRE skillnad. Dom har fått vitt slem på sig och dom mår inte alls bra. Vissa har inga stjärtfenor för jag antar att några biter på dom som mår sämre. Jag har 28grader i vattnet. Jag har ingen pump för jag har en rund skål, men jag har ändå en syreslang. Vad har hänt? jag har hett i rätt mängd som det står. Men jag fattade ingenting om det som stod nånting om kol? men dom på affären sa att det behövde man inte bry sig om. VAD SKA JAG GÖRA?
        Kan det vara att jag stressar upp dom? kanske därför att dom blir sämre. Men jag gör inget speciellt för att stressa upp dom?
        Eller det kanske inte är bra att jag har dom här bredvid dataskärmen? brukar lyssna på rätt så hög musik också.. eller vad tror ni ?

        orkar fan inte. Blir jämt såhär då jag skaffar djur. Är så ledsen svara snälla.

        ps! jag har guppys, svärdfiskar och en mal.
        Hejsan jag ser att du är ny här på z-pet så jag förstår varför du postar en sjukdomsfråga HÄR och inte i sjukdomsforumet....ett vanligt nybörjar"fel"....Om man håller sig till "rätt" forum får man oftast ett bättre och mer pricksäkert svar på sina frågor.

        Nu till din fråga:
        Ja jag tror också att det är kört för dina fiskar av samma anledning som Nina82 skriver. Du har stressat dina fiskar genom att de fått för litet utrymme från början, en skål oavsett storlek (de är oftast inte större än c:a 30 liter) funkar sällan för annat än små yngel eller så har man räkor där i. INTE vuxna guppy och svärdbärare! Speciellt svärdisarna kräver mycket utrymme för att trivas, annars drabbas de lätt av sjukdomar, prescis som det hänt hos dig. Dessutom har du hög temperatur utan någon filtrering och genomluftning, detta gör att man "ber" om problem.
        Läs dessa artbeskrivningar och skaffa nya fiskar sedan:

        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • ANELIA
          • April 2008
          • 7

          #5
          jag hade först 6st guppys och en mal.. det funkade rätt så bra. Men dom fick vita pricksjukan då (sälkert för jag hade låg temperatur)

          sedan fick jag massor av fiskar av min kompis för hon hade för fullt så jag har ungefär 36 guppys
          4svärdfiskar och en mal. För tok för mycket antar jag.

          Men nu fick jag höra att jag skulle få ett vanligt akvarium.. ett större och inte ett runt. Tror ni att fiskarna kan klara sig ändå? eller är det helt kört?
          jag tänkte byta medicin också.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av ANELIA
            jag hade först 6st guppys och en mal.. det funkade rätt så bra. Men dom fick vita pricksjukan då (sälkert för jag hade låg temperatur)

            sedan fick jag massor av fiskar av min kompis för hon hade för fullt så jag har ungefär 36 guppys
            4svärdfiskar och en mal. För tok för mycket antar jag.

            Men nu fick jag höra att jag skulle få ett vanligt akvarium.. ett större och inte ett runt. Tror ni att fiskarna kan klara sig ändå? eller är det helt kört?
            jag tänkte byta medicin också.
            1) Du måste veta vilken sjukdom dina fiskar lider av innan du börjar experimentera med nya mediciner, men av din beskrivning att döma så har de någon typ av svampangrepp.

            2) Fiskarna blir inte sjuka av att ha för kallt, vita prick är en parasit om jag kommer ihåg det rätt. För låg temperatur kan ju utlösa sjukdomar, men det är sällan skälet till själva sjukdomen. Guppy och svärdbärare klarar sig bra i rumstemperatur, så att du haft det för kallt tror jag inte.

            3) Ett akvarium på minst 100-150 liter "borde räcka" till dina fiskar, men helst borde du skaffa ett ännu större om du vill ha så många som du har nu...

            4) Hurvida dina fiskar kommer överleva eller inte får du se, det kan ingen säga nå´t om, testa med täta vattenbyten (25-50% varje dag) kombinerat med medicinering så kan kanske en del överleva om du har tur.

            Lycka till.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              under perioden feb-aug förra året fick jag väldigt ofta diverse sjukdomar.
              oftast berodde det nog på en total överbefolkning i karet.
              hade platys + endlers som ynglade av sig hela tiden.

              det blev inte bättre förrän jag började håva upp yngel som mat till andra fiskar
              med jämna mellanrum.

              dvs....svårt att hålla balans i ett överbefolkat kar...stress föder många sjukdomar...
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Kensa
                under perioden feb-aug förra året fick jag väldigt ofta diverse sjukdomar.
                oftast berodde det nog på en total överbefolkning i karet.
                hade platys + endlers som ynglade av sig hela tiden.

                det blev inte bättre förrän jag började håva upp yngel som mat till andra fiskar
                med jämna mellanrum.

                dvs....svårt att hålla balans i ett överbefolkat kar...stress föder många sjukdomar...
                Så sant, så sant.....bättre att satsa på kvalitet framför kvantitet....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...