Guppy :( va hände?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jorgner
    • April 2008
    • 153

    Guppy :( va hände?

    jag har några guppys en va dräktig och skulle föda la henne i ett yngelkar ca kl 21.00 på kvällen sen när jag vaknar var hon jättesmal och inga yngel fanns i akvariet eller i yngeltanken vad har hänt ? :S // ledsen guppyfantast
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tyvärr, har dina yngel blivit mat

    Det allra bästa är om honan får föda fritt i akvariet. Då blir hon mindre stressad och ynglen har en chans att gömma sig.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • jorgner
      • April 2008
      • 153

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Tyvärr, har dina yngel blivit mat

      Det allra bästa är om honan får föda fritt i akvariet. Då blir hon mindre stressad och ynglen har en chans att gömma sig.
      men asså liksom. kan verkligen honan äta ca 30+ yngel :S jag som var så glad att jag skulle få yngel. men äter inte mina andra guppy's upp dom då? har inte så mycket gömställen

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Nu har du kanske lite tid på dig till nästa omgång yngel. Tycker att du antingen ska köpa en bit javamossa eller en planta vattenpest. Javamossa finns inte i alla affärer men vattenpest brukar finnas.
        Plantera vattenpesten ganska tätt. En annan bra sak att ha är någon slags rot. Gärna lite ihålig undertill. Den behöver inte alls vara stor och en liten rot kostar inte mer än en tjuga ungefär.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • jorgner
          • April 2008
          • 153

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          Nu har du kanske lite tid på dig till nästa omgång yngel. Tycker att du antingen ska köpa en bit javamossa eller en planta vattenpest. Javamossa finns inte i alla affärer men vattenpest brukar finnas.
          Plantera vattenpesten ganska tätt. En annan bra sak att ha är någon slags rot. Gärna lite ihålig undertill. Den behöver inte alls vara stor och en liten rot kostar inte mer än en tjuga ungefär.

          jag har tänkt på javamossa. men vattenpest kanske också funkar. vilket skulle du valt? men yngelna hinner väl bli uppätna innan dom växer till sig?
          jag funderar på ett till akvarie inte så stort men ett som passar dom små fiskarna =)

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Jag hade satt in en eller två plantor vattenpest och en liten rot till att börja med i alla fall. Sen kan man ju utöka gömställena sen.

            Ynglen kommer gömma sig till de är så stora att de inte behöver gömma sig mer (ca 1 vecka)
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • jorgner
              • April 2008
              • 153

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Jag hade satt in en eller två plantor vattenpest och en liten rot till att börja med i alla fall. Sen kan man ju utöka gömställena sen.

              Ynglen kommer gömma sig till de är så stora att de inte behöver gömma sig mer (ca 1 vecka)
              okej tack så mycket trodde det var mycket längre tid än en vecka. jag har 1 röd växt och sedan en växt som ja planterat ut i olika stycken så det är ca 7 olika skott på 7 olika ställen så det blev en liten skog. men jag fyller år om en vecka så får väll gå till akvarieaffären här i borås =)

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Lycka till då
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • XenOn
                  • March 2008
                  • 1008

                  #9
                  Tycker också det är konstigt att hon åt alla :S Men om hon haft plats med alla i magen innan finns det ju stor chans att alla går in igen.

                  Tips skulle vara att skaffa endlers. De äter inte sin avkomma.
                  Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Vet ju inte hur många hon födde heller.
                    Mina "vanliga" Guppy får max 10 åt gången och ungefär hälften överlever medan Endlershonorna får ca. 15st åt gången och alla överlever.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • AllaFiskar
                      • September 2007
                      • 294

                      #11
                      Jag gjorde en iditogrej här om dagen: håller på att flytta om mina fiskar för att mina guppyyngel skulle få mer plats, dem i 60L hanarna temporärt i 100L och förlossningsfärdiga honor temporärt i 21L som är smockfullt med växter, och jag trodde alla yngel skulle klara sig.
                      Trodde även dessa tre honor utifrån tidgare beräkning skulle sprida födslarna. Icke sa nicke

                      Alla födde samma natt. Hur många yngel tror ni jag fick kvar?


                      1
                      Nu är jag ännu mer glad för de ca. 50 jag redan hade

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        #12
                        Ursprungligen postat av jorgner
                        jag har tänkt på javamossa. men vattenpest kanske också funkar. vilket skulle du valt? men yngelna hinner väl bli uppätna innan dom växer till sig?
                        jag funderar på ett till akvarie inte så stort men ett som passar dom små fiskarna =)
                        tegelsten typ den med många små genomgående hål är perfekt som gömställe till yngel, har själv testat efter läst om det nånstans på zoopet innan. kan ju läggas bakom växter om man ej vill se den.
                        MammaMia

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av doppingen
                          tegelsten typ den med många små genomgående hål är perfekt som gömställe till yngel, har själv testat efter läst om det nånstans på zoopet innan. kan ju läggas bakom växter om man ej vill se den.
                          ...och även staplas ovanpå varandra så skapas det gömställen på hela akvariets djup....
                          Annars är det oslagbart med separat (tättplanterat) akvarium som honan kan föda sina yngel i. När de är födda så kan de växa till sig lite grann innan de flyttar till det större akvariet.
                          Alternativt är det bra med att plantera det vanliga akvariet tätt med växter i alla nivåer, även flytande växter uppe i ytan, så att ynglen kan gömma sig utan att honan behöver fångas in. Då klarar sig de starkaste och "smartaste" ynglen i alla fall. Lycka till!
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          Arbetssätt...