Skilja på könen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Skilja på könen?

    Hej!

    Jag har två Guppyhonor som föder små bebisar lite då o då. Min pojkvän har bett mig "föda upp" några hanar som han sedan kan ha i sitt kar. Nu undrar jag:
    Kan man på något sätt se skillnad på hon- och hankön redan när de är precis nyfödda? På storlek? Färg (mörkaktig, helt genomskinlig)? Längd på stjärtfenan, slöjan?

    Det vore bra, för jag vill helst inte stoppa i för många i yngelkassen o sen bara få honor som jag inte vet vart jag ska göra av.

    Tack för hjälpen!

    Charlotte
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vad jag vet kan man inte se kön direkt utan när de är ca. 3veckor. Om man matar så de blir tjocka kan man se att honornas graviditetsfläck börjar synas medan hanarna inte har någon fläck.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • soffan96
      • February 2008
      • 495

      #3
      Förlåt om jag lånar tråden lite nu, Charlottis...
      Jag har ett ballongmollyyngel som är ca 6v. tror jag och h*n har nyligen fått två små prickar, en på huvudet och en precis innan stjärtfenan, kan jag se kön på h*n nu? Hur isåfall? Och kommer h*n få mer prickar eller någon annan teckning på kroppen eller slutar det att komma prickar/teckning vid en viss ålder? Väldigt tacksam för svar!

      // Sofie
      BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
      61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
      Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av soffan96
        Förlåt om jag lånar tråden lite nu, Charlottis...
        Jag har ett ballongmollyyngel som är ca 6v. tror jag och h*n har nyligen fått två små prickar, en på huvudet och en precis innan stjärtfenan, kan jag se kön på h*n nu? Hur isåfall? Och kommer h*n få mer prickar eller någon annan teckning på kroppen eller slutar det att komma prickar/teckning vid en viss ålder? Väldigt tacksam för svar!

        // Sofie
        Ballongmolly är bara en variant av vanlig molly, starta en egen tråd om det så får du säkert bättre svar, jag är inte så bra just på molly.
        MEN ÄNDÅ: Den fläck du sett nere på stjärten KAN vara en dräktighetsfläck, men då borde den sitta omedelbart ovanför ANALFENAN, gör den inte det så är det säkert bara en vanlig "färgläck". Sådana fläckar KAN nog dyka upp vartefter, det beror också på vilken förg det handlar om. Vissa färger utvecklas i början, andra kommer senare. Jag tror dock att det är LITE för tidigt att kunna se vilket kön ditt yngel kommer få, och det kanske inte spelar så himla stor roll heller?
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av Charlottis
          Hej!

          Jag har två Guppyhonor som föder små bebisar lite då o då. Min pojkvän har bett mig "föda upp" några hanar som han sedan kan ha i sitt kar. Nu undrar jag:
          Kan man på något sätt se skillnad på hon- och hankön redan när de är precis nyfödda? På storlek? Färg (mörkaktig, helt genomskinlig)? Längd på stjärtfenan, slöjan?

          Det vore bra, för jag vill helst inte stoppa i för många i yngelkassen o sen bara få honor som jag inte vet vart jag ska göra av.

          Tack för hjälpen!

          Charlotte
          Pojkvännen kan väl hålla tillgodo med vad han får, det är ingen fosterdiagnostik vi sysslar med, det är OMÖJLIGT att skilja ut ynglen i början, du får chansa. Sök i forumen flr fler svar. Min tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002 kan nog bidra med lite övrig fördjupningsinfo.... Lycka till
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          Arbetssätt...