Limia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #16
    Jag har ett par Limia nigrofasciata på gång såfort jag har plats för dom, verkar vara en trevlig levandefödare faktiskt. Rejält snygga är dom iaf.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Eftersom det redan blivit lite OT så tänker jag fortsätta med det en gång till, ursäkta Mats.
      En annan sak som jag reagerar mot är stora bokstäver i meningarna. Kollar man igenom ett av de senaste inläggen så är det en del ord med stora bokstäver och vad jag har fått lära mig så är det då man SKRIKER eller GAPAR till och/eller åt folk.
      Läser man då meningarna högt för sig själv och höjer rösten på de orden så låter det inte särskilt trevligt, eller?
      Sedan får det vara hur många smileys som helst efteråt men de gör ingen större nytta då folk redan blivit avskräckta eller nåt...

      Sedan är det heller ingen som tvingar någon att läsa inlägg som är det 10:e denna vecka, det är faktiskt bara att göra ett klick så är man förbi det problemet.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #18
        Wow, nu är vi igång här verkligen! Limia Nigrofasciata måste jag kolla upp.
        Ansjo, det är lugnt, iallafall för min del - får man vara så amatörig och fråga vad OT är för något?

        Sedan får jag hålla med Ansjo att det lätt blir lite "åthutarstämning" ibland när det sker upprepningar i olika trådar. Jag själv hoppar alltid över de trådar som innehåller ämnen som inte direkt intresserar mig. Jag vet inte om det är dessa upprepande trådar med samma frågor om och om igen som Tummen blir trött på - eller om det varit tio liknande guppyfrågor i hans egen tråd - som såklart kanske kan bli lite tjôtigt...
        Jag själv vet bara att jag ställde en fråga i Tummens tråd om en fisk som jag trodde var en Guppy - jag valde den tråden för det kändes som att många kunniga guppykännare frekventerade densamma! Jag skulle ju såklart ha skapat en egen tråd från början - och helt enkelt ställt frågan där!

        Sedan kändes det ju såklart lite knepigt att jag fick "veta" att det minsann var en Svärdbärare på en bild jag skickade med - det visste jag ju såklart redan innan och det var inte Svärdbäraren det handlade om, utan den där andra fisken. Svärdbäraren råkade hamna på samma bild och det skrev jag också i inlägget. Jag fattade också på 0,01 nanosekund att Tummen tyckte min fråga inte passade i hans tråd - jag fick ju en liten gliring om att jag har "fisksoppa" i karet (det är runt 10 levandefödare, om vi räknar bort Endlerssvärmen, i ett 600-literskar) samt att ta bättre bilder, skapa en egen tråd och att "vi väntar med spänning" ...

        Men hur som helst - jag har full respekt för Tummens kunnade och expertis och läser ofta hans trådar och inlägg med mycket stort intresse!
        Jag tycker det är enormt kul att hela tiden lära mig nya grejer inom akvaristiken och därför blir det nog så att man ibland skickar av en fråga som kan tyckas vara amatörmässig, dessutom kanske någon gång felaktigt i någon tråd där frågan inte riktigt passar.

        Gjort är gjort och i slutändan fick jag ju lära mig lite nytt om Limia - Toppen!
        Så, om det är någon mer som har dessa fiskar och andra varianter av den - skriv in här och berätta, gärna med någon bild!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av MaxB
          Ansjo, det är lugnt, iallafall för min del - får man vara så amatörig och fråga vad OT är för något?
          OT är Off Topic, lite utanför tråden. Och det kanske man kan kalla det.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            OT är Off Topic, lite utanför tråden. Och det kanske man kan kalla det.
            Ja... haha Jag kom på det själv efter en stund - har t.o.m. anv. denna förkortning själv ngn. gång.

            Kommentar

            • Anneth
              • August 2006
              • 412

              #21
              Blå Limior är fina fiskar fast dom är mest "gråa", jag har sådana & dom gör inte så mycket annat än ynglar av sig. Men det jag undrar lite över är, mina honor får inte några sådana där dräktighetsfläckar som Blå Limia ska vara känd för( i alla fall vad jag har löst om dom), Mina honor blir bara väldigt feta tills dom släpper ett gäng med yngel.

              Det är nog lätt gjort att tro att dessa limior är guppyn, det är det flera som har trott när dom har varit här och kikat på mina fiskar.
              Senast var det min dotter som tyckte att det såg så kul ut när den pyttelilla fisken(Limia-hanen) jagade den stora guppyhonan (Limiahonan,),=)

              Hälsningar från Anneth
              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #22
                Halloj Anneth!
                Ja, dom kanske är lite grå, men skiftar ju ändå väldigt vackert i blå-grönt - kanske lite beroende på vad man har för ljus...?
                Mina har redan ynglat av sig - jag såg när en hona stod och tryckte uppe vid jättevalisnerians blad, som ligger vid ytan, att det kom små yngel. Dom kilade iväg snabbt som tusan in i bladverket och får väl gå där tills de blir såpass stora att de vågar sig fram.
                Jag skall ju ha i en grupp med Scalarer i det här 600-litaret och då lär ju div. yngel och en del Endlers gå åt...
                Å andra sidan skall många av levandefödarna placeras om i mindre kar så det blir nog fler vad det lider.
                Grejen är att jag börjar bli mer och mer intresserad av denna typ av fiskar och jag kommer nog så småningom att utöka individerna. Dom är både intressanta och vackra att titta på!

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Wow, nu är vi igång här verkligen! Limia Nigrofasciata måste jag kolla upp.
                  Ansjo, det är lugnt, iallafall för min del - får man vara så amatörig och fråga vad OT är för något?

                  Sedan får jag hålla med Ansjo att det lätt blir lite "åthutarstämning" ibland när det sker upprepningar i olika trådar. Jag själv hoppar alltid över de trådar som innehåller ämnen som inte direkt intresserar mig. Jag vet inte om det är dessa upprepande trådar med samma frågor om och om igen som Tummen blir trött på - eller om det varit tio liknande guppyfrågor i hans egen tråd - som såklart kanske kan bli lite tjôtigt...
                  Jag själv vet bara att jag ställde en fråga i Tummens tråd om en fisk som jag trodde var en Guppy - jag valde den tråden för det kändes som att många kunniga guppykännare frekventerade densamma! Jag skulle ju såklart ha skapat en egen tråd från början - och helt enkelt ställt frågan där!

                  Sedan kändes det ju såklart lite knepigt att jag fick "veta" att det minsann var en Svärdbärare på en bild jag skickade med - det visste jag ju såklart redan innan och det var inte Svärdbäraren det handlade om, utan den där andra fisken. Svärdbäraren råkade hamna på samma bild och det skrev jag också i inlägget. Jag fattade också på 0,01 nanosekund att Tummen tyckte min fråga inte passade i hans tråd - jag fick ju en liten gliring om att jag har "fisksoppa" i karet (det är runt 10 levandefödare, om vi räknar bort Endlerssvärmen, i ett 600-literskar) samt att ta bättre bilder, skapa en egen tråd och att "vi väntar med spänning" ...

                  Men hur som helst - jag har full respekt för Tummens kunnade och expertis och läser ofta hans trådar och inlägg med mycket stort intresse!
                  Jag tycker det är enormt kul att hela tiden lära mig nya grejer inom akvaristiken och därför blir det nog så att man ibland skickar av en fråga som kan tyckas vara amatörmässig, dessutom kanske någon gång felaktigt i någon tråd där frågan inte riktigt passar.

                  Gjort är gjort och i slutändan fick jag ju lära mig lite nytt om Limia - Toppen!
                  Så, om det är någon mer som har dessa fiskar och andra varianter av den - skriv in här och berätta, gärna med någon bild!
                  Ha ha, tänk vad olika du uppenbarligen uppfattade det jag skrev, när jag mende det på ett lite annat sätt! Det var ingen gliring om att ha fiskspooa, mer ett konstaterande, och att jag "upplyste" om att du hade postat en bild på en svärdis berodde på att limiahonan helt enkelt inte syntes särskilt bra, men andemeningen i mitt inlägg gick tydligen fram ändå, en "kärleksfull" (om man kan säga så?) önskan om bättre bilder i en egen tråd så vi/jag kunde hjälpa på ett bättre sätt. Jag har dessutom för LÄNGE sedan "förlåtit dig" för att du postade frågan i min guppytråd...för det gick ju fram med önskvärd tydlighet att du misstagit dig.

                  Visst kan jag med hoppa över trådar om man blir trött på dem, men samtidigt kan jag ju svaret, så jag vill gärna svara, det var därför jag startade mina "Hårda fakta"-trådar, för att kunna svara genom att länka dit istället för att bli trött på nybörjarfrågorna......
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av MaxB
                    Å andra sidan skall många av levandefödarna placeras om i mindre kar så det blir nog fler vad det lider.
                    Grejen är att jag börjar bli mer och mer intresserad av denna typ av fiskar och jag kommer nog så småningom att utöka individerna. Dom är både intressanta och vackra att titta på!
                    Akvaristik/akvariefeber är en "sjukdom" som är obotlig, kapitulera nu och bygg om närmaste lilla "överblivna" skrubb/utryme till akvarierum.....

                    Kolla denna tråd:
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Grattis till ynglen förresten!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Blå limia är nog den vanligaste av Limiorna
                        Har inte kollat - men jag hoppas att du har lagt upp fotot i goldisarnas fotoarkiv Guy så arten kan komma med i artbeskrivningarna.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Har inte kollat - nmen jag hoppas att du har lagt upp fotot i goldisarnas fotoarkiv Guy så arten kan komma med i artbeskrivningarna.
                          Nej men det skall bli
                          Senast redigerad av Guy Palm; 25 April 2008, 15:56.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #28
                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Nej men det skall bli
                            Det ser vi fram emot.....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #29
                              Tummen! Gôtt att du replikerade!
                              Jag tror att det är lite såhär; Ingen av oss (alla här på zoopet) har egentligen någon drift att "sätta folk på plats" eller på något annat sätt "buckla" med människor som kanske kommer med lite "amatörmässiga" frågor och inlägg, utan det handlar oftast om hur man som textförfattare lägger sin text - och framför allt; hur läsare av en text i ett inlägg tolkar vad som skrivs.
                              Jag skulle kunna ha svarat t.ex. såhär; "jaha - jag har hållt på med akvarium sedan jag var tio år - alltså 36 år sedan, och kan si och så mycket om ciklider och vet banne mej hur man bla, bla, bla..." Läser man det så ser det ganska "tufft" ut och tolkas nog som rätt tyket (för att använda ett göteborgskt uttryck) och tolkas med största sannolikhet av läsaren som lite sturskt.
                              När nätet var nytt (detta vet du ju säkert också i och med att vi är hyfsat jämngamla - eller unga) fanns det en riktlinje som kallades "Nettiquette" (typ; nätetikett), alltså att det var viktigt att i text vara mycket tydlig med vad man menar - därför att skrivna ord är betoningslösa, inte har melodi och saknar röstens och örats förmåga att uppfatta nyanser som talat språk på ett direkt sätt förmedlar.
                              Nu är jag såpass van, på grund av att jag jobbar med text, översättningar och idel samvaro på diverse andra forum (som inte handlar om akvaristik) att jag ganska fort analyserar ett inlägg och innebörden i texten och kan avgöra om det är mening att stanna i tråden eller inte. Däremot är tolkningsförmågan alltid, skall vi säga fragil, skör eller rent av svår att hantera - om den man talar med inte riktigt vet vem den talar (skriver) till.
                              I detta fallet är det ju så att Du och jag inte känner varandra - Du vet inte vem jag är och vad för akvaristiska erfarenheter jag har i bagaget - ett är helt säkert och mycket riktigt tolkat av Dig - jag är helt novis på just levandefödrae - därför min malör med Guppy/Limia i din tråd.
                              Akvaristiken är mångfacetterad och jag upplever att jag är rätt "hemma" på några mycket snäva områden - därav min indignation ang. dina svar som jag fick i din tråd.

                              Nu till det viktiga - och detta vill jag ha helt klarlagt - jag är inte på något sätt sur eller purken och tar på mig allt ansvar för att det "blev lite knasigt". Jag förstår helt och fullt att du inte menar något illa eller på något annat sätt ville vara avog. Tolkningen är felaktigt "läst" av mig!
                              Tummen! Jag kommer frekventera dina trådar och inlägg - alltid intressanta! Och jag hoppas att vi kan diskutera lite "levandefödare" vidare senare när jag läst på och skaffat mig en bredare kunskap i ämnet!

                              Med hopp om gott fortsatt akvarierelaterat utbyte!

                              /Mats
                              Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 April 2008, 00:36.

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                MaxB:
                                Vi höres!
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...