Limia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Limia

    Trots att man har varit med länge bland Tanganyikaciklider och sydamerikanska ciklider så lär man sig hela tiden nya saker - det är därför det är så kul här på forumet.
    Novis som jag är inom ämnet "levandefödare" så har jag ändå "fått till" en liten soppa av just den här typen av fiskar i ett av mina kar. Det började med en påse Endlers som jag fick av Ansjo. I påsen fanns även några Molly-yngel och när dessa växte upp blev jag lite sugen på att skaffa några fler varianter.
    Idag fick jag hem några Guppyliknande fiskar - som jag kunde tänka mig var någon sorts vildvariant av guppy.
    Jag ställde dumt nog frågan i Tummens excellenta "hård fakta om guppy"-tråd och störde rejält där - Sorry, Tummen!
    Jag fick iallafall svaret att det kunde vara någon form av Limia - och ju mer jag kollar runt så verkar detta vara fallet. (Tack för bildlänken, Ansjo!)

    Fiskarna (vad det nu än är) är väldigt trevliga och vackra och har ett blå/grönt skimmer samt ränder snett på tvären längs med kroppen. (på mina bilder bränner blixten bort all färg, tyvärr - så de ser lite grå ut).
    Som sagt, jag gör en liten ny tråd här för att dela med mig av bilderna som inte är av världsklass direkt, men ändå...

    Någon kanske har någon liknande sort av dessa fiskar, eller rent av likadana och kan kanske deras rätta namn - det vore kul att läsa in lite mer info om dom!

    Här är några bilder först på en hona och hane, sedan några på hona samt hane;
    Bifogade filer
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du har iaf snart en miljard av dessa med. Har testat dem för några år sedan och de var kanske inte de svåraste fiskarna att leka av!
    Kanske snart dags att skaffa en ställning med 24 kar och sätta längs långväggen i vardagsrummet för att få plats med allt nytt, och tänk så glad A-K skulle bli då....NOT!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Du har iaf snart en miljard av dessa med. Har testat dem för några år sedan och de var kanske inte de svåraste fiskarna att leka av!
      Kanske snart dags att skaffa en ställning med 24 kar och sätta längs långväggen i vardagsrummet för att få plats med allt nytt, och tänk så glad A-K skulle bli då....NOT!

      Hahaha Ja, va fan, dom kan få bli några stycken! Just nu händer det ju ändå inget i den burken - sen står det ju två tomma kar "på vänt" redan och iallafall i ett av dom skall det ju bli Apistogramma - och där kan Limiorna få gå senare!
      A-K tycker dom är väldigt söta...

      Kommentar

      • johnny9900
        • April 2008
        • 69

        #4

        tycker det liknar limia melanogaster blå limia
        mvh
        johnny
        mvh johnny
        www.poecilia.org
        http://www.danishshowguppy.dk/
        http://www.dglz.de/

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av johnny9900
          http://www.fishbase.se/summary/Speci...y.php?id=10998
          tycker det liknar limia melanogaster blå limia
          mvh
          johnny
          Tack skall du ha Johnny! Kollade länken och det tycks ju vara den det handlar om - eller åtminstone någon väldigt lik denna.
          Det verkar vara lite sisådär med artbeskrivning på dessa här på zoopet - så jag skall kolla runt på det latinska namnet på nätet!

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det är Limia melanogaster _ Blå Limia
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Tack skall du ha också, Guy!
              Ja, jag har farit runt och kollat lite och det stämmer bra! Jag visste ju inte ens att det fanns något som hette Limia - och trodde i min enfald att det rörde sig om någon guppy. Det är hursomhelst väldigt vackra och trevliga fiskar och gör sig fint i det rätt så rejält tilltagna karet.
              Jag har några mindre kar som skall besättas inom en snar framtid och jag tänkte dela upp de olika levandefödarna så att de får gå lite mer art- eller gruppvis. Funderar på att sätta in en grupp Scalarer i 600-litaret - det var ju ett tag sedan man hade dessa och jag börjar bli sugen igen...

              Ja, som sagt, då har ni klurat ut att fiskarna var Limia - och jag bockar å bugar!

              Kommentar

              • Guy Palm
                • March 2002
                • 5720

                #8
                Blå limia är nog den vanligaste av Limiorna
                Bifogade filer
                Guy
                ,Poecilia,SKS,GOC,

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Blå limia är nog den vanligaste av Limiorna
                  Jamen, just exakt så ser dom ut! Förjädra fina tycker jag! Jag antar att det är du som tagit bilden, Guy - vilket osökt får mig att tänka på att jag måste skaffa en bra kamera och samtidigt lära mig lite fotografi (min lilla digitala instamatic-kamera, inte större än ett bankomatkort känns kass).

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Nämen så bra att vi rett ut detta! Det var ingen fara med att du började i min guppytråd från början, men man vill ju hålla den rätt så ren från annat om det går...
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Jadu Mats, att du bara vågade fråga om något du trodde var Guppy i en guppytråd som ska hållas ren!
                      Jag anser att du gjorde rätt, och att försöka hålla trådarna "rena" från andras kanske okunniga frågor ser jag som omöjligt.
                      Ska någon kunna bestämma vad som ska skrivas och inte i trådar som är skapade av denna icke namngivna person tycker jag man är helt fel ute trots en massa smileys, då alla kan göra misstag!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Jadu Mats, att du bara vågade fråga om något du trodde var Guppy i en guppytråd som ska hållas ren!
                        Jag anser att du gjorde rätt, och att försöka hålla trådarna "rena" från andras kanske okunniga frågor ser jag som omöjligt.
                        Ska någon kunna bestämma vad som ska skrivas och inte i trådar som är skapade av denna icke namngivna person tycker jag man är helt fel ute trots en massa smileys, då alla kan göra misstag!
                        DET har jag aldrig trott att man skille kunna uppnå, men man kan hålla sidospåren korta åtminstone, eller hur? Och han fick ju reda på det han ville veta! Sedan hade jag ju aldrig påstått att man inte fick fråga andra saker i den tråden, men han trodde dessutom att han var rätt ute också från början när han trodde det var en guppy så då var det ju rätt, fast det var fel...
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Men det är inte första gången folk har känt sig lite åthutade om de råkar säga lite fel i en del trådar, eller upprepat någonting som kanske finns att söka och det är något som gör att folk kanske inte vågar skriva mer och tröttnar på forumet, och personligen tycker jag det är tråkigt.
                          Isf är det kanske bäst att återgå till Limia igen här i tråden eftersom man inte bör diskutera andra saker i trådarna.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Ähum.. ja... Tack som rena raka fasen Ansjo, Johnny och Guy!!! Nu har vi ju konstaterat att mina "Guppy" som jag så jävla korkat trodde var Guppy, inte var Guppy utan var/är Limia - och det tycker jag är jättekul!

                            Jag har ju en liten oansenlig tråd anorstädes här på forumet som handlar om mitt 960-L-Tanganyika-projekt. Det har ju varit några stycken som kikat in i den tråden och även dristat sig att ställa lite frågor - och jag kan inte säga annat än att det är ganska kul och faktiskt rätt intressant när ämnet så att säga devierar från det ursprungliga och, som på en Mandelbrotformation, man ser ämnet utvecklas - en upprepning, egentligen av samma sak, hela tiden fast i långa cykler. Ibland blir det "amatörmässiga" frågeställningar som man svarar på - ibland spörsmål som omfattar ämnen (i detta fallet Tanganyika) som man aldrig eller åtminstone väldigt sällan berör - och man får spänna bågen ytterligare för att hitta ett svar eller faktiskt lära sig något man inte visste tidigare.
                            Jag upplever trådarna här på Zoopet som en community - (som engelsmännen säger) - alltså en samlingsplats, en gemenskap där frågor ställs - oavsett om dom är "korkade" eller "klipska" - och frågor besvarars i lika måte. Det är ett ständigt givande och tagande - och jag kan bara tala för mig själv när jag säger att i de trådar jag skapar - oavsett om det är ett ämne jag är fullständigt "hemma" på eller om jag är novis och söker svar på mina frågor - så är alla välkomna... ALLA!
                            Senast redigerad av Mats Bryzell; 23 April 2008, 09:20.

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Men det är inte första gången folk har känt sig lite åthutade om de råkar säga lite fel i en del trådar, eller upprepat någonting som kanske finns att söka och det är något som gör att folk kanske inte vågar skriva mer och tröttnar på forumet, och personligen tycker jag det är tråkigt.
                              Isf är det kanske bäst att återgå till Limia igen här i tråden eftersom man inte bör diskutera andra saker i trådarna.
                              Ja jag får väl försöka vara tydligare med vad jag EGENLIGEN menar då, jag vill ju bara upplysa dem om hur de skall få bättre svar på sina frågor, och det är lätt att skriva på "fel" sätt -även för mig- så att de så att säga känner sig åthutade, men när det för 10:e gången den veckan dyker upp IDENTISKA frågor av ren nybörjarkaraktär så KAN man väl få ha rätt att bli lite "trött" på det eller hur? Då har ju frågeställaren BEVISLIGEN inte följt uppmaningen att söka i forumen INNAN de postar ett nytt ämne....

                              Men naturligtvis vill jag ju INTE att de skall fly forumet för det.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...