Jenynsia multidentata

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ola sjödin
    • March 2005
    • 31

    Jenynsia multidentata

    Hejsan
    Jag har tagit hem åtta stycken Jenynsia multidentata från Uruguay tillsammans med en del annan fisk. Är det någon som har erfarenheter att dela med sig av denna firre?
    Nu går de ihop med några Aphyocarax anisitsi från samma resa och det verkar fungera bra.

  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jenynsia? Cool. Det är inte en poecilid (som guppy etc) utan en släkting till fyrögonfisk. Finns i hobbyn, men mycket sällsynt. Har du bilder?

    Kan väl annars inte ge mycket råd. Fick du Aphyocharax'en samtidigt? Enligt Fishbase finns det inga Aphyocharax i Uruguay.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      spännande, men om den föder levande ungar så hör den väl ändå hemma här.

      Jag vill åxå se bilder.

      Gissa om jag är avundsjuk på de som får/kan/har råd att åka och fånga fisk "på riktigt" sådär....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jodå, det finns flera arter Aphyocharax i Uruguay - även om det inte framgår av FishBase.

        Jenynsia har länge stått på min önskelista. Se nu till att få ungar av dom! Skulle inte förvåna mig om de är de enda i Sverige.

        Kommentar

        • ola sjödin
          • March 2005
          • 31

          #5
          Tack för kommentarerna. Fishbase har en hel del fel när det handlar om Uruguayfisk.
          Det jag har hittat sedan tidigare är att det är samma familj som fyrögonen och att de liksom dessa har höger eller vänster vinklade gonopodier och att honorna har sin öppning täckt av ett fjäll från ena hållet så att även de bara är vinklade åt ett håll. Jag har 3 killar och 5 honor och de fångades i sydöstra delen av Uruguay (Aphyocharaxen plockades upp i nordväst i ett avsnört biflöde till Rio Uruguay.)
          Då det är ett område med medelhavsklimat så får jag väl se om det är möjligt med lek nu eller om vi får vänta till hösten.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av ola sjödin
            Tack för kommentarerna. Fishbase har en hel del fel när det handlar om Uruguayfisk.
            Det jag har hittat sedan tidigare är att det är samma familj som fyrögonen och att de liksom dessa har höger eller vänster vinklade gonopodier och att honorna har sin öppning täckt av ett fjäll från ena hållet så att även de bara är vinklade åt ett håll. Jag har 3 killar och 5 honor och de fångades i sydöstra delen av Uruguay (Aphyocharaxen plockades upp i nordväst i ett avsnört biflöde till Rio Uruguay.)
            Då det är ett område med medelhavsklimat så får jag väl se om det är möjligt med lek nu eller om vi får vänta till hösten.
            Spännande! Bilder, finns det?
            Du är ju inte goldis, men du kan ju alltid länka till någon annan sida där du kan lägga ut bilder på dem. SNART!?
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...