Hur ser jag när det är dags för mina platy att yngla?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mammarina
    • April 2008
    • 8

    Hur ser jag när det är dags för mina platy att yngla?

    Har platyhonor som inte gör annat än att yngla av sig. Barnen blir förtvivlade för våra klogrodor äter upp ynglen direkt. Nu skulle jag vilja spara lite yngel, har ett litet BB att stoppa i akvariumet. Men när vet jag att det är dags för honan att föda, kan man se det på något sätt. Lyckades flytta en hona till BB och inom en timma så fick hon nio yngel, men det var bara rena rama turen. När jag sedan flyttade tillbaka henne ut i akvariumet så födde hon ytterligare några som då blev grodföda.

    Är det någon som kan ge mig något tips? Om hur länge de går med yngel eller hur ser jag att de ska föda?
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    #2
    Du har fått tips i tråden där du frågade först

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Ja det är ofta så med en del frågande, att de inte riktigt har koll på att de fått svar...

      Tillägg:
      Gör som Magic fingers säger; gör dig av med grodorna, eller ett annat alternativ: skaffa ett yngelakvarium. Där kan honorna få föda en kull då och då, och de kan flyttas dit en bra stund INNAN du verkar tycka att det är dags, då behöver du inte missa födseln varenda gång. Med tiden kommer du se bättre och bättre när det verkar vara dags. När honan/honorna fött så kan de flytta tillbaka till ditt vanliga akvarium och sedan matar du upp ynglen till "icke-grodmats-storlek"..... Lycka till.
      Senast redigerad av tummen; 21 April 2008, 20:59.
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        gör dig av med grodorna!..
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Ursprungligen postat av Mammarina
          hur länge de går med yngel ?
          24-30 dagar mellan kullarna.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Mammarina
            • April 2008
            • 8

            #6
            Tack så mycket för era svar! Ska försöka att kolla hur de ser ut och flytta undan dem ibland. Har lyckats föda upp ett yngel som nu är utsläppt i akvariumet och inte uppäten. Nu har jag 9 små yngel som jag hoppas överlever i lilla yngelboxen. Grodorna är så gulliga så de får bo kvar.......Missade tyvärr det andra svaret då jag trodde att jag skrev på fel plats. Är ny här och har inte fått kläm på det här ännu. Fick tips om att det fanns många proffs här.

            Kommentar

            • Dysnomia
              • April 2004
              • 1692

              #7
              Det värsta är väl egentligen att klogrodorna nöjer sig med yngel nu, men kommer att äta upp de vuxna platysarna när de (grodorna) blivit tillräckligt stora.. Om det nu inte är dvärgklogrodor du har?
              Skånetös i Dalarna
              MIN ZOON!

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av Mammarina
                Tack så mycket för era svar! Ska försöka att kolla hur de ser ut och flytta undan dem ibland. Har lyckats föda upp ett yngel som nu är utsläppt i akvariumet och inte uppäten. Nu har jag 9 små yngel som jag hoppas överlever i lilla yngelboxen. Grodorna är så gulliga så de får bo kvar.......Missade tyvärr det andra svaret då jag trodde att jag skrev på fel plats. Är ny här och har inte fått kläm på det här ännu. Fick tips om att det fanns många proffs här.
                VÄLKOMMEN HIT TILL ZOOPET!
                Ett typiskt nybörjarfel är att man som ny postar frågan i fel forum, antingen under fel fiskgrupp eller att man helt enkelt borde ha börjat i nybörjarforumet, för det finns ett allmänt nybörjarforum, där kan man få bra nybörjarhjälp. (det finns även ett forum för frågor som man inte vet var de hör hemma)
                Ställer man nybörjarfrågor här under respektive fiskgrupp kan man ibland få lite fränare och tröttare kommentarer än där, toleransen är lite bättre om man från början frågar i nybörjarforumet. De övriga forumen är mer till för fördjupning. Ett annat nybörjarfel är att ställa flera likartade frågor om samma sak under flera forum, och att man inte ger sig till tåls och inväntar svar, utan postar nya frågor nästan direkt. Ytterligare en nybörjarmiss är att inte söka i forumen för svar på frågor som redan besvarats.....

                Lycka till i fortsättningen, hoppas att du nu har fått svar på det du ville veta.
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dysnomia
                  Det värsta är väl egentligen att klogrodorna nöjer sig med yngel nu, men kommer att äta upp de vuxna platysarna när de (grodorna) blivit tillräckligt stora.. Om det nu inte är dvärgklogrodor du har?
                  Är benägen att hålla med, vanlig klogroda blir RÄTT så stor vad tiden lider....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  Arbetssätt...