Rangordning på levandefödare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Rangordning på levandefödare

    Jag tänkte att jag skulle starta en rangordningstråd där ni rangordnar följande levandefödare som ni tycker är roligast att ha i ert akvarium.

    Guppy, svärdbärare, platy, segelfensmolly, blackmolly, moskitofisk, dvärgtandkarp.

    Skriv gärna också en kommentar varför ni rangordnar dem så
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • jorgner
    • April 2008
    • 153

    #2
    GUPPY's <3 <3 <3

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Helt omöjligt att rangordna, beror helt och hållet på vilket kar man har.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        ...och de är så olika sinsemellan så de har alla sin speciella charm, men jag lägger generellt mollyarter sist eftersom jag upplever dem som lite knepiga, jag har aldrig haft framgång med dem.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • XenOn
          • March 2008
          • 1008

          #5
          Ursprungligen postat av tummen
          ...och de är så olika sinsemellan så de har alla sin speciella charm, men jag lägger generellt mollyarter sist eftersom jag upplever dem som lite knepiga, jag har aldrig haft framgång med dem.
          Håller med. De kräver i regel högre temperaturer framförallt blackmollyn.Tänkte köpa fyra sådana och se om jag lyckas få några yngel. Ytterst tveksamt dock
          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av XenOn
            Håller med. De kräver i regel högre temperaturer framförallt blackmollyn.Tänkte köpa fyra sådana och se om jag lyckas få några yngel. Ytterst tveksamt dock
            Får du dem bara att överleva så kommer du säkerligen få yngel också, var så säker!
            Jag har kommit fram till att det nog är bäst att hålla dessa (molly arter) separat, då kan man köra dem med lite salt i vattnet och högre värme än vanligt, då klarar man dem säkert bättre. Har du tur och får tag i en stam som är odlad länge i svenskt kranvatten så kommer du säkert kunna skippa salt, något som jag för övrigt oftast propagerar MOT, salt alltså....

            Tänkte till lite grann och just nu är nog guppy och platy mina favoriter, på delad 1:a plats....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              dvärgtandkarp, dvärgtandkarp, dvärgtandkarp, endlers...
              resten mindre intressant enligt min åsikt
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Får du dem bara att överleva så kommer du säkerligen få yngel också, var så säker!
                Jag har kommit fram till att det nog är bäst att hålla dessa (molly arter) separat, då kan man köra dem med lite salt i vattnet och högre värme än vanligt, då klarar man dem säkert bättre. Har du tur och får tag i en stam som är odlad länge i svenskt kranvatten så kommer du säkert kunna skippa salt, något som jag för övrigt oftast propagerar MOT, salt alltså....

                Tänkte till lite grann och just nu är nog guppy och platy mina favoriter, på delad 1:a plats....
                Jag använder ju GH salt i mitt guppy/platykar. Är detta fel? Där jag köpte fiskarna sa dem att du ska ta en halv skopa vid varje delvattensbyte.
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • jagsjalv
                  • February 2006
                  • 139

                  #9
                  Ursprungligen postat av XenOn
                  Jag använder ju GH salt i mitt guppy/platykar. Är detta fel? Där jag köpte fiskarna sa dem att du ska ta en halv skopa vid varje delvattensbyte.
                  Jag använde detta i början men slutade med detta. Har inte varit några problem alls utan det, tvärtom bättre. Så skippa du saltet.

                  Dvärgtandkarp är fantastiskt roliga... dock dog de jag hade sedan komer nog guppyn om det är en vildform vill säga
                  /André

                  Kommentar

                  • Tamarind
                    • February 2008
                    • 482

                    #10
                    Jag gillar Black Molly... Det är snyggt med svarta fiskar om man har mycket växter! Mina får inget salt, har aldrig varit sjuka, ynglar av sej nåt enormt och ynglen växer snabbt. Är snälla mot de andra fiskarna, enda nackdelen skulle väl vara att de äter precis allt de kan komma över och alltså skiter konstant...
                    /Erika

                    Kommentar

                    • AllaFiskar
                      • September 2007
                      • 294

                      #11
                      Jag har precis gett bort mina halvvuxna platyyngel (och avlivat deras snabbt avmagrande föräldrar) och bestämt mig för att satsa på guppy på levandefödarfronten.
                      Skaffade de två platysarna som startfiskar i mitt sextioliters, men måste säga att jag tyckte det var fantastiskt tråkiga fiskar. Ynglen blev iofs fina med mammans oranga färg och blåskimmer från pappan, men nej, platy var inte för mig.
                      Kanske är det att affärerna i Örebro har ett trist urval av platy och att jag därmed missat något, men min erfarenhet är att det finns en helt makalös variation hos guppy som saknas hos platy.
                      Nu ska jag fösöka mig på lite odling för mitt höga nöjes skull, av just guppy.

                      När jag var barn hade jag i mitt allra första akvarium Black Molly, vilka som någon påpekade, är väldigt vackra fiskar.

                      Kommentar

                      • Wunder
                        • September 2007
                        • 315

                        #12
                        Segelfensmolly, sedan vildguppy. Resten är ointressant.

                        Kommentar

                        • M B
                          • December 2007
                          • 152

                          #13
                          Ursprungligen postat av XenOn
                          Jag använder ju GH salt i mitt guppy/platykar. Är detta fel? Där jag köpte fiskarna sa dem att du ska ta en halv skopa vid varje delvattensbyte.

                          Både ja och nej, det beror helt på varifrån dina fiskar kommer. Är de odlade i hårt eller saltat vatten ska du vara försiktig om du slutar med saltet. Trappa ner lite åt gången och se vad som händer. Givetvis är det bättre om de kan anpassa sig till kranvattnet där du bor än att använda en massa tillsatser i onödan.
                          Mikael
                          www.poecilia.org

                          Kommentar

                          • XenOn
                            • March 2008
                            • 1008

                            #14
                            Ursprungligen postat av M B
                            Både ja och nej, det beror helt på varifrån dina fiskar kommer. Är de odlade i hårt eller saltat vatten ska du vara försiktig om du slutar med saltet. Trappa ner lite åt gången och se vad som händer. Givetvis är det bättre om de kan anpassa sig till kranvattnet där du bor än att använda en massa tillsatser i onödan.
                            De i akvarieaffären undrade var vi bodde och tyckte därefter att vi skulle ha GH salt. Inga av mina fiskar har dött hittentills så
                            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...