Är ormskinnsguppies mer ömtåliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Är ormskinnsguppies mer ömtåliga?

    Jag har i dagarna köpt en guppiehane med ormskinnsteckning(har för mig att de heter så på svenska). har haft två tidigare men de dog ganska snabbt. Är noga med mina vattenvärden, foder och växter osv.
    Är de ömtåligare än vanliga guppies?
    Är det dumt att blanda in lite endlers bland de "vanliga" i ett kar? Vill inte blanda ut alla mina endlers utan bara en ytterst liten del för att göra stammen mer tåligare eller stämmer inte det?
  • Erik...
    • May 2006
    • 1459

    #2
    De ska generellt sett inte vara mer känsliga än andra guppys som är linjeavlade för utseende. Vildfångade fiskar och fiskar som hobbyister fött upp i kultur utan att avla på utseende kan man ju anse att de är urvalsuppfödda på härdighet.

    Om det är dumt att blanda in endlers, det beror lite på vad du vill uppnå med dina guppys, om det är ett visst utseende du är ute efter som inte endlers har så är det dumt. Om du föder upp guppys som foderfisk kan det vara en bra idé att prova.

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Om ormskinnsguppy är känsligare än andra?

      Det beror helt på hur stammen blivit odlad, det skiljer säkert hur mycket som helst mellan olika stammar, det bästa tipset jag kan ge dig är att försöka få tag i svenskodlade guppy från flera håll och blanda dessa så att du får en bra genbas till att börja med. Försök köpa så unga individer som möjligt, de man köper i affärerna har ibland passerat "bäst före"-datum för länge sedan....
      Kolla med Svenska guppysällskapet om du kan köpa från dem...eller bli medlem där, då får du "gratis" fiskar (och goda råd!!!) om jag inte missminner mig....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      Arbetssätt...