Mina platys föder aldrig! What to do?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Mina platys föder aldrig! What to do?

    Mina platys föder aldrig! What to do?
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hur många veckor gångna är dom ?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      De är snart gångna 1,5 månader. En av dem har varit tjock sedan jag fick henne. Men det är verkligen underligt måste jag säga. Guppysarna har redan hunnit få varsin kull för längesedan. Min vattentemp är 25-26 grader. Filtret är på topp.
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Du kanske inte hinner se yngel? Det kanske kommer bara några få och de andra äter upp bebisarna.

        Jag har inte sätt min svärdbäre föda heller, honan var tjock hela tiden (fortfarande knappt syns på henne när hon har ynglat). Då trodde jag att det var fel eller att hon bara var fet. Men efter några veckor upptäckte jag de första små (då redan drygt 1 cm).

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Precis vad jag tänkte
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • AllaFiskar
            • September 2007
            • 294

            #6
            Platy är ganska värdelösa föräldrar, och är de första att knapra på sina egna yngel

            Kommentar

            • Mammarina
              • April 2008
              • 8

              #7
              Hur vet man när det är dags för honorna att föda?

              Har platyhonor som inte gör annat än att yngla av sig. Barnen blir förtvivlade för våra klogrodor äter upp ynglen direkt. Nu skulle jag vilja spara lite yngel, har ett litet BB att stoppa i akvariumet. Men när vet jag att det är dags för honan att föda, kan man se det på något sätt. Lyckades flytta en hona till BB och inom en timma så fick hon nio yngel, men det var bara rena rama turen. När jag sedan flyttade tillbaka henne ut i akvariumet så födde hon ytterligare några som då blev grodföda.
              Är det någon som kan ge mig något tips?

              Kommentar

              • AllaFiskar
                • September 2007
                • 294

                #8
                Man kan se på fläcken i rumpan hur när det ligger i tid. Beronde på honans färg brukar man även kunna se ynglens ögon i magen när det börjar dra ihop sig.
                Men om du nu haft henne på "BB" så vet du när hon fick sina yngel? Håll koll på henne ca. 4 veckor efter detta tillfälle, då bör det vara dags igen.

                Kommentar

                • Mammarina
                  • April 2008
                  • 8

                  #9
                  Ursprungligen postat av AllaFiskar
                  Man kan se på fläcken i rumpan hur när det ligger i tid. Beronde på honans färg brukar man även kunna se ynglens ögon i magen när det börjar dra ihop sig.
                  Men om du nu haft henne på "BB" så vet du när hon fick sina yngel? Håll koll på henne ca. 4 veckor efter detta tillfälle, då bör det vara dags igen.
                  Någon sade att man kan se på den vita pricken, är det den du menar?
                  4 veckor till nästa kull, ok då ska jag hålla koll på det! Tackar så mycket!

                  Kommentar

                  • AllaFiskar
                    • September 2007
                    • 294

                    #10
                    Nej, den vita tror jag åker ut precis vid förlossningen. Om platyn är någorlunda ljus i färgen brukar man se en stor mörk fläck, som helt enkelt är ynglen

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Det vita är inget som åker ut vid förlossning utan en svullnad när ynglen "trycker på". Alltså ett tydligt tecken på att det är på "G". Är man van kan man se på den mörka fläcken ungefär hur långt honan har kvar.
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Som sagt är flytande "BB"/yngelkar/födkassar inte något som funkar speciellt bra i de flesta fall, det blir oftast mycket bättre med ett separat akvarium som man flyttar honan till när det skall födas nya yngel...eller att man har MYCKET växter som ynglen kan gömma sig i, och inga glupska fiskar.
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        Arbetssätt...