Varför ni ska välja dvärgtandkarp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Varför ni ska välja dvärgtandkarp

    Här kommer en ny levandefödare som jag tycker om

    Nr.4 Dvärgtandkarp (Heterandria formosa) Familj: Poeciliidae (ungfödande tandkarp)

    Den här lilla, ungfödande fisken är en av de minsta i världen. Det är en bra fisk för ett sällskapsakvarium med hålor som gömställen och andra fiskar i liknande storlek. En del akvarister har akvarium för enbart denna art. Dvärgtandkarpar äter flingfoder, men de behöver även mygglarver och kommer att blomma upp om de får levande eller frusna mygglarver. De äter gärna även annan frusen föda som daphnier och artemia. Tänk på att dessa fiskar är väldigt små och att maten därför måste vara väldigt liten för att få rum i fiskarnas munnar.

    Ideala förhållanden:
    Vatten: Något surt till något alkaliskt, något mjukt till något hårt.
    Temperatur: 20-26 C grader.
    Föda: Små levande eller frusna vattenlevande ryggradslösa djur som daphnier och mygglarver (röda,svarta,vita). Fling- och grönfoder.
    Minsta antal i akvariet: Ett par
    Minsta storlek på akvariet: 45 cm
    Vattenregion: Mellersta till övre

    Odling:
    Könsbestämningen är enkel eftersom hanarna har ett gonopodium (penis) och är mycket mindre än honorna. Fiskarna leker gärna och honan föder under ett par veckorstid. I ett välplanterat akvarium akvarium med enbart dvärgtandkarpar kommer många yngel överleva bland växterna, men i ett sällskapsakvarium kommer de flesta att bli uppätna av andra fiskar.
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    amerikanskt populärnamn - least killifish
    så bli inte förvånad om ni hittar den bland killis i engelskspråkiga forum
    och jag har haft den lilla fisk i mindre akvarier än ovan beskrivet.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      Ursprungligen postat av erikthur
      amerikanskt populärnamn - least killifish
      så bli inte förvånad om ni hittar den bland killis i engelskspråkiga forum
      och jag har haft den lilla fisk i mindre akvarier än ovan beskrivet.
      Nu förstår jag inte riktigt vad du menar :P
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Och jag förstår nog inte vad du inte förstår?

        Arten räknas alltså som en sorts killi i hemlandet.
        Och arten kan definitivt hållas i mindre akvarier än du anger.
        Het. formosa är dessutom lite speciell på ett annat sätt:
        Ingen förrådsbefruktning och dessutom lär den föda sina yngel då och då...
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • XenOn
          • March 2008
          • 1008

          #5
          Ursprungligen postat av erikthur
          Och jag förstår nog inte vad du inte förstår?

          Arten räknas alltså som en sorts killi i hemlandet.
          Och arten kan definitivt hållas i mindre akvarier än du anger.
          Het. formosa är dessutom lite speciell på ett annat sätt:
          Ingen förrådsbefruktning och dessutom lär den föda sina yngel då och då...
          Okej okej... vad ska jag säga nu då?
          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Du behöver inte säga någonting alls egentligen.
            Men om du haft arten kanske du kan berätta lite om dina erfarenheter.
            Och om du inte haft arten bör du uppge källan (eller källorna) för din information.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Du behöver inte säga någonting alls egentligen.
              Men om du haft arten kanske du kan berätta lite om dina erfarenheter.
              Och om du inte haft arten bör du uppge källan (eller källorna) för din information.
              Jag äger ingen dvärgtandkarp. Faktan har jag sedan långt tillbaka...kommer bara inte ihåg var jag lärde mig det. Har varit nära att köpa någon dock.
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • jagsjalv
                • February 2006
                • 139

                #8
                Ursprungligen postat av XenOn
                Jag äger ingen dvärgtandkarp. Faktan har jag sedan långt tillbaka...kommer bara inte ihåg var jag lärde mig det. Har varit nära att köpa någon dock.
                Jag har haft dvärgtandkarp och ja den föder sina yngel då och då. Den passar inte som någon fisk i ett sällskapsakvarium på grund av storleken. Den blir lätt mat
                /André

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  och värt att påpeka är att ju större akvarium desto bättre trivsel hos fisken.

                  Denna fisk är INGEN bra kompis att ha med dvärgräkor! Den formligen dammsuger botten på småttingräkorna/räklingarna så snart dör räkorna ut! Men annars en trevlig lugn fisk att hålla separat med lite algätande malar (Ottocinclus?) kanske.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Ursprungligen postat av XenOn
                    Jag äger ingen dvärgtandkarp. Faktan har jag sedan långt tillbaka...kommer bara inte ihåg var jag lärde mig det. Har varit nära att köpa någon dock.
                    Gratulerar till bra minne

                    Kommentar

                    • JeBoro

                      #11
                      Vad spelar det för roll vart informationen kommer ifrån. Han vill visa info om en fisk, låt han göra det. Är det något som ni tycker inte stämmer får ni väl fylla i information. Måste man vara expert på nåt för att få uttala sig på forumet, i så fall är det många som ska vara tysta.

                      Tack Xenon för info om en fisk som jag inte visste fanns

                      Kommentar

                      • XenOn
                        • March 2008
                        • 1008

                        #12
                        Ursprungligen postat av JeBoro
                        Vad spelar det för roll vart informationen kommer ifrån. Han vill visa info om en fisk, låt han göra det. Är det något som ni tycker inte stämmer får ni väl fylla i information. Måste man vara expert på nåt för att få uttala sig på forumet, i så fall är det många som ska vara tysta.

                        Tack Xenon för info om en fisk som jag inte visste fanns
                        Tack för den kommentaren
                        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av XenOn
                          Jag äger ingen dvärgtandkarp. Faktan har jag sedan långt tillbaka...kommer bara inte ihåg var jag lärde mig det. Har varit nära att köpa någon dock.
                          OK. Ren plagiering av information tycker ingen om, men ihopplock är OK.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          • johnny9900
                            • April 2008
                            • 69

                            #14
                            Ursprungligen postat av tummen
                            och värt att påpeka är att ju större akvarium desto bättre trivsel hos fisken.

                            Denna fisk är INGEN bra kompis att ha med dvärgräkor! Den formligen dammsuger botten på småttingräkorna/räklingarna så snart dör räkorna ut! Men annars en trevlig lugn fisk att hålla separat med lite algätande malar (Ottocinclus?) kanske.

                            jag har red cherry och h.formosa ihop,,jag har fortfarande massor av rækor,och så har det kørt i ungefær et år nu
                            mvh johnny
                            www.poecilia.org
                            http://www.danishshowguppy.dk/
                            http://www.dglz.de/

                            Kommentar

                            • XenOn
                              • March 2008
                              • 1008

                              #15
                              Måste vänta tills mitt nya kar kommer så jag kan börja odla dvärgtandkarpar också
                              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...