Guppys...hur har ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #16
    Ursprungligen postat av tummen
    Risken är VÄLDIGT stor att du har gjort det i onödan, man kan inte garantera att ynglandet upphör, och är man inte VÄLDIGT noga och fångar ut nya hanar innan de blivit könsmogna så hinner någon liten unghane para sig med ALLA honorna och sedan är det ändå kört....
    Jag är VÄLDIGT noga i mitt kar iaf. Flyttade en misstänkt hane idag och han är bara 1½ månad och har inte utvecklat gonopodium än
    Fick ju ett jättebra tips om hur man ser på yngel om det är honor eller hanar.

    Däremot i sambons Endlerskar är det nog lönlöst. Där är nu närmare 100 yngel.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av Nina82
      Jag är VÄLDIGT noga i mitt kar iaf. Flyttade en misstänkt hane idag och han är bara 1½ månad och har inte utvecklat gonopodium än
      Fick ju ett jättebra tips om hur man ser på yngel om det är honor eller hanar.

      Däremot i sambons Endlerskar är det nog lönlöst. Där är nu närmare 100 yngel.
      Och du är HELT säker på att han verkligen inte var könsmogen ännu?
      Det är ändå lite överjobbat, guppy är rätt så tåliga, och får man för mycket yngel så får man väl ge bort överfödet om inte alla kan flytta med till nya bostaden? Men du gör som du vill.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #18
        [quote=tummen;1129545]Och du är HELT säker på att han verkligen inte var könsmogen ännu?quote]

        Det krävs väl ett gonopodium för att vara könsmogen, eller
        Könsmogen blir de väl inte heller förrän de närmar sig tre månader och han är 1½ månad.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #19
          Ursprungligen postat av miacaliza
          Hej!

          Jag är på G att starta upp ett akvarium på ca 60 l där jag tänkte ha guppy.
          Nu finns det ju otroligt många fina färger på guppyhanarna, hur har ni?
          Har ni alla hanar i samma färg eller har ni en mix av flera?
          Har ni honor och hanar tillsammans eller har ni två akvarium med honor i det ena och hanar i det andra? Jag tänker i och med att dom ynglar av sig en del.
          Blir hanarna att må dåligt om dom inte har honor i sitt akvarium?
          Hur många guppys kan jag ha i ett 60 l?
          Jag tänkte också ha några otocinclus, typ 5 st, och några corydoras kanske 4-5 st. Några synpunkter på det?
          Jag skulle startat med typ 2 hanar och 3 honor, gärna olika färger för då blir det kul att se vad det blir för färger i akvariet på sikt. Starta gärna med någon individ med undersvärd eller dubbelsvärd/lyrstjärt, då kan du snart se vilka yngel som hade de hanen som pappa....med en blandad grupp från början behöver man inte oroa sig det minsta för inavelsproblem, något som det talas om här ibland, men som egentligen inte är något problem när det gäller guppy.

          Antalet malar låter bra som sällskap till 5 vuxna guppy, men framöver så skall du nog gallra bort så att du sällan har mer än 15-talet (vuxna) guppy samtidigt i akvariet, och helst då en viss övervikt av hanar eftersom det snabbt blir för många med massor av vuxna honor i karet.
          Om du gör på detta sätt så kommer du nog kunna hålla din grupp fertil och frisk lång tid framöver, och om du tycker dig märka att det dyker upp missbildade yngel eller att de verkar bli kortlivade så kan du köpa till någon ny hane då och då, men egentligen beror såna problem oftare på överbefolkning och stress än på genetiska defekter.
          Tänk på att spara en del halvvuxna individer när du gallrar bort fiskar, så att du inte bara har "gamlingar" kvar rätt vad det är. Ta hellre bort de äldsta individerna föst, det skulle antagligen ha gått till så i naturen.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • M B
            • December 2007
            • 152

            #20
            Ursprungligen postat av Nina82
            Tack för den informationen Det visste jag inte

            Hur säkert är det ? Mina äldsta yngel är 1½ mån och jag har tänkt jusst på det. Har nämligen sett att vissa yngel har dräktighetsfläck

            Det är säkert till hundra procent vad jag vet. Professionella odlare gör en första sortering redan vid ungefär tre veckors ålder.
            Mikael
            www.poecilia.org

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              [quote=Nina82;1129550]
              Ursprungligen postat av tummen
              Och du är HELT säker på att han verkligen inte var könsmogen ännu?quote]

              Det krävs väl ett gonopodium för att vara könsmogen, eller
              Könsmogen blir de väl inte heller förrän de närmar sig tre månader och han är 1½ månad.
              I en del guppystammar blir hanarna könsmogna tidigt, redan vid en månads ålder ibland. De behöver inte ha fått den minsta färg ens. Men det varierar....vid två månaders ålder borde däremot (nästan) alla hanarna ha blivit könsmogna, honorna däremot tar längre tid på sig. Men visst krävs det att gonopodiet bildats helt innan de kan para sig.....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #22
                Ursprungligen postat av M B
                Det är säkert till hundra procent vad jag vet. Professionella odlare gör en första sortering redan vid ungefär tre veckors ålder.
                Jag med! Ibland testar jag att börja sortera redan vid två veckors ålder, men det är knepigt....och det är bara ibland jag bekymrar mig om att separera yngel; t.ex. när det är en viss stam jag vill ha obefruktade honor från för att avla vidare på. Så är dock inte fallet nu.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                Arbetssätt...