Guppys...hur har ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miacaliza
    • April 2008
    • 39

    Guppys...hur har ni?

    Hej!

    Jag är på G att starta upp ett akvarium på ca 60 l där jag tänkte ha guppy.
    Nu finns det ju otroligt många fina färger på guppyhanarna, hur har ni?
    Har ni alla hanar i samma färg eller har ni en mix av flera?
    Har ni honor och hanar tillsammans eller har ni två akvarium med honor i det ena och hanar i det andra? Jag tänker i och med att dom ynglar av sig en del.
    Blir hanarna att må dåligt om dom inte har honor i sitt akvarium?
    Hur många guppys kan jag ha i ett 60 l?
    Jag tänkte också ha några otocinclus, typ 5 st, och några corydoras kanske 4-5 st. Några synpunkter på det?
    Vill dyka ner i akvariet
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tycker inte du ska börja med så många Guppy eftersom de blir fler
    Jag hade börjat med en hane och två-tre honor.

    Corydoras hade jag haft 6-7st och ca 6st otocinclus oxå

    Hur jag har mina Guppy
    Jag har (väldigt färgglada) honor och yngel i ett akvarium och en snakeskinhane i ett annat akvarium. De gick ihop innan, men skiljde på dom nu så ynglandet ska upphöra innan sommaren eftersom vi ska flytta då.
    När ynglen blir könsmogna tänker jag flytta yngelhanarna över till den andre hanen.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • miacaliza
      • April 2008
      • 39

      #3
      Hur tidigt kan man se skillnad på hanar och honor? Blir honorna att se ut som sin mamma och hanarna som sin pappa, eller?
      Vill dyka ner i akvariet

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ca. 3mån. och färgen kan nog variera en del Kanske mormor var helsvart och farfar snakeskin och ynglet blir svart snakeskin, ja du förstår principen
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Ciwa
          • March 2008
          • 120

          #5
          Jag mixar mina hanar, jag tar lite olika, det kan vara lite kul med olika.
          / C i w a.
          s i m m a l u n g t .

          Kommentar

          • Ciwa
            • March 2008
            • 120

            #6
            Jag har ett 54 liters, där i hade jag 17 fiskar totalt, (platys och guppys), inga problem överhuvudtaget.
            / C i w a.
            s i m m a l u n g t .

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              liten varning med guppys.

              om man inte har någon annan fisk som plockar yngel, så finns det en klar risk att man
              efter 3-5 månader har typ 150 st småttingar som simmar runt i karet.

              de sista 3 dagarna har jag ur mitt 61 liters håvat upp lite mer 90 st guppys med varierande storlekar. Och då hade jag ända tatt livet av kanske 30% för en vecka sedan.

              närmaste dagarna skall jag börja håva upp ett gäng med platys.....kanske 20-25 st i varierande storlek.....

              det var tråååååångt, och ganska jobbigt att hålla ordning på vattenvärdena....
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Hehehehe. Själv så kämpar man med alla ancistrusmalarna som bara vill bli fler och fler!
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Ciwa
                  • March 2008
                  • 120

                  #9
                  Dock nu har jag 3 guppys och 4 platys, en gebbiceps och 7-8 yngel, x)
                  / C i w a.
                  s i m m a l u n g t .

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    #10
                    Håller med kensa....jag gjorde då misstaget med att köpa alldeles för många guppys (3 hanar och 6 honor). Har fullt med yngel!!! Sjukt kul men tillslut kan det gå lite överstyr. Sätt ner en mindre gurami så smaskar han i sig några om du får för stora problem :P
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • M B
                      • December 2007
                      • 152

                      #11
                      Ursprungligen postat av miacaliza
                      Hej!

                      Jag är på G att starta upp ett akvarium på ca 60 l där jag tänkte ha guppy.
                      Nu finns det ju otroligt många fina färger på guppyhanarna, hur har ni?
                      Har ni alla hanar i samma färg eller har ni en mix av flera?
                      Har ni honor och hanar tillsammans eller har ni två akvarium med honor i det ena och hanar i det andra? Jag tänker i och med att dom ynglar av sig en del.
                      Blir hanarna att må dåligt om dom inte har honor i sitt akvarium?
                      Hur många guppys kan jag ha i ett 60 l?
                      Jag tänkte också ha några otocinclus, typ 5 st, och några corydoras kanske 4-5 st. Några synpunkter på det?

                      Hej!

                      Jag har en sorts guppy i varje akvarium eftersom jag vill behålla de färgerna/naturformerna som de är. Blandar man blir det olikfärgade individer. Däremot har jag hanar, honor och yngel i samma kar. Honorna har s.k. förrådsbefruktning som innebär att de kan föda flera kullar utan några hanar närvarande så att ha dem i separata kar för att förhindra yngel är inte så verksamt.

                      Du märker när det inte blir fler guppy. När man har dem på begränsad yta så brukar det inte bli fler och fler i all oändlighet utan förökningen avstannar och många yngel dör av näringsbrist om man inte efterhand fångar ut och säljer/ger bort fisk. Det kan också bli problem med sjukdomar eftersom det blir en ökad stress med väldigt mycket fisk.

                      Har du fler andra fiskar i akvariet innebär det att belastningen på karet blir större och antalet guppy mindre. Annars är det inga problem att hålla dem tillsammans.
                      Mikael
                      www.poecilia.org

                      Kommentar

                      • M B
                        • December 2007
                        • 152

                        #12
                        Ursprungligen postat av miacaliza
                        Hur tidigt kan man se skillnad på hanar och honor? Blir honorna att se ut som sin mamma och hanarna som sin pappa, eller?
                        Man kan faktiskt se skillnad på hane och hona innan könsmognad. Om de är välmatade syns begynnelsen till dräktighetsfläcken redan efter ett par veckor på honorna och hanarna har inte det.
                        Mikael
                        www.poecilia.org

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av M B
                          Man kan faktiskt se skillnad på hane och hona innan könsmognad. Om de är välmatade syns begynnelsen till dräktighetsfläcken redan efter ett par veckor på honorna och hanarna har inte det.
                          Tack för den informationen Det visste jag inte

                          Hur säkert är det ? Mina äldsta yngel är 1½ mån och jag har tänkt jusst på det. Har nämligen sett att vissa yngel har dräktighetsfläck
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Nina82
                            Tycker inte du ska börja med så många Guppy eftersom de blir fler
                            Jag hade börjat med en hane och två-tre honor.

                            Corydoras hade jag haft 6-7st och ca 6st otocinclus oxå

                            Hur jag har mina Guppy
                            Jag har (väldigt färgglada) honor och yngel i ett akvarium och en snakeskinhane i ett annat akvarium. De gick ihop innan, men skiljde på dom nu så ynglandet ska upphöra innan sommaren eftersom vi ska flytta då.
                            När ynglen blir könsmogna tänker jag flytta yngelhanarna över till den andre hanen.
                            Risken är VÄLDIGT stor att du har gjort det i onödan, man kan inte garantera att ynglandet upphör, och är man inte VÄLDIGT noga och fångar ut nya hanar innan de blivit könsmogna så hinner någon liten unghane para sig med ALLA honorna och sedan är det ändå kört....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Mer info i denna tråd:http://www.zoopet.com/forum/showthre...hlight=H%E5rda
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...