Yngel har blivit av med stjärtfenan :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taiyo
    • February 2008
    • 99

    Yngel har blivit av med stjärtfenan :(

    Jag upptäckte idag att ett av våra svärdbäraryngel i yngelkassen har blivit av med stjärtfenan!! Har ingen aning om hur detta gått till, men nu måste jag fråga, när de är ca 1 mån gamla, kan fenor växa ut igen eller ska vi avliva honom/henne?
    Nybörjare med 300L
  • taiyo
    • February 2008
    • 99

    #2
    Ynglet dog bara nån timme efter att jag upptäckte detta... stackars liten.
    Nybörjare med 300L

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Beklagar
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • M B
        • December 2007
        • 152

        #4
        Ursprungligen postat av taiyo
        Jag upptäckte idag att ett av våra svärdbäraryngel i yngelkassen har blivit av med stjärtfenan!! Har ingen aning om hur detta gått till, men nu måste jag fråga, när de är ca 1 mån gamla, kan fenor växa ut igen eller ska vi avliva honom/henne?
        Är födkassen i modell extra small? Det är tyvärr lätt att det uppstår en stressituation och det får som följd att yngel blir sjuka (ev. fenröta här då). Separat kar eller tjocka täta växtsnår som skydd för ynglen är ett tips.
        Mikael
        www.poecilia.org

        Kommentar

        • taiyo
          • February 2008
          • 99

          #5
          Nej, det är en vanlig födokasse...och inte många yngel i nu heller. Jag tror det har hänt nån sorts olycka. Men om det nu skulle varit fenröta, hur skulle man se det på ett litet yngel? Det såg verkligen ut som att fenan bara gått av, på nått sätt. (tänkte att den kanske fastnat i nån springa där eller nåt, eller nån annan som har bitit av...?)
          Nybörjare med 300L

          Kommentar

          • taiyo
            • February 2008
            • 99

            #6
            Alltså... hittade precis ett till yngel som hade pytteliten stjärtfena. Det måste ju vara nåt fel!! Vi tog bort det... Men nu undrar jag bara, om det är fenröta eller nåt liknande, hur smittsamt är det?? Ska vi bara hålla koll på resten av ynglen och de andra fiskarna, nu när vi tagit bort det sjuka, eller måste man behandla på nåt sätt? Vad tror ni? Vi tänkte släppa ut ynglen men nu är det ju samtidigt lättare att hålla koll på dem när de är i yngelkassen...
            Nybörjare med 300L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Jag tror på stress och att du snart förlorar alla yngel om de inte snabbt får mer utrymme och lugn och ro att återhämta sig. Detta är ett av grundproblemen med födkassar/yngelburar: ynglen sressas lätt och drabbas av sjukdomar.
              UNDVIK att använda yngelkasse med andra ord, gör istället som M B sade: separat kar med mycket växter, bra filtrering, täta små utfodringar, täta vattenbyten tills ynglen blivit så stora att de kan flytta tillbaka till de vuxna fiskarna utan risk.

              En liten undring från mig: Varför använde du yngelkasse till att börja med? Har du glupska fiskar i akvariet? Ville du spara ALLA ynglen? Om det nu går "illa" med dina nuvarande yngel så kommer det snart ett nytt tillfälle när som helst....de flesta levandefödare föder ju som bekant en ny kull ungefär en gång i månaden....lycka till!
              Senast redigerad av tummen; 17 April 2008, 20:53.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • taiyo
                • February 2008
                • 99

                #8
                Ja, vi ska nog släppa ut dem. Tror du att det är stor risk för de övriga fiskarna att smittas? Nu ser ju alla yngel fina ut, men man vet ju aldrig...

                Att vi använde födokasse var att det var ju de allra första ynglen vi fick så det är klart man ville rädda dem. Vi hade fått yngel 2 tim efter vi skaffade de allra första fiskarna men de blev ju snabbt uppätna. (svärdbärare)
                Men hädanefter kommer vi nog inte att använda födokasse eftersom vi nu har fått uppleva det där med yngel försat gången! Nu finns även lite fler växter osv, och nej vi vill ju inte ha ALLA yngel. Jag har tänkt att vi borde släppa ut dem men min sambo är så rädd om dem att han gärna ville att de skulle få vara kvar ett tag till... men imorgon får de nog bli fria!

                Vi har nu sett nya små miniyngel i akvariet så det kommer visst lite nytt då och då! Men då kan ju naturen få ha sin gång.

                Det jag mest undrar över nu är som sagt, om de andra fiskarna riskerar att bli smittade eller om vi bara kan avvakta och släppa ut resten av ynglen, som ju ändå ser friska ut nu.
                Nybörjare med 300L

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av taiyo
                  Ja, vi ska nog släppa ut dem. Tror du att det är stor risk för de övriga fiskarna att smittas? Nu ser ju alla yngel fina ut, men man vet ju aldrig...

                  Att vi använde födokasse var att det var ju de allra första ynglen vi fick så det är klart man ville rädda dem. Vi hade fått yngel 2 tim efter vi skaffade de allra första fiskarna men de blev ju snabbt uppätna. (svärdbärare)
                  Men hädanefter kommer vi nog inte att använda födokasse eftersom vi nu har fått uppleva det där med yngel försat gången! Nu finns även lite fler växter osv, och nej vi vill ju inte ha ALLA yngel. Jag har tänkt att vi borde släppa ut dem men min sambo är så rädd om dem att han gärna ville att de skulle få vara kvar ett tag till... men imorgon får de nog bli fria!

                  Vi har nu sett nya små miniyngel i akvariet så det kommer visst lite nytt då och då! Men då kan ju naturen få ha sin gång.

                  Det jag mest undrar över nu är som sagt, om de andra fiskarna riskerar att bli smittade eller om vi bara kan avvakta och släppa ut resten av ynglen, som ju ändå ser friska ut nu.
                  Det går nog bra bara ynglen slipper stressen som det innebär att ha för liten yta när de blivit större. Det verkar finnas två typer av "fenröta", dels riktig fenröta, som oftast tar livet av alla fiskar av samma art i ett akvarium, dels den typ ni drabbats av, som mera är en konsekvens av stress än bakterier, men verkar de fortfarande bli sjuka om några dagar så bör ni nog ändå köra en kur med någon medicin mot bakterier. Hoppas ni slipper medicinera, lycka till!
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • taiyo
                    • February 2008
                    • 99

                    #10
                    Ok, tack så mycket! Det känns ju lite bättre då, de kanske slipper bli sjuka om de blir fria nu. Tack!
                    Nybörjare med 300L

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av taiyo
                      Ok, tack så mycket! Det känns ju lite bättre då, de kanske slipper bli sjuka om de blir fria nu. Tack!
                      Byt kanske 10-20 liter vatten varje dag närmaste veckan så kommer de må ÄNNU bättre!
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Ciwa
                        • March 2008
                        • 120

                        #12
                        Yngel är vanligtvis väldigt "hemska" med varandra, det är bara 20% av en kull som överlever.
                        / C i w a.
                        s i m m a l u n g t .

                        Kommentar

                        • Vic
                          • November 2006
                          • 1533

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ciwa
                          Yngel är vanligtvis väldigt "hemska" med varandra, det är bara 20% av en kull som överlever.
                          Guppy yngel?
                          Har jag aldrig sett eller hört talas om..
                          Mvh Viktor


                          Apistogramma för hela slanten!

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Vic
                            Guppy yngel?
                            Har jag aldrig sett eller hört talas om..
                            Inte jag heller! Om det bara är en på fem som överlever så har det med största sannolikhet andra orsaker.....Ciwa får nog utveckla detta lite grann.....
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            Arbetssätt...