Varför ni ska välja moskitofisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Varför ni ska välja moskitofisk

    Här är beskrivningen av en lite mer ovanligare akvariefisk. åtminstone tycker jag det då

    Nr.3 Moskitofisk (Gambusia affinis) Familj: Poeciliidae (ungfödande tandkarp)

    Dessa små ungfödare är relativt problemfria i ett akvarium som håller bra vattenkvalitet. Det innebär att man inte glömmer vattenbyten och att filtret fungerar effektivt. Du måste ge dem varierande foder eftersom de inte överlever på bara flingor. Hanarna är lätta att känna igen på deras mindre storlek, starkare färg och gonopodium (penis). Honorna är blekare med grå- eller silverfärgade kroppar. I vilt tillstånd kan de förekomma på många olika ställen, men hålls bäst i fångenskap i mitten av den rekommenderade temperaturskalan. Precis som guppyn har dessa fiskar använts i försök att hålla nere spridningen av myggor som bär på malaria.

    Ideala förhållanden:
    Vatten: Neutralt, något hårt
    Temperatur: 20-28 C grader
    Föda: Mycket små levande eller frusna vattenlevande ryggradslösa djur som daphnier och mygglarver. Flingfoder.
    Minsta antal i akvariet: ett par
    Minsta storlek på akvariet: 45cm
    Vattenregion: Melersta till övre

    Odling:
    Moskitofiskar är inte lätta att odla, så bli inte besviken om du inte får se några yngel i ditt akvarium. För att uppmuntra lek ska du plocka ut en könsmogen hona och sätta henne tillsammans med flera hanar. Stabilisera vattentemperaturen till 20-24 C grader och lägg i några flytväxter. Växterna fungerar som ett slags skydd mot de glupska föräldrarna.
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Häftigt, inte en vanlig fisk som sagt Varifrån kommer faktan? Är det egna erfarenheter eller har du en källa du kan hänvisa till? Får du alla dina beskrivningar från samma källa eller är det personlig erfarenhet för hela slanten?
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Är det de här man har satt ut här och var i världen för att minska myggplågan?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Är det de här man har satt ut här och var i världen för att minska myggplågan?
        Ja det är en av de fiskarter som man har använt i myggbekämpning. Ursprungligen kommer den från USA och Mexico.
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • XenOn
          • March 2008
          • 1008

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Ja det är en av de fiskarter som man har använt i myggbekämpning. Ursprungligen kommer den från USA och Mexico.
          http://www.fishbase.se/Country/Count...esName=affinis
          Stämmer helt Guy Palm
          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            #6
            Ursprungligen postat av heljis
            Häftigt, inte en vanlig fisk som sagt Varifrån kommer faktan? Är det egna erfarenheter eller har du en källa du kan hänvisa till? Får du alla dina beskrivningar från samma källa eller är det personlig erfarenhet för hela slanten?
            Jag är påläst
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Det är den där som släppts ut över hela jorden, ja. Den och guppy, och guppy slutade man med rätt snart eftersom de var för små för att vara effektiva mygglarvs-predatorer. Så mest spridd är Gambusia.

              De har stora problem med den i Australien, den konkurrerar ut de inhemska regnbågsfiskarna så när Gambusia spridit sig till ett flodsystem försvinner regnbågarna. Den är dessutom både svårbekämpad och svår att hindra att sprida sig.

              En australisk akvarist klagade över att den dessutom är så tråkigt färgad. Om man nu ändå skulle släppa ut en besvärlig utländsk art kunde man väl i alla fall ha valt svärdbärare eller vilken art som helst som inte bara var enfärgat beige, tyckte han...
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • XenOn
                • March 2008
                • 1008

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Det är den där som släppts ut över hela jorden, ja. Den och guppy, och guppy slutade man med rätt snart eftersom de var för små för att vara effektiva mygglarvs-predatorer. Så mest spridd är Gambusia.

                De har stora problem med den i Australien, den konkurrerar ut de inhemska regnbågsfiskarna så när Gambusia spridit sig till ett flodsystem försvinner regnbågarna. Den är dessutom både svårbekämpad och svår att hindra att sprida sig.

                En australisk akvarist klagade över att den dessutom är så tråkigt färgad. Om man nu ändå skulle släppa ut en besvärlig utländsk art kunde man väl i alla fall ha valt svärdbärare eller vilken art som helst som inte bara var enfärgat beige, tyckte han...
                Intressant information Vad jag har har det gått ganska bra med bekämpandet av myggorna. Hade tydligen fel
                Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av XenOn
                  Här är beskrivningen av en lite mer ovanligare akvariefisk. åtminstone tycker jag det då

                  Nr.3 Moskitofisk (Gambusia affinis) Familj: Poeciliidae (ungfödande tandkarp)

                  Dessa små ungfödare är relativt problemfria i ett akvarium som håller bra vattenkvalitet. Det innebär att man inte glömmer vattenbyten och att filtret fungerar effektivt. Du måste ge dem varierande foder eftersom de inte överlever på bara flingor. Hanarna är lätta att känna igen på deras mindre storlek, starkare färg och gonopodium (penis). Honorna är blekare med grå- eller silverfärgade kroppar. I vilt tillstånd kan de förekomma på många olika ställen, men hålls bäst i fångenskap i mitten av den rekommenderade temperaturskalan. Precis som guppyn har dessa fiskar använts i försök att hålla nere spridningen av myggor som bär på malaria.

                  Ideala förhållanden:
                  Vatten: Neutralt, något hårt
                  Temperatur: 20-28 C grader
                  Föda: Mycket små levande eller frusna vattenlevande ryggradslösa djur som daphnier och mygglarver. Flingfoder.
                  Minsta antal i akvariet: ett par
                  Minsta storlek på akvariet: 45cm
                  Vattenregion: Melersta till övre

                  Odling:
                  Moskitofiskar är inte lätta att odla, så bli inte besviken om du inte får se några yngel i ditt akvarium. För att uppmuntra lek ska du plocka ut en könsmogen hona och sätta henne tillsammans med flera hanar. Stabilisera vattentemperaturen till 20-24 C grader och lägg i några flytväxter. Växterna fungerar som ett slags skydd mot de glupska föräldrarna.
                  Det här låter "stulet", redovisa KÄLLAN är du snäll. Dessutom finns denna information i ARTBESKRIVNINGARNA redan, varför inte helt enkalt länka dit så hade du sparat en massa jobb?

                  EDIT: just denna art FINNS faktiskt inte där, men väl på säkert tusen andra hemsidor.....länka dit istället!
                  Senast redigerad av tummen; 17 April 2008, 22:07.
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • heljis

                    • June 2003
                    • 1150

                    #10
                    Ursprungligen postat av tummen
                    Det här låter "stulet", redovisa KÄLLAN är du snäll. Dessutom finns denna information i ARTBESKRIVNINGARNA redan, varför inte helt enkalt länka dit så hade du sparat en massa jobb?

                    EDIT: just denna art FINNS faktiskt inte där, men väl på säkert tusen andra hemsidor.....länka dit istället!
                    Hehe, om den inte finns är det ju alltid bra. Men jag skulle också vilja veta källa, hur ska jag annars kunna veta om jag ska kunna lita på informationen?
                    Martin Heljedal

                    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Det här låter "stulet", redovisa KÄLLAN är du snäll. Dessutom finns denna information i ARTBESKRIVNINGARNA redan, varför inte helt enkalt länka dit så hade du sparat en massa jobb?

                      EDIT: just denna art FINNS faktiskt inte där, men väl på säkert tusen andra hemsidor.....länka dit istället!
                      Näh, precis...om du inte kollar dina egna "källor", varför är du då så snabb med att gnälla på andra...?
                      Lägg av med neggandet och låt forumet vara fritt. Med det tankesättet, så varför skall artbeskrivningarna ens vara på zoopet....de finns ju på andra ställen också...?
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • XenOn
                        • March 2008
                        • 1008

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Det här låter "stulet", redovisa KÄLLAN är du snäll. Dessutom finns denna information i ARTBESKRIVNINGARNA redan, varför inte helt enkalt länka dit så hade du sparat en massa jobb?

                        EDIT: just denna art FINNS faktiskt inte där, men väl på säkert tusen andra hemsidor.....länka dit istället!
                        Jag kanske var på gott humör när jag kom hem från skolan...därför skrev jag till er för att vara snäll. Men nu när man läser ditt onödiga inlägg så blir man genast på dåligt humör igen. Jag vet inte vad källan är, kan det bara i huvudet. Läste det någonstans för länge länge sedan. Varför tror du det är stulet? Är det bara för jag använder ett så korrekt svenskt språk så att tummen trillar baklänges?
                        Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av XenOn
                          Jag kanske var på gott humör när jag kom hem från skolan...därför skrev jag till er för att vara snäll. Men nu när man läser ditt onödiga inlägg så blir man genast på dåligt humör igen. Jag vet inte vad källan är, kan det bara i huvudet. Läste det någonstans för länge länge sedan. Varför tror du det är stulet? Är det bara för jag använder ett så korrekt svenskt språk så att tummen trillar baklänges?
                          Hela sättet att skriva liknar ett citat så mycket att jag lutar åt att du skrivit av någonstans ifrån. Jag har några olika böcker med olika upplägg, men det kunde i princip ha kommit från vilken av dessa som helst. Att du skulle ha kunnat memorera hela det stycket utan att komma ihåg var det kommer ifrån verkar osannolikt.
                          Synd att du tar illa upp för att jag inte tror dig, men du HAR faktiskt lagt upp 4 olika artbeskrivningar som alla ser stulna ut, så varifrån kommer de?
                          Vill också tilllägga att ditt språk i de vanliga inläggen och i "artbeskrivningen" inte överensstämmer.....
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Ursprungligen postat av XenOn
                            Jag kanske var på gott humör när jag kom hem från skolan...därför skrev jag till er för att vara snäll. Men nu när man läser ditt onödiga inlägg så blir man genast på dåligt humör igen. Jag vet inte vad källan är, kan det bara i huvudet. Läste det någonstans för länge länge sedan. Varför tror du det är stulet? Är det bara för jag använder ett så korrekt svenskt språk så att tummen trillar baklänges?
                            En sak skall man veta....det finns alltid någon som är missnöjd med något. Bry dig inte om det, utan bry dig istället om oss andra som tyckte det var intressant att få veta något om moskitofisken!
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av heljis
                              Hehe, om den inte finns är det ju alltid bra. Men jag skulle också vilja veta källa, hur ska jag annars kunna veta om jag ska kunna lita på informationen?
                              Eftersom jag läst liknande artbeskrivningar förut så kan jag gå i god för att informationen i stort sett är korrekt.....men jag vill ändå veta var han "stulit"/kopierat det. Det är inget fel med att citera, men man skall ange källan.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...