Varör ni ska välja svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Varör ni ska välja svärdbärare

    Efter en del tvekan beslutade jag mig för att fortsätta min faktaserie om levande födare.

    Nr.2 Svärdbärare (Xiphophorus helleri) Familj: Poeciliidae (ungfödande tandkarp)

    Svärdbärare är en stöttepelare inom akvariehobbyn. De har odlats för att utveckla nya färger och fenformationer, men den röda svärdbäraren är fortfarande populärast. På en fisk av god kvalitet är färgen rikt blodröd och hanen utvecklar inte sitt svärd förrän han är ganska stor. Undvik att köpa små fiskar som redan visar sitt svärd eftersom de inte kommer att bli några bra exemplar att odla vidare på. Du kan skilja könen genom att titta efter hanens gonopodium (penis). Det finns många färgvarianter som t.ex. röd,svart,grön,halvsvart,wagtail (röd med svart stjärt),albino och lyrstjärt. De här aktiva fidkarna behöver mycket utrymme att simma på, så plantera växterna längs med sidorna och bakre delen av akvariet. Ynglen behöver också mycket utrymme för att växa, undvik därför att ha för många växter i akvariet. De småäter alger och söndersmulat flingfoder.

    Ideala förhållanden:
    Vatten: Neutralt, något hårt
    Temperatur: 21-28 C grader
    Föda: Små levande eller frusna vattenlevande ryggradslösa djur som daphnier och mygglarver (röda, svarta, vita). Grönfoder. Flingfoder.
    Minsta antal i akvariet: Ett par
    Minsta storlek på akvariet: 90 cm
    Vattenregion: Mellersta till övre

    Odling:
    Svärdbärare leker gärna och kan få kullar med upp till 80 yngel. Många av dem kan överleva i ett sällskapsakvarium, under förutsättning att det finns växter där ynglen kan gömma sig. Där får inte heller finnas fiskar som är stora nog att äta upp dem.
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Tycker det är kul att någon skriver lite mera än vad som står i artbeskrivningarna härinne om fiskarna. Fortsätt gärna.

    Fast jag tycker nog också att felskrivningarna bör rättas till. Det är synd att lägga ner jobb på att skriva något sådant här, medan texten skäms lite av uppenbara typos. Ett tips är att använda senaste versionen av Firefox som har en inbyggd rättstavare. Man ser var fingrarna sluntit i den.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Tycker det är kul att någon skriver lite mera än vad som står i artbeskrivningarna härinne om fiskarna. Fortsätt gärna.

      Fast jag tycker nog också att felskrivningarna bör rättas till. Det är synd att lägga ner jobb på att skriva något sådant här, medan texten skäms lite av uppenbara typos. Ett tips är att använda senaste versionen av Firefox som har en inbyggd rättstavare. Man ser var fingrarna sluntit i den.
      Hehe ja jag är lite slarvig av mig ibland Guppy beskrivningen blev bättre dock.
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det går att ändra i efterhand, också...det får jag göra allt som oftast.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Bra inlägg Xenon!
          Stå på dig!!

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            #6
            Ursprungligen postat av NIC
            Bra inlägg Xenon!
            Stå på dig!!
            I will
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • Anna_mvb
              • September 2007
              • 436

              #7
              Jag kan tilllägga att mina håller sig överallt i akvariet, lika ofta i nedre delen som i den övre.

              Att skilja könen kan vara svårt i början, som XenOn skriver, hanarna utvecklar ”svärdet” ganska sent, den kan börja synas när de är ca 4-5 månader gamla. Strax innan ser man ändring av deras analfena. Men man kan upptäcka små hanar då den största börjar jaga de ganska tidigt. Han vet.

              Ang. maten så vill de ha mycket grönt. Extra tabletter eller olika grönsaker är bra att ge de då och då.

              Mina vill ha vatten åt det alkaiska, då förökar de sig hela tiden. Min bror har haft många i sitt kar där pH var 7 eller strax under och då blev det inga yngel. Han har svärdbärare, neontetror och små corydoras samt mycket växtligheter. Så de var nog inte uppätna plus att han har aldrig upptäckt att honan blev på tjocken.

              Jag har inga stora fiskar som kan äta upp yngel eller som uppfattas som deras naturliga fiender (föräldrarna äter upp sina små utan problem med) och därför tror jag att mina svärdbärare föder få men ganska stora bebisar. Då har de inte plats i de övigas mun heller.

              Kommentar

              • M B
                • December 2007
                • 152

                #8
                Ursprungligen postat av Anna_mvb
                Jag kan tilllägga att mina håller sig överallt i akvariet, lika ofta i nedre delen som i den övre.

                Ang. maten så vill de ha mycket grönt. Extra tabletter eller olika grönsaker är bra att ge de då och då.

                Mina vill ha vatten åt det alkaiska, då förökar de sig hela tiden. Min bror har haft många i sitt kar där pH var 7 eller strax under och då blev det inga yngel. Han har svärdbärare, neontetror och små corydoras samt mycket växtligheter. Så de var nog inte uppätna plus att han har aldrig upptäckt att honan blev på tjocken.
                Jag tycker mina håller sig mestadels i de nedre och mittersta regionerna i akvariet. Det är bara när det vankas mat (eller när de tror att de ska få mat) som de tillbringar mer tid uppe vid ytan.

                Grönfoder i all ära, jag slår ett slag för mycket animaliskt foder till svärdbärare då de lever på mycket insektslarver i naturen. Omväxling är givetvis bra.

                Mina svärdbärare trivs bra och förökar sig bra i neutralt och mjukt vatten. Även om de kommer från områden som ofta är alkaliska och där vattnet är hårt verkar de ha väldigt lätt att anpassa sig. Temperaturmässigt vill de däremot gärna ha lite kallare vatten än normalt för att trivas riktigt bra, 24 grader och där omkring.
                Mikael
                www.poecilia.org

                Kommentar

                • M B
                  • December 2007
                  • 152

                  #9
                  Ursprungligen postat av XenOn
                  Efter en del tvekan beslutade jag mig för att fortsätta min faktaserie om levande födare.

                  Nr.2 Svärdbärare (Xiphophorus helleri) Familj: Poeciliidae (ungfödande tandkarp)

                  Svärdbärare är en stöttepelare inom akvariehobbyn. De har odlats för att utveckla nya färger och fenformationer, men den röda svärdbäraren är fortfarande populärast. På en fisk av god kvalitet är färgen rikt blodröd och hanen utvecklar inte sitt svärd förrän han är ganska stor. Undvik att köpa små fiskar som redan visar sitt svärd eftersom de inte kommer att bli några bra exemplar att odla vidare på. Du kan skilja könen genom att titta efter hanens gonopodium (penis). Det finns många färgvarianter som t.ex. röd,svart,grön,halvsvart,wagtail (röd med svart stjärt),albino och lyrstjärt. De här aktiva fidkarna behöver mycket utrymme att simma på, så plantera växterna längs med sidorna och bakre delen av akvariet. Ynglen behöver också mycket utrymme för att växa, undvik därför att ha för många växter i akvariet. De småäter alger och söndersmulat flingfoder.

                  Ideala förhållanden:
                  Vatten: Neutralt, något hårt
                  Temperatur: 21-28 C grader
                  Föda: Små levande eller frusna vattenlevande ryggradslösa djur som daphnier och mygglarver (röda, svarta, vita). Grönfoder. Flingfoder.
                  Minsta antal i akvariet: Ett par
                  Minsta storlek på akvariet: 90 cm
                  Vattenregion: Mellersta till övre

                  Odling:
                  Svärdbärare leker gärna och kan få kullar med upp till 80 yngel. Många av dem kan överleva i ett sällskapsakvarium, under förutsättning att det finns växter där ynglen kan gömma sig. Där får inte heller finnas fiskar som är stora nog att äta upp dem.
                  När det gäller storleken på akvariet till svärdbärare så behöver de relativt stort akvarium för att få plats med sitt omfattande lekbeteende, gärna mycket större än rekommenderad minimilängd. Mina akvarier har däremot en förmåga att växa igen för mycket, vilket är en nackdel när det gäller svärdbärare.
                  Mikael
                  www.poecilia.org

                  Kommentar

                  Arbetssätt...