Guppyyngel, del tvåmiljonersjuttiofem ;-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AllaFiskar
    • September 2007
    • 294

    Guppyyngel, del tvåmiljonersjuttiofem ;-)

    Mina nu två veckor gamla yngel har blivit tillräckligt stora för att man ska kunna urskilja särdrag hos dem. De flesta har rak rygg och ser helt "normala" ut, men så finns det de som fick mig att se ut som ett frågetecken.

    Några har en ryggrad som böjer sig nedåt och andra som böjer sig uppåt i olika grad.
    Jag vet att detta tagits upp på forum förr, men jag fick ingen bild av hur vanligt detta är, och vad det kommer sig av.

    (Jag vet att någon anförde "vanskötsel", men om man bortser från att jag inte har för vana att vansköta mina djur, så har jag varken haft mödrarna eller yglen tillräckligt länge för att orsaka någon större genetisk skada)

    Om man betänker den mängd yngel som kommer ut ur en relativt lite fisk, så förstår man att de måste ligga trångt, kommer det sig av detta, eller är det ett resultat av den hårda avel som i bland omnämns?


    Jag fösökte bifoga en skiss (kan inte fota de små liven) men min "bifoga-funtion" vägrar
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ett yngel av min ~80 Endlersyngel har krökt rygg. Har funderat på att ta bort h*n men det är så lite att det knappt är märkbart så den får leva.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #3
      Vill man bedriva seriös avel får man ta bort alla som avviker på nå´t sätt, det största problemet vid avel brukar ändå vara överbefolkning.....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • AllaFiskar
        • September 2007
        • 294

        #4
        Jag har avlägsnat dessa yngel nu, de flesta redan i samband med att jag startade tråden, tre stycken blev kvar, men när de blivit en månad var det som om stjärten var på något vis förtvinad.
        Den absoluta majoriteten av yngel som fötts, har varit helt "normala"

        Kommentar

        Arbetssätt...