Varför ni ska välja guppy

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Varför ni ska välja guppy

    Tänkte nu i några inlägg berätta för er om olika levandefödare som jag tycker är värda att ha i ett akvarium.

    Nr. 1 Guppy (Poecilia reticulata). Familj: Poeciliidae (ungfödande tandkarp)

    Guppyn är en av de mest populära akvariefiskarna. Den odlas kommersiellt i tusental och därmed har man fått fram alla de varianter som finns idag. De framodlade varianterna kräver högre temperatur än deras släktingar som finns i vilt tillstånd. Se till att du får både hanar och honor när du köper fiskarna. På grund av sina långa, böljande stjärtfenor och sitt färgrika utseende är hanarna favoriterna. Honorna är mindre färgglada - endast deras stjärtfenor och den främre delen av kroppen är färgade - men hanarna behöver något att spela upp sig inför. Eftersom guppyn är väldigt förtjust i mygglarver, så har den inplanterats i vissa tropiska områden. Det gör att man kan kontrollera förökningen av mygg.

    Ideala förhållanden:
    Vatten: Neutralt, hårt
    Temperatur: 18-28 C
    Föda: Flingfoder, gurka, ärtor eller mygglarver
    Minsta antal i akvariet: Ett par
    Minsta storlek på akvariet: 45 cm
    Vattenregion: Mellersta till övre

    Odling:
    Guppyhanarna blir könsmogna vid 3 månaders ålder och honorna tidigare än det. De leker gärna och en fullvuxen hona kan få kullar med upp emot 20-40 yngel. Du märker direkt om en hona är på väg till att föda då den simmar upp och ner längs akvarieglaset för att sedan simma undan bland växterna. Guppyn är levandefödare dvs den föder levande ungar. Ungarna klarar sig direkt efter födseln, men se till att ha ett tätt planterat akvarium så att inte föräldrarna eller andra fiskar äter upp dem.
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Bra info du samlat ihop

    Vill bara säga att mina Guppyhonor är näst intill lika färggranna som hanarna Så det finns fina honor oxå.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      Tack Nina Ville visa att jag också kan saker om fiskar
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • 127bubbel
        • March 2007
        • 1133

        #4
        Ursprungligen postat av XenOn
        Tack Nina Ville visa att jag också kan saker om fiskar
        Guppy är ju den lättaste fisk man kan ha i ett akvarium. Jag har också guppy tillsammans med mina dvärgciklider, så några yngel blir det inte kvar där.

        Vad vill du ha sagt med denna tråden egentligen?

        MVH/Freddan

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Reagerar lite på temperaturen och födan bara. En temperatur under 20 är nog inte att rekomendera. Egentligen över 24 grader. Födan du angivit är ju exempel på vad de kan äta, men det finns en hel del till som de kan äta. Du kanske skulle skrivit "bland annat" eller "tex" där.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            #6
            Ursprungligen postat av 127bubbel
            Guppy är ju den lättaste fisk man kan ha i ett akvarium. Jag har också guppy tillsammans med mina dvärgciklider, så några yngel blir det inte kvar där.

            Vad vill du ha sagt med denna tråden egentligen?

            MVH/Freddan
            Jag vill berätta om guppyn vad annars?
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Reagerar lite på temperaturen och födan bara. En temperatur under 20 är nog inte att rekomendera. Egentligen över 24 grader. Födan du angivit är ju exempel på vad de kan äta, men det finns en hel del till som de kan äta. Du kanske skulle skrivit "bland annat" eller "tex" där.
              Enligt min akvariebok så står det 18-28 grader.
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • 127bubbel
                • March 2007
                • 1133

                #8
                Ursprungligen postat av XenOn
                Jag vill berätta om guppyn vad annars?
                Okej! Men det jag menar är det att alla, som är lite insatta med akvarium kan allt om Guppy, då det är en av dom lättaste fiskarna att ha i ett akvarium.

                MVH/Freddan

                Kommentar

                • XenOn
                  • March 2008
                  • 1008

                  #9
                  Ursprungligen postat av 127bubbel
                  Okej! Men det jag menar är det att alla, som är lite insatta med akvarium kan allt om Guppy, då det är en av dom lättaste fiskarna att ha i ett akvarium.

                  MVH/Freddan
                  Om någon skulle kunna läsa min rubrik så är det här bara det första numret i min levandefödare serie...jag ska skriva fler.
                  Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                  Kommentar

                  • Nina82
                    • January 2008
                    • 6610

                    #10
                    Ursprungligen postat av XenOn
                    Enligt min akvariebok så står det 18-28 grader.
                    Kan tänka mig att vildGuppy skulle kunna klara av den temperaturen men den odlade arten som de flesta har tror jag får svårt att trivas så kallt. Men sen å andra sidan blir ju inte temperaturen mycket kallare än 20-21 grader heller även om man inte har doppvärmare. Rumstemperaturen brukar ju oftast ligga där nånstans.
                    12L 12L 24L 24L 24L 24L
                    38L 54L 54L 63L 450L

                    Kommentar

                    • Lones
                      • February 2008
                      • 223

                      #11
                      jag tycker endlars guppy är finast det kanske blir endlers eller svärdbrare i mitt 170
                      170 L akvarium

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #12
                        Ursprungligen postat av Nina82
                        Reagerar lite på temperaturen och födan bara. En temperatur under 20 är nog inte att rekomendera. Egentligen över 24 grader. Födan du angivit är ju exempel på vad de kan äta, men det finns en hel del till som de kan äta. Du kanske skulle skrivit "bland annat" eller "tex" där.
                        Den temperatur som är skriven är inte helt riktig. Guppy klarar ändå större temperaurgränser. Gäller både vildfångad och odlad. Detta är hämtat från Poecilias information angående guppy.
                        Vandværdier:
                        P reticulata et i en meget tolerant art som kan tilpasse seg de fleste vannkvaliteter. Noen veiledende verdier kan likevel gis.
                        gH: 10-30 °dH
                        pH: 6,5-8,5
                        Temperatur: 16-28 °C
                        Sedan ställer jag mig också frågan vad trådskaparen vill. Visa att han kan skriva av en akvariebok ?
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • XenOn
                          • March 2008
                          • 1008

                          #13
                          Ursprungligen postat av Guy Palm
                          Den temperatur som är skriven är inte helt riktig. Guppy klarar ändå större temperaurgränser. Gäller både vildfångad och odlad. Detta är hämtat från Poecilias information angående guppy.
                          Vandværdier:
                          P reticulata et i en meget tolerant art som kan tilpasse seg de fleste vannkvaliteter. Noen veiledende verdier kan likevel gis.
                          gH: 10-30 °dH
                          pH: 6,5-8,5
                          Temperatur: 16-28 °C
                          Sedan ställer jag mig också frågan vad trådskaparen vill. Visa att han kan skriva av en akvariebok ?
                          ville bara vara snäll och ge lite info. Jgak na lsuta med det här också om ni vill..jag orkar snart inte mer
                          Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                          Kommentar

                          • XenOn
                            • March 2008
                            • 1008

                            #14
                            Ursprungligen postat av Guy Palm
                            Den temperatur som är skriven är inte helt riktig. Guppy klarar ändå större temperaurgränser. Gäller både vildfångad och odlad. Detta är hämtat från Poecilias information angående guppy.
                            Vandværdier:
                            P reticulata et i en meget tolerant art som kan tilpasse seg de fleste vannkvaliteter. Noen veiledende verdier kan likevel gis.
                            gH: 10-30 °dH
                            pH: 6,5-8,5
                            Temperatur: 16-28 °C
                            Sedan ställer jag mig också frågan vad trådskaparen vill. Visa att han kan skriva av en akvariebok ?
                            Jag har inte skrivit av någon bok... lägg ner ditt skit snack Guy Palm och var lite vänligare nästa gång
                            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              #15
                              Man kan ju tro att du skrivit av en bok. Då du nämner det att, det står i din bok att Guppy kan leva mellan 18- 28 grader.

                              Sen finns ju alla artbeskrivningar här på forumet, så det gör inget om du slutar skriva. Men om vill skriva så gör det, men förstår inte meningen med det.

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...