Hur skiljer man hon/han-yngel lättast åt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    Hur skiljer man hon/han-yngel lättast åt?

    Har ett hundratal Endlers Guppyyngel som börjar blir könsmogna om någon månad och undrar hur ni gör när det är dags att skilja honor och hanar åt. Bävar inför den dagen . Stoppar jag ner en håv har jag ungefär hälften i håven. Helt omöjligt att ta ett och ett yngel, eller?
    Har ni något knep ni använder er av?
    Hur gör ni?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L
  • bessa
    • October 2007
    • 266

    #2
    ta ett glas sikta nog aoch var snabb Hehe
    om du vet vilka som är hanar och vilka som är honor så kan du nog ta ett litet (väldigt litet) och jaga rätt på dom och dom vid ytan kan man liksom suga ner i glaset ocm man tar det nära hehe... hoppads att du fattar
    Katt +Fisk = Älskade

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Jo, det är ju en idé. Bättre än håv iaf. Grejen är den att så fort man öppnar luckan har man 30-40 yngel tiggandes vid ytan
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • bessa
        • October 2007
        • 266

        #4
        Hahahaha... ja då kan det ju vara lite svårt =)
        Katt +Fisk = Älskade

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Fånga över ett litet gäng i taget till ett annat akvarium och sortera dem därifrån, fortsätt sedan med ytterligare ett litet gäng osv. Men VARFÖR skall du separera dem? Det verkar vara "onödigt" jobb.
          "glasmetoden" kan nog funka om det är ENSTAKA yngel man skall fånga ut, med större mängder får man nog göra som jag sade.
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Tack för tipset. Vill inte ha fler yngel nu och affären tar inte emot dem förrän de är könsmogna. Har haft den metoden i tanken men fick för mig att det blev en hel del stress för ynglen. Men jag kan inte komma på nåt bättre sätt. Tänkte ev. fånga i håven men inte lyfta den över ytan utan fånga de yngel jag ska ha direkt ur håven i akvariet, om du förstår hur jag menar Lite svårt att förklara
            Tror det blir det minst stressande sättet.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Tack för tipset. Vill inte ha fler yngel nu och affären tar inte emot dem förrän de är könsmogna. Har haft den metoden i tanken men fick för mig att det blev en hel del stress för ynglen. Men jag kan inte komma på nåt bättre sätt. Tänkte ev. fånga i håven men inte lyfta den över ytan utan fånga de yngel jag ska ha direkt ur håven i akvariet, om du förstår hur jag menar Lite svårt att förklara
              Tror det blir det minst stressande sättet.
              Du får väl helt enkelt hitta fler affärer som kan tänka sig att ta emot fiskarna, eller lägga ut en skänkesannons här på z-pet, eller någon annan hemsida. Om affären inte vill ta emot dem förrän de blivit stora så är det väl bara att gilla läget och mata på, separera dem inte för det krävs mycket noga passning för att det inte skall gå fel och en liten hane parar sig med alla honor i akvariet INNAN han färgat ut, det går fortare än man tror...... mycket jobb till ingen nytta alltså.
              Du KAN också använda överskottet som mat i något annat akvarium med glupsk fisk, om du inte har något emot det alltså....scalarer t.ex. äter guppyyngel med stor förtjusning, och växer bra av den kosten också....
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av tummen
                Du KAN också använda överskottet som mat i något annat akvarium med glupsk fisk, om du inte har något emot det alltså....scalarer t.ex. äter guppyyngel med stor förtjusning, och växer bra av den kosten också....
                Har lite svårt för just den biten. Att ta yngel och håva över tar emot Men däremot har tanken funnits att sätta över honan så ynglen blir uppätna direkt, men det tar oxå emot. Ska nog inte ha Endlers Guppy sen. Köpte dom för att man hört att de inte förökar sig lika mycket som vanliga Guppy, men tji fick vi Har haft Vanliga Guppy och Endlers lika länge ungefär och tre Endlershonor har släppt ca. 80 yngel som alla överlevt på ett par månader medans de fyra vanliga har fått 7 yngel som överlevt. Visserligen knaprar de vanliga på sina yngel lite mer men ändå
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                Arbetssätt...