Så blev det små babyn nu då!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nellan
    • April 2008
    • 10

    Så blev det små babyn nu då!

    Igår var jag full av frågor och satte ner ett yngelkar och vad tror ni jag såg nu när jag kom hem?! Joo, små platyyngel! Honan... Hur länge ska den vara i karet med sina yngel? Hur länge "föder" hon? Någon som kan ge mig ett svar. Ska jag släppa ut henne nu direkt med de andra, i akvariet?
    Tack på förhand!!
  • soffan96
    • February 2008
    • 495

    #2
    Ursprungligen postat av Nellan
    Igår var jag full av frågor och satte ner ett yngelkar och vad tror ni jag såg nu när jag kom hem?! Joo, små platyyngel! Honan... Hur länge ska den vara i karet med sina yngel? Hur länge "föder" hon? Någon som kan ge mig ett svar. Ska jag släppa ut henne nu direkt med de andra, i akvariet?
    Tack på förhand!!
    Hur många yngel är det ungefär? Vet du hur länge hon har ynglat?Det brukar ta någon timme eller ibland två. Men så fort hon är färdig så ska du ta upp henne ur yngelkaret så att hon inte börjar käka upp sin avkomma..Det bästa är att ha en stor klutt javamossa som de kan gömma sig i för sin hungriga mamma..
    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

    Kommentar

    • Nellan
      • April 2008
      • 10

      #3
      Ursprungligen postat av soffan96
      Hur många yngel är det ungefär? Vet du hur länge hon har ynglat?Det brukar ta någon timme eller ibland två. Men så fort hon är färdig så ska du ta upp henne ur yngelkaret så att hon inte börjar käka upp sin avkomma..Det bästa är att ha en stor klutt javamossa som de kan gömma sig i för sin hungriga mamma..

      Hejsan Soffan! Det verkar bara vara 5 yngel, jag har ingen aning hur länge hon har ynglat... Kom hem och såg att hon hade ynglat, kom hem för en timma sedan. Så nu lyfte jag ut honan. Hon verkade lycklig över att få komma ut!

      Kommentar

      • soffan96
        • February 2008
        • 495

        #4
        Ursprungligen postat av Nellan
        Hejsan Soffan! Det verkar bara vara 5 yngel, jag har ingen aning hur länge hon har ynglat... Kom hem och såg att hon hade ynglat, kom hem för en timma sedan. Så nu lyfte jag ut honan. Hon verkade lycklig över att få komma ut!
        Det var nog bra att du tog ut henne, annars skulle hon käka upp dina 5 yngel du har kvar. Det har säkert blivit fler men hon har nog ätit upp några av de små liven. Men du ska vara glad över att du fick 5 yngel isället för inga alls eller du kunde ju också ha fått 40 stycken (!!)Grattis till dig och lycka till med de små
        BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
        61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
        Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

        Kommentar

        • Nellan
          • April 2008
          • 10

          #5
          Ursprungligen postat av soffan96
          Det var nog bra att du tog ut henne, annars skulle hon käka upp dina 5 yngel du har kvar. Det har säkert blivit fler men hon har nog ätit upp några av de små liven. Men du ska vara glad över att du fick 5 yngel isället för inga alls eller du kunde ju också ha fått 40 stycken (!!)Grattis till dig och lycka till med de små
          Hej igen Sofie!
          Jaa, jag tänkte att det nog kunde vara smart att ta ut henne, med tanke på att de var så få. Tragiskt att de äter sina egna små! Första gången min platy ynglat, så det var oerhört spännande! Nu får vi se om de överlever. Vet du när de små liven börjar äta?

          Kommentar

          • AllaFiskar
            • September 2007
            • 294

            #6
            De börjar äta omedelbart. Det bästa är om du kan köpa speciellt yngelfoder till dem, som är riktigt finmalet.

            Kommentar

            • Nellan
              • April 2008
              • 10

              #7
              Ursprungligen postat av AllaFiskar
              De börjar äta omedelbart. Det bästa är om du kan köpa speciellt yngelfoder till dem, som är riktigt finmalet.
              Tack! Jag kommer kanske med lite dumma frågor , men jag har ju haft mitt akvarium endast sedan oktober. Kan inte så himla mycket om yngel och så, detta var första kullen. Mycket tacksam för alla svar jag får!

              Kommentar

              • AllaFiskar
                • September 2007
                • 294

                #8
                Finns inga dumma frågor, vad mig anbelangar. Det är i regel dummare att inte fråga när man undrar över något

                Kommentar

                • Lones
                  • February 2008
                  • 223

                  #9
                  Jag tycker du ska köpa Cyklops.De är bra för yngel,om du har javamossa så
                  lägg ner en bit cyklops över java mossan så det sjunker ner till javamossan.Då kan mumsa nere i mossan
                  170 L akvarium

                  Kommentar

                  • soffan96
                    • February 2008
                    • 495

                    #10
                    Själv tycker jag att det är lite dyrt med yngelmat så jag gjorde så här:
                    Jag tog en mortel (en sådan i sten som man kan krossa saker i) och så tog jag lite flingfoder och krossade det. Det blir som mjöl och då är det inte nödvändigta att köpa en liten burk med yngelmat för 40-50 spänn när man kan göra eget

                    Om du undrar vad Cyklops är som Lones sa så är det frysta pytte-pytte-små vattendjur som är perfekt till ynge leftersom de är så små. Men tänk på att bara ge en jääätteliten bit av det, eftersom en hel kub räcker till mer än 1000 yngel och du har ju bara 5.. Det är bara att lägga ner en bit i javamossa, men det går bra utan också. Brukar kosta ca 20-30:-
                    BLOGGEN: www.nyponflicka.devote.se
                    61L med paletter, 310L tomt, Simon min lilla kisse.
                    Jag saknar min älskling, Baloo! Hoppas du har det bra i hamsterhimlen.

                    Kommentar

                    • Lones
                      • February 2008
                      • 223

                      #11
                      Det är bättre att köpa yngelflingor men det går bra att krossa också.Sådan yngelmat man köper innehåller näringsämnen som gör att ynglen växer och blir starka ,Så jag skulle nog köpa cyklops eller köpa yngel mat men om du gör själv så tror jag nog att de växer ändå men då får de kanske inte i sig de bra näringsämnerna
                      170 L akvarium

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Har inget speciellt yngelfoder till mina guppyyngel utan de äter vad som serveras. Däremot tror jag på en varierad kost.
                        Våra får olika sorters flingfoder, sjunktabletter, frusen cyklops, nykläckt artemia och tinad&skalad ärta bla.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • AllaFiskar
                          • September 2007
                          • 294

                          #13
                          Ursprungligen postat av soffan96
                          Själv tycker jag att det är lite dyrt med yngelmat så jag gjorde så här:
                          Jag tog en mortel (en sådan i sten som man kan krossa saker i) och så tog jag lite flingfoder och krossade det. Det blir som mjöl och då är det inte nödvändigta att köpa en liten burk med yngelmat för 40-50 spänn när man kan göra eget
                          Vad jag hört så förstörs näringsämnen i maten genom detta krossande, vilket jag också ägande mig åt i början. Det beror naturligtvis på vad man vill ge sina fiskar. Yngeln kommer inte att dö av det, men alla näringsämnen kommer dem inte till godo heller. Det stämmer att en burk yngelmat kostar 40-50 kronor, men om jag utgår från vad som går åt när jag matar 3-4 gånger om dagen (ger inte mer än att jag ser att det försvinner) så kommer denna burk att räcka åt åtskilliga kullar.
                          Upp till var och en naturligtvis.

                          Kommentar

                          • Nellan
                            • April 2008
                            • 10

                            #14
                            Hej på er alla!
                            Tack för alla svar och goda råd! Jag har upptäckt att det var fler platyyngel är 5, har kommit upp i 11 nu. Jag antar att den andra honan också ynglade av sig, så nu simmar iaf 3 fritt i akvariet. Har köpt javamossa, tack för tipset! Den verkar ju vara verkligen gó att krypa in i. Jag har krossat flingor till de små liven och så ger jag dem räkcocktail, de verkar äta bra. Har även tänkt köpa cyklops, så jag tror nog att de har det rätt bra. Hoppas det iaf!
                            Ska bli intressant att se hur det går för första kullen!!

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Vad kul Lycka till
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...