Yngel?! När?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nellan
    • April 2008
    • 10

    Yngel?! När?!

    Jag är ganska ny på det här med akvarium. Startade mitt i oktober och har endast guppy och platy samt 2 malar. Nu ser ena platyhonan såååå rund ut att jag köpt henne en yngelkorg. Ena hanen är på henne hela tiden, låter henne inte vara ifred, men hon har inte varit särskilt arg på honom. Hon är som ett litet klot och ser lite mörkare ut baktill. Jag undrar hur många dagar jag ska ha henne i kassen? Om inget händer om säg 2 dagar, ska jag ta ut henne då? Hon verkar inte gilla det riktigt, att vara instängd i kassen. Vill ju inte att hon blir för stressad av det heller...
    Någon som har råd till en förväntansfull ägare?
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Ursprungligen postat av Nellan
    Jag är ganska ny på det här med akvarium. Startade mitt i oktober och har endast guppy och platy samt 2 malar. Nu ser ena platyhonan såååå rund ut att jag köpt henne en yngelkorg. Ena hanen är på henne hela tiden, låter henne inte vara ifred, men hon har inte varit särskilt arg på honom. Hon är som ett litet klot och ser lite mörkare ut baktill. Jag undrar hur många dagar jag ska ha henne i kassen? Om inget händer om säg 2 dagar, ska jag ta ut henne då? Hon verkar inte gilla det riktigt, att vara instängd i kassen. Vill ju inte att hon blir för stressad av det heller...
    Någon som har råd till en förväntansfull ägare?
    Välkommer till Zoopet =) Har du mycket växter och så så kommer några yngel att klara sig i själva karet. Är hon jätte fet så låt henne vara tills hon föder tycker jag.. Sen är ju både platy och guppys otroligt bra på att få yngel, så snart är det dax igen

    Lycka till!
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Nellan
      • April 2008
      • 10

      #3
      Hejsan Patrik och tack för svaret!
      Jaa, jag tänkte att jag skulle ha platytjejen i karet tills hon föder, men det tar ju i hjärtat att se henne en aning stressad. Har satt i lite växter och så till henne, men hon vill ju gärna ut... Och hanen cirklar runt kassen hela tiden... =( Hoppas att det blir snart som de små liven kommer, så att hon slipper vara där ensam. Spännande spännande!! =)

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Patriksg menar nog att hon borde få föda i samma akvarium som de andra går i. Har man växter och andra bra gömställen kommer ynglen att överleva i akvariet. Ett par kan bli uppätna men den risken finns ju även om hon föder i yngelkassen. Och som Patriksg skriver kommer där fler om en månad ungefär. Lycka till
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • doppingen
          • April 2008
          • 1079

          #5
          hej heter maria å nykomling här på sidan. startat akvarium på 100 lit 5 febr i år. ska starta upp ett på 250 lit åxo. guppy å platy som ynglat av sig flera ggr samt neontetror lagt ägg som kläcktes till ca 20 små yngel trodde de var svåra eller? nybörjartur? jättekul iallafall har även metallpansarmalar 4 st ancistrusmalar samt gul algätare hej från mig
          MammaMia

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av doppingen
            hej heter maria å nykomling här på sidan. startat akvarium på 100 lit 5 febr i år. ska starta upp ett på 250 lit åxo. guppy å platy som ynglat av sig flera ggr samt neontetror lagt ägg som kläcktes till ca 20 små yngel trodde de var svåra eller? nybörjartur? jättekul iallafall har även metallpansarmalar 4 st ancistrusmalar samt gul algätare hej från mig
            Hej och välkommen till Zoopet Lycka till med dina projekt
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              #7
              Nellan?

              Snälla säg att du heter Nelly i förnamn Älskar det namnet! Välkommen till zoopet
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • Nellan
                • April 2008
                • 10

                #8
                Ursprungligen postat av XenOn
                Snälla säg att du heter Nelly i förnamn Älskar det namnet! Välkommen till zoopet
                Tackar så mycket för välkomnandet!

                Kommentar

                • Nellan
                  • April 2008
                  • 10

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Patriksg menar nog att hon borde få föda i samma akvarium som de andra går i. Har man växter och andra bra gömställen kommer ynglen att överleva i akvariet. Ett par kan bli uppätna men den risken finns ju även om hon föder i yngelkassen. Och som Patriksg skriver kommer där fler om en månad ungefär. Lycka till

                  Hejsan Nina!
                  Och tack för svaret! Jag är så tacksam för alla svar. Jag har verkligen läst igenom alla andra inlägg och så, men när det kommer till en själv, och ens lilla platyhona ska föda, då blir man lite orolig... Ahaa, så ni tycker att jag borde släppa ut henne till de andra? Jag har ju en hel del växter, men vet inte om de är tillräckligt "buskiga", så att de små liven kan gömma sig. Fast det är ju sant, antagligen kommer det väl fler snart igen! Jag avvaktar i ett par dagar till, sen släpper jag nog ut henne. Jag är ju trots allt lite orolig att mina pansarmalar glufsar i sig alla de små...

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ursprungligen postat av doppingen
                    hej heter maria å nykomling här på sidan. startat akvarium på 100 lit 5 febr i år. ska starta upp ett på 250 lit åxo. guppy å platy som ynglat av sig flera ggr samt neontetror lagt ägg som kläcktes till ca 20 små yngel trodde de var svåra eller? nybörjartur? jättekul iallafall har även metallpansarmalar 4 st ancistrusmalar samt gul algätare hej från mig
                    Är du säker på at det var neontetror? De borde inte ha gått alls, det kan inte ha varit ancistrusyngel istället? I början är de inte alls lika föräldrarna, men snart blir de små kopior.
                    Men skulle det verkligen vara neontetrayngel så är det bara att gratulera.....
                    Även om jag tycker det låter otroligt!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nellan
                      Hejsan Nina!
                      Och tack för svaret! Jag är så tacksam för alla svar. Jag har verkligen läst igenom alla andra inlägg och så, men när det kommer till en själv, och ens lilla platyhona ska föda, då blir man lite orolig... Ahaa, så ni tycker att jag borde släppa ut henne till de andra? Jag har ju en hel del växter, men vet inte om de är tillräckligt "buskiga", så att de små liven kan gömma sig. Fast det är ju sant, antagligen kommer det väl fler snart igen! Jag avvaktar i ett par dagar till, sen släpper jag nog ut henne. Jag är ju trots allt lite orolig att mina pansarmalar glufsar i sig alla de små...
                      Pansarmalarna äter inte platyyngel, det kan vara värre med de andra platysarna.....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        #12
                        Ursprungligen postat av tummen
                        Är du säker på at det var neontetror? De borde inte ha gått alls, det kan inte ha varit ancistrusyngel istället? I början är de inte alls lika föräldrarna, men snart blir de små kopior.
                        Men skulle det verkligen vara neontetrayngel så är det bara att gratulera.....
                        Även om jag tycker det låter otroligt!
                        kan så vara om de lägger ägg? hur som helst blev dessa små uppätna förmodar jag då de försvann. men enligt zoobutiken är neoner inte omöjligt då vattnet från egna brunnen är perfekt i alla avseende just för neontetror men tyvärr blev de mat. får plocka upp dom om ev nån mer gång. har mycket växter nu samt tegelsten med hål. ska starta upp mitt stora kar vi hade paronhajar i. det är för många nu.
                        MammaMia

                        Kommentar

                        • Nellan
                          • April 2008
                          • 10

                          #13
                          Oj, oj !! Nu har jag fått en kull till med små platysar! =)
                          Hur roligt som helst! Dessa nykomlingar anlände i helgen,
                          är fler än 6 st. Har inte kunnat räkna dem alla, de är ju så
                          duktiga på att gömma sig. Har ett yngelakvarium för den första
                          kullen och de är 9 stycken, men tänkte låta dessa nykomlingar
                          vara och växa i stora akvariet. Får se om de klarar sig. Skoj är
                          det iaf!
                          Ha det riktigt gött allihopa! =)

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av doppingen
                            kan så vara om de lägger ägg? hur som helst blev dessa små uppätna förmodar jag då de försvann. men enligt zoobutiken är neoner inte omöjligt då vattnet från egna brunnen är perfekt i alla avseende just för neontetror men tyvärr blev de mat. får plocka upp dom om ev nån mer gång. har mycket växter nu samt tegelsten med hål. ska starta upp mitt stora kar vi hade paronhajar i. det är för många nu.
                            Om du har så bra vatten så skall du definitivt testa att odla neoner, det är inte lätt, och ja, de blev med största sannolikhet mat till de andra. Kolla i tetraforumet om du vill veta mer om neontetraodling. Lycka till!
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nellan
                              Oj, oj !! Nu har jag fått en kull till med små platysar! =)
                              Hur roligt som helst! Dessa nykomlingar anlände i helgen,
                              är fler än 6 st. Har inte kunnat räkna dem alla, de är ju så
                              duktiga på att gömma sig. Har ett yngelakvarium för den första
                              kullen och de är 9 stycken, men tänkte låta dessa nykomlingar
                              vara och växa i stora akvariet. Får se om de klarar sig. Skoj är
                              det iaf!
                              Ha det riktigt gött allihopa! =)
                              ...och om senast en månad så är det dags igen!

                              Se till att det finns finsmulat foder så kommer ynglen växa bra, jag brukar mala blandade torrfoder i mortel och hälla i en kryddburk, då är det lätt att mata ynglen med lagom mycket (dvs. lite!) mat varje gång. Lycka till!
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...