Odla mussepigg platys, blanda eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Odla mussepigg platys, blanda eller inte?

    Jag har orangefärgade "vanliga" platyn och sunset färgade mussepigg platyn. Om jag vill ha mussepigg platyn ska jag då endast ha dem separerade från de "vanliga" elller hur blir det om jag blandar dem tillsammans?
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Ursprungligen postat av cikliden2
    Jag har orangefärgade "vanliga" platyn och sunset färgade mussepigg platyn. Om jag vill ha mussepigg platyn ska jag då endast ha dem separerade från de "vanliga" elller hur blir det om jag blandar dem tillsammans?
    Du får ta bort alla som inte är som du vill ha dem. annars kommer du snart få fler och fler varianter i akvariet. Dessutom skall du nog köpa till någon ny hane av samma typ för att i längden garantera dig själv ett bra brett genetiskt material i gruppen. Du KAN kanske korsa in en röd mussepiggplaty då och då för att förstärka den orangea färgen.
    Men allt beror på VAD du vill uppnå, är det bara mussepiggmönstret du är ute efter så kan du ju korsa hejvilt mellan olika mussepiggplatyvarianter och se vad det blir för varianter.
    Senast redigerad av tummen; 04 April 2008, 19:32.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Efter att en platy är parad finns det spermier lagrade i honon som räcker minst 5-6 kullar framåt. Honor som man vill avla på måste alltså isoleras innan dom blir könsmogna! Och sedan para bara med "rätt" hane. Om man vill ha just en sorts yngel.

      Kommentar

      • Sansiken
        • November 2007
        • 47

        #4
        Ursprungligen postat av cikliden2
        Jag har orangefärgade "vanliga" platyn och sunset färgade mussepigg platyn. Om jag vill ha mussepigg platyn ska jag då endast ha dem separerade från de "vanliga" elller hur blir det om jag blandar dem tillsammans?

        Du kan blanda.. min syrra har de ..
        Kraaamaer från Sannis

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Rasblandning är kul!
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...