Redo för isläpp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

    Redo för isläpp?

    Hejj

    Jag har redan lagt ut några st trådar om mina platy yngel som nu är 19 v. De var 8 från början, men 2 st rackare drog iväg i längden och dom andra blev lite matlösa. så nu har 2 st dött (de minsta från början) och 1 är försvunnen? :S

    Jag har alla 5 st i ett ca 10 l godisburk. Två st (de största) växter fint, de andra värkar bara bli mindre och svagare. jag tror att det är dags att flytta de stora till mitt 70 l där mina andra fiskar bor. Jag oroar mig inte för att de andra ska äta upp dem, då ynglerna är ca 2 cm, (min fisk med största gap är min dvärggurami- se mina fiskar i min signatur) men jag tänker INTE låta de dö. De flesta bryr sig inte om ifall några platy yngel dör, men det gör jag för det är mina första yngel. Så jag vill ha svar som är säkra, inte sådär " de kanske dör, eller inte".

    Jag tänker bara såhär, kommer ynglerna att anpassa sig och simma med mina andra platys - 5 st 3 honor 2 hanar - eller kommer de bli jagade, skrämda eller annat så att det kanske dör? jag menar, guramisen kan vara rätt taskig eller eldstjärten att det kanske jagar stackarna tills de dör av typ shock? Jag tänkte ta ynglerna i håver och hålla ner i vattnet, men det får inte hända dem något, för då typ dör jag.

    Så snälla! Hjälp mig! KOmmer det gå bra, kommer de typ simma med de andra platysarna eller de att bli utstötta för att det är för små eller jagade eller nåt?? Kan bifoga bild på ynglerna om ni vill se??

    / Sandra
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.
  • Sannstrom
    • August 2007
    • 211

    #2
    P.S HJÄLP HJÄLP HJÄLP HJÄLP HJÄLP! sNÄLLA! D.S
    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

    Kommentar

    • ize
      • May 2004
      • 612

      #3
      Tror du har ställt lite för höga krav på både svararens säkerhet och snabbhet, det här är ett forum, inte en chat Du vill också ha säkra svar men eftersom vi har med djur att göra så finns det inga absoluta svar. Vill de andra fiskarna äta/jaga dina yngel så gör de det, det är liksom lite svårt att förbjuda dem...

      Ett yngel på 2cm är ett stort yngel, så sannolikheten är stor att den kommer att klara sig fint. Sen om den kommer stressas, det kan ingen garantera men platys brukar vara snälla mot varandra. Det du kan göra är att släppa i den med lampan släckt och sedan låta lampan vara släckt tills imorgon bitti.

      Ett annat alternativ är att mata i ena hörnet samtidigt som du släpper ut ynglen i det andra hörnet. Då blir de vuxna fiskarna lite för upptagna med att äta för att hinna bry sig om nykomlingarna.

      Hade jag varit du hade jag släppt i de 2 största ynglen nu och låtit de andra 3 äta upp sig lite mer i burken innan jag hade släppt ut dem.
      Senast redigerad av ize; 03 April 2008, 18:14.
      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

      Amor vincit omnia

      Kommentar

      • Sannstrom
        • August 2007
        • 211

        #4
        tack. jo, kanske lite för höga krav

        Men jag har just matat med en hel bit frysta röda mygg. så dom är ganska så mätta, är det bättre att släppa i de2 stora nu då? med lampan släckt. Menade du "Ett yngel på 2cm är ett stort yngel, så sannolikheten är stor att den INTE kommer att klara sig fint"
        eller "Ett yngel på 2cm är ett stort yngel, så sannolikheten är stor att den KOMMER att klara sig fint"???
        70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
        Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
        Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

        Kommentar

        • Sannstrom
          • August 2007
          • 211

          #5
          och sen också, om jag ska släppa i ynglerna, ska jag släppa i ett i taget eller båda sammtidigt?
          och om en i taget, ska jag börja med honan eller hanen? tänkte att de andra kanske accepterar en hona snabbare än en hane???
          70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
          Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
          Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #6
            De kommer klara sig fint, om de är 2 cm.. och du kan skicka i båda samtidigt.. platys har inget revirtänkande så de struntar högaktningsfullt i om det kommer en eller flera..

            Om de är så stora att du kan se att de är en hona eller en hane(och 2 cm långa) så är de mer än utsläppsklara, skulle snarare räkna dem som iaf halvvuxna än yngel. Risken är att honan redan är gravid med sin bror (och nej, inavel gör inte så mycket i fiskvärlden)
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • Sannstrom
              • August 2007
              • 211

              #7
              okej. ja, haha det är första kullen så dom är lite sega i utväxten. men jag har 2 st nya från min 2ra kull. de är ca ½ cm och 2 v gammla och jag kan se att båda är honor där. eller? jag kollar på analfenan. Är det inte så man könsbestämmer dem?
              70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
              Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
              Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

              Kommentar

              • ize
                • May 2004
                • 612

                #8
                Jo, man kollar på analfenan men alla yngel ser ut som honor i början Jag vet inte i vilken ålder platynas gonopoder ("snopp") växer ut/omformas, men det är inte så tidigt som 2 veckor iaf.

                Tålamod är en akvarists bästa tillgång (även om det är tokfrustrerande ibland) så du får se detta som en övning
                Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                Amor vincit omnia

                Kommentar

                • Sannstrom
                  • August 2007
                  • 211

                  #9
                  joo, haha släppte just i dem. ojj, vad jag blev nervig. höll på att kissa ner mig, svettades as mycket

                  Men nu är dom i, har varit det i ca 5 minuter. de andra simmade efter en liten stund, men har lugnat sig nu. det går nog bra. men tror inte att jag kan sova i natt nu... haha..
                  70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                  Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                  Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                  Kommentar

                  • Sannstrom
                    • August 2007
                    • 211

                    #10
                    oj glömde skriva tack för hjälpen. Jag hade inte vågat släppa i de om inte du hade skrivit till mig, Ize. (L)
                    70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                    Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                    Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                    Kommentar

                    • ize
                      • May 2004
                      • 612

                      #11
                      Det var så lite så.. de där första kullarna är alltid lite speciella men snart kommer du vänja dig vid att det ploppar ur ett gäng någon gång i månaden och få börja fundera på var du ska göra av alla...

                      Klart du kan sova inatt.. allt kommer att gå väl ska du se
                      Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                      Amor vincit omnia

                      Kommentar

                      • Sannstrom
                        • August 2007
                        • 211

                        #12
                        ja hoppas det.. haha.. tack.
                        Skriver imorgon hur det har gått för dem!
                        70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                        Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                        Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                        Kommentar

                        • ize
                          • May 2004
                          • 612

                          #13
                          Gör så, det ska bli spännande
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                          Amor vincit omnia

                          Kommentar

                          • Sannstrom
                            • August 2007
                            • 211

                            #14
                            Nu är det imorgon, 2 minuter innan jag ska till skolan

                            "Bebisarna" har klarat sig fint! De andra bryr sig inte så mycket om dem längre. Och nu är lampan tänd, och de klarar sig nu också. Hanen blir lite jagad ibland fast sen så gömmer han sig och då bryr de andra sig inte. Honan är lite försiktigare, är mest i växterna eller i ett hörn och försöker smälta in. Men de lever iaf!! Haha, tack för hjälpen!
                            70l : Ancistrus dolichopterus, Chokladfärgad mal.
                            Platys, afrikanska dvärgklogrodor.
                            Kejsartetra, Dvärggurami.Regnbågshaj.

                            Kommentar

                            • ize
                              • May 2004
                              • 612

                              #15
                              Härligt! Lycka till med dina framtida kullar
                              Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                              Amor vincit omnia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...