Försäljning av guppys!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • XenOn
    • March 2008
    • 1008

    Försäljning av guppys!

    Kan man få bra betalt för 20 guppys?
    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Knappast - försökt byta in dom mot foder eller något sådant i en akvarieaffär (ring innan och fråga)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Sansiken
      • November 2007
      • 47

      #3
      jaadå.. dom 5 st kostar typ 100 du har fel kjell fohrman
      Kraaamaer från Sannis

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Det är ju inga större pengar i en guppyodling men som kjell säger så kan du försöka byta det emot foder/akvarietillbehör.

        Annars kan du väl försöka sälja det privat till ett lägre pris än de kränger av dem i affärerna för så borde du få sålt dem för pengar också, guppy verkar det gå åt ett par stycken i veckan för folk:P
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • eMh
          • November 2007
          • 15

          #5
          jag säljer mina för 10-15 kr st... och det har gått bra hittlls....
          Det är roligare om det saknas några kort i den mentala kortleken!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Det beror nog lite på vart man bor, i stora städer (typ Malmö/Sthlm/Gtb) är det nog ganska klent med pengarna vid försäljning till affärer. Kanske kan man ibland få en liten burk med flingor för ett bra gäng med guppies. Men inte mycket mer om de ens tar emot dom.

            Mellan privatpersoner, på auktion, eller liknande så kan man kanske få 5-10kr / st om det är hyfsat fina exemplar, fina Endlers är lättare att få något för än "Guppymix".
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              #7
              ja mina guppys är av ren form....gud vad jag hatar det uttrycket låter som värsta rasisten :P Men iaf De är lila honor., ungefär 11 st av dem...har bara räknat till 5 hanar..sedan är resten av honorna grå/lila
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • Koi-fantast
                • October 2007
                • 193

                #8
                Om man ska sälja guppy så tror jag att man bör sätta upp ett eller flera speciella akvarium för att enbart driva upp yngel till säljbar storlek och sedan gå till affären med många med likadant utseende. Utseendet är väl det som affärerna kollar mest på om man inte är en etablerad odlare, så fiskarna bör vara fina för att kunna säljas. Man kan odla på utseende eller funktion. Vad som är fint är subjektivt, men en frisk fisk är alltid fin i mina ögon. Om affären kan sälja en fisk för 35kr så borde nog odlaren få 15-20kr per fisk, dvs. vinsten delas lika. Det viktiga är alltså vilket försäljningspris affären kan ta per fisk.
                Ibland förändras min åsikt http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1728683 http://www.ciklid.se http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av Koi-fantast
                  Om man ska sälja guppy så tror jag att man bör sätta upp ett eller flera speciella akvarium för att enbart driva upp yngel till säljbar storlek och sedan gå till affären med många med likadant utseende. Utseendet är väl det som affärerna kollar mest på om man inte är en etablerad odlare, så fiskarna bör vara fina för att kunna säljas. Man kan odla på utseende eller funktion. Vad som är fint är subjektivt, men en frisk fisk är alltid fin i mina ögon. Om affären kan sälja en fisk för 35kr så borde nog odlaren få 15-20kr per fisk, dvs. vinsten delas lika. Det viktiga är alltså vilket försäljningspris affären kan ta per fisk.
                  svar nej, om man räknar baklänges och tar med alla sociala avgifter, skatter, lokalhyra, löner, etc etc etc, så kommer man generellt fram till att mellan det producerande ledet (odlaren) och pris till konsument (butikspris) så ligger det på en faktor mellan 3 och 4.

                  Dvs en fisk som kostar 30 kr i butik, så har inte butiken råd att betala mer
                  än 7-10 kr för den, såvida inte butiken antingen har en extrem omsättning eller en förmåga att "gömma" uppgifter från myndigheter....
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • johnny9900
                    • April 2008
                    • 69

                    #10
                    håller nog med kjell.
                    sansiken: du måste mena privat och inte om man sælger till en djuraffær?
                    Koi-fantasten:om en affær tar 35 kr før en guppy,får du knappast 15-20 kr pr fisk af affæren,om han ens tar emot fisk.
                    XenOn: om jag vore dig hadde jag sålt dom privat,eller varfør inte byta dom mot andra ungfødare,en annan sak du kan gøra ær att bli medlem i någon lokal klubb,malmø har en stor och fin førening,sælga ditt øverskott på någon klubauktion,och om guppy odling ær något du vill fortsætta med,finns det ju svenska guppy sælskapet,eller poecilia om du ær intresserat av vilda/stam formen av guppy och andra ungfødare
                    mvh johnny
                    www.poecilia.org
                    http://www.danishshowguppy.dk/
                    http://www.dglz.de/

                    Kommentar

                    • AllaFiskar
                      • September 2007
                      • 294

                      #11
                      Jag har redan nu kommit till en överenskommelse med "min"akvariebutik att jag ska få byta in kommande yngel (alla är ännu väldigt små). Det måste väl vara gott nog, att man får något för fisken som man annrs skulle ha betalt för?
                      Man får ju ta med i beräkningen att guppy "odlar" sig självt vare sig man vill eller inte, och det kommer knappast att komma en dag när det råder brist på dem.

                      Vill man tjäna pengar på sitt fiskodlande får man nog satsa på en lite mer "udda" fisk än guppy.
                      Privat går det kanske att bygga upp en kundkrets, då man har mer att säga om fiskens balgrund och ålder än vad de kan i butik.

                      Kommentar

                      • Erik...
                        • May 2006
                        • 1459

                        #12
                        Vad man får för guppys kan ju variera lite, generellt sett får man inte mycket pengar för guppys, särskilt de som "odlat sig själva". 20 guppys ger inte mycket pengar, om en akvarieaffär är villig att betala för är ju det bekvämt, sälja via förening kan ge lite bättre betalt, om det nu bara handlar om att sälja 20 guppys. Ska man sälja stora antal får man i det långa loppet förmodligen bättre betalt i butik, om man kan leverera bra kvalitet.

                        Om man ska tjäna pengar på fiskodlande måste man vara hängiven, målinriktad och driftig, det skadar inte heller att vara erfaren och intelligent. Det behöver inte vara udda fisk, udda (dyra) fiskar är ofta så svårodlade och/eller säljs i så små antal att de inte lönar sig, det finns alltid en orsak till ett pris, man brukar säga att pris styrs av tillgång och efterfrågan.

                        En annan kommersiell grundregel är att erbjuda sånt som kunsumeras, helst sånt som konsumeras regelbundet, för fisk kan exempel vara; guppy med stora fenor och klara färger, kraftigt färgade platy, svärdbärare och mollys, pansarmalar, ancistrus billiga tetror, skalarer.

                        En annan sak man bör tänka på om man vill tjäna pengar på att odla fisk är att man bör ta tillvara på någon konkurrensfördel som man råkar besitta, om man har extremt mjukt vatten i kranen kan man odla neontetror, har man hårt vatten kan man odla ungfödare eller ciklider från de östafrikanska sjöarna.

                        Att odla fisk i liten skala ger sällan någon vinst, och det är mycket ovanligt att det ger bättre timpenning än att dela ut reklam ens, för att inte tala om ett "riktigt" jobb.

                        Om en butiksinnehavare betalar så mycket som en tredjedel av vad det står på prislappen så är det för att vara snäll, sånt förekommer ju också, men man ska inte räkna med det. Mer normalt är från en fjärdedel till ingenting.

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sansiken
                          jaadå.. dom 5 st kostar typ 100 du har fel kjell fohrman
                          Om du köper dem i affären så stämmer det, men inte omvänt, det är ingen välgörenhet vi snackar om...
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av Koi-fantast
                            Om man ska sälja guppy så tror jag att man bör sätta upp ett eller flera speciella akvarium för att enbart driva upp yngel till säljbar storlek och sedan gå till affären med många med likadant utseende. Utseendet är väl det som affärerna kollar mest på om man inte är en etablerad odlare, så fiskarna bör vara fina för att kunna säljas. Man kan odla på utseende eller funktion. Vad som är fint är subjektivt, men en frisk fisk är alltid fin i mina ögon. Om affären kan sälja en fisk för 35kr så borde nog odlaren få 15-20kr per fisk, dvs. vinsten delas lika. Det viktiga är alltså vilket försäljningspris affären kan ta per fisk.
                            Snarare är det så att affären kan köpa guppy från grossist för 3-5 kr......och därför kan man nog inte räkna medmer som privatperson heller. Enda sättet att få hyggligt betalt för sina mindre mängder guppy är nog att annonsera på nätet (eller ta dem till auktion) och hoppas på det bästa.
                            Senast redigerad av tummen; 22 April 2008, 15:27.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...